Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันออก
Eastern Languages
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาจีน
Chinese
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS312306
ภาษาไทย
Thai name
การเขียนภาษาจีน 1
ภาษาอังกฤษ
English name
Chinese Writing I
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS311102#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันออก วิชาเอกภาษาจีน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • อาจารย์อรอนงค์ อินสอาด
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์เบญญาทิพย์ ศุภะกะลิน
    • อาจารย์Huiying Wang
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์Huiying Wang
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • To make the practical application of Chinese, strengthen language exercises, including popular formats of writing, a number of stylistic common words, the methods of describing people and things.
    • To grasp the basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • To learn Chinese written language and paragraph expression, and a variety of forms of expression, understand the differences of various expressions; express their ideas in accordance with the Chinese language habit.
    จริยธรรม
    Ethics
    • To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    ทักษะ
    Skills
    • To develop the ability to use basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • To organize activities to develop practical writing, narrative writing, expository writing, tale writing, in order to improve the basic skills of Chinese writing comprehensively
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    • To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects writing.
    • To have the responsibility for learning beyond the classroom and the university.
    • To develop students writing skill in order to follow the faculty's student identity.
    • To develop the skill of cross cultrual literacy and foreign language communication.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    หลักการเขียน โครงสร้างของเรียงความ การเขียนเชิงบรรยาย
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Principles of writing, organization of essay, writing descriptive
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Blended learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Project-based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1-2 The basic knowledge of Chinese writing
    How to organize the article's structure
    How to express the writer's emotion with Chinese word
    The component of article's contents
    6
    • K1: To make the practical application of Chinese, strengthen language exercises, including popular formats of writing, a number of stylistic common words, the methods of describing people and things.
    • S1: To develop the ability to use basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects writing.
    (1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system.Also, explain the objectives of the course and discuss course assessment.
    (2) To grasp the basic knowledge of Chinese writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom, such as phase of writing, basic structure of writing arrangement, the importance of using punctuation correctly.
    (3) To let the learner initiatively study the format of Chinese writing by offering interesting content via KKU E-learning, for example the ancient story of the importance of using punctuation.
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    3-4 Sentence Writing
    用一句话来描写事件
    改正一句话中不合适的语法表达
    将几个词语连接成一个完整句子
    6
    • K1: To make the practical application of Chinese, strengthen language exercises, including popular formats of writing, a number of stylistic common words, the methods of describing people and things.
    • K2: To grasp the basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • S1: To develop the ability to use basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects writing.
    (1) Grasp the basic knowledge of sentence writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (2) Grasp the basic structure of sentence, the position of subjective, predicate and objective, usage of stop, comma, the position of attributive, adverbial, complement.
    (3) To let the learner initiatively make a sentence with associated words by offering interesting content and form of measurement and evaluation via KKU E-learning.
    (4) Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform.
    (5)Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    5-6 Paragraph writing
    如果写出一段合理的语言表达
    段落表达也要围绕中心
    怎样合理分段
    6
    • K1: To make the practical application of Chinese, strengthen language exercises, including popular formats of writing, a number of stylistic common words, the methods of describing people and things.
    • K2: To grasp the basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • S1: To develop the ability to use basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects writing.
    (1) To grasp the basic knowledge of paragraph writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (2) To write some paragraph according to some main topics, understand the figures of speech,usage of Exclamation Mark. Via zoom.
    (3) To learn how to write diary, grasp the figures of speech, study the usage of semicolon via zoom.
    (4) To grasp the skill of paragraph writing through the interaction between the learner and the instructor via KKU E-learning.
    (5) Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform.
    (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    7-8 Narrative writing
    Section 1. The description of the scenery
    景物描写——美丽的风景(湖边,家乡风景、海边风光等等)
    6
    • K2: To grasp the basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • K3: To learn Chinese written language and paragraph expression, and a variety of forms of expression, understand the differences of various expressions; express their ideas in accordance with the Chinese language habit.
    • S2: To organize activities to develop practical writing, narrative writing, expository writing, tale writing, in order to improve the basic skills of Chinese writing comprehensively
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects writing.
    (1) To grasp the basic knowledge of narrative writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (2)To understand the key point of narrative writing, the narrative writing about description of scenery snf usage of quotation marks via zoom.
    (3)Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform.
    (4)Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    9-10 Narrative writing
    Section 2. The description of the figure
    人物形象描写——描写一位你最喜欢的人或最讨厌的一个电影角色
    6
    • K2: To grasp the basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • K3: To learn Chinese written language and paragraph expression, and a variety of forms of expression, understand the differences of various expressions; express their ideas in accordance with the Chinese language habit.
    • S2: To organize activities to develop practical writing, narrative writing, expository writing, tale writing, in order to improve the basic skills of Chinese writing comprehensively
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects writing.
    (1) To grasp the basic knowledge of narrative writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (2) To understand the purpose of description of figure,description methods of figure and usage of brackets via zoom.
    (3) To review the description of scenery via KKU E-learning.
    (4)Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform.
    (5)Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    11-12 Narrative writing
    Section 3. The description of about affairs
    事件的描写
    6
    • K2: To grasp the basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • K3: To learn Chinese written language and paragraph expression, and a variety of forms of expression, understand the differences of various expressions; express their ideas in accordance with the Chinese language habit.
    • S2: To organize activities to develop practical writing, narrative writing, expository writing, tale writing, in order to improve the basic skills of Chinese writing comprehensively
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects writing.
    (1) To grasp the narrative writing about affairs through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (2) To understand the usage for the dash, associated words via zoom.
    (3) To review the description of the figures, such as speech, behavior and portrait via KKU E-learning.
    (4)Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform.
    (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    13 Tale writing
    寓言故事写作
    写自己熟悉的民间故事
    3
    • K2: To grasp the basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • K3: To learn Chinese written language and paragraph expression, and a variety of forms of expression, understand the differences of various expressions; express their ideas in accordance with the Chinese language habit.
    • S2: To organize activities to develop practical writing, narrative writing, expository writing, tale writing, in order to improve the basic skills of Chinese writing comprehensively
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects writing.
    • C3: To have the responsibility for learning beyond the classroom and the university.
    (1) To understand the classificaition of tale through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (2) To grasp the methods of tale writing through the paragraph writing via zoom.
    (3) To review the description of the description of affairsvia KKU E-learning.
    (4)Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform.
    (5)Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    14-15 Expository writing
    说明文写作
    描写一个物品
    描写一个动物
    描写一个器具
    说明文和记叙文描写物品的不同
    6
    • K2: To grasp the basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • K3: To learn Chinese written language and paragraph expression, and a variety of forms of expression, understand the differences of various expressions; express their ideas in accordance with the Chinese language habit.
    • S2: To organize activities to develop practical writing, narrative writing, expository writing, tale writing, in order to improve the basic skills of Chinese writing comprehensively
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects writing.
    • C3: To have the responsibility for learning beyond the classroom and the university.
    (1) To understand the writing norm of expository through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (2) To grasp the methods of the expository about tourism, introduction and procedure via zoom.
    (3) To review the tale writing via KKU E-learning.
    (4)Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform.
    (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Mid term exam
    สอบกลางภาค
    • K2: To grasp the basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • K3: To learn Chinese written language and paragraph expression, and a variety of forms of expression, understand the differences of various expressions; express their ideas in accordance with the Chinese language habit.
    • S1: To develop the ability to use basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • S2: To organize activities to develop practical writing, narrative writing, expository writing, tale writing, in order to improve the basic skills of Chinese writing comprehensively
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    • A2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects writing.
    30 Onsite exam
    Final exam
    สอบปลายภาค
    • K2: To grasp the basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • K3: To learn Chinese written language and paragraph expression, and a variety of forms of expression, understand the differences of various expressions; express their ideas in accordance with the Chinese language habit.
    • S1: To develop the ability to use basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • S2: To organize activities to develop practical writing, narrative writing, expository writing, tale writing, in order to improve the basic skills of Chinese writing comprehensively
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    • A3: To have the responsibility for learning beyond the classroom and the university.
    30 Onsite exam
    Class attendance, KKU e-learning google classroom.
    การมีส่วนร่วมในชั้นเรียน อภิปราย ตอบคำถาม และร่วมกิจกรรม
    • K1: To make the practical application of Chinese, strengthen language exercises, including popular formats of writing, a number of stylistic common words, the methods of describing people and things.
    • S1: To develop the ability to use basics of Chinese writing (punctuation, associated words, figures of speech, sentence composition and word order, etc.
    • S2: To organize activities to develop practical writing, narrative writing, expository writing, tale writing, in order to improve the basic skills of Chinese writing comprehensively
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    40
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    หนังสือ หรือ ตำรา Wang Huiying ,Warunee Wang (2014). Chinese writing, khon kaen: the Press of Khon Kaen university.
    หนังสือ หรือ ตำรา Liu Fuhua. (2004). Chinese writing : applicable Chinese for oversea students.Changchun: The press of Jilin University.
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ https://zh.wikipedia.org/zh-hans/Wikipedia
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ https://baike.baidu.com/
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ https://www.jianshu.com/p/2621444b619d
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. คุณธรรมและจริยธรรม
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ซื่อสัตย์และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่น อย่างสม่ำเสมอ
    2. ความรู้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาตะวันออก
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาตะวันออกสามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพ ในสถานการณ์ต่างๆได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการแก้ไขปัญหา และการ ต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจในทักษะภาษาตะวันออก ประวัติศาสตร์ศิลปะ และวัฒนธรรม
    3. ทักษะทางปัญญา
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์โดยใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
    4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 รู้ความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชา / วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
    5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิด วิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขา วิชาการได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนและสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ