รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันออก
Eastern Languages
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาจีน
Chinese
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1-2 |
The basic knowledge of Chinese writing How to organize the article's structure How to express the writer's emotion with Chinese word The component of article's contents |
6 |
|
(1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system.Also, explain the objectives of the course and discuss course assessment. (2) To grasp the basic knowledge of Chinese writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom, such as phase of writing, basic structure of writing arrangement, the importance of using punctuation correctly. (3) To let the learner initiatively study the format of Chinese writing by offering interesting content via KKU E-learning, for example the ancient story of the importance of using punctuation. (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
3-4 |
Sentence Writing 用一句话来描写事件 改正一句话中不合适的语法表达 将几个词语连接成一个完整句子 |
6 |
|
(1) Grasp the basic knowledge of sentence writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (2) Grasp the basic structure of sentence, the position of subjective, predicate and objective, usage of stop, comma, the position of attributive, adverbial, complement. (3) To let the learner initiatively make a sentence with associated words by offering interesting content and form of measurement and evaluation via KKU E-learning. (4) Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform. (5)Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
5-6 |
Paragraph writing 如果写出一段合理的语言表达 段落表达也要围绕中心 怎样合理分段 |
6 |
|
(1) To grasp the basic knowledge of paragraph writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (2) To write some paragraph according to some main topics, understand the figures of speech,usage of Exclamation Mark. Via zoom. (3) To learn how to write diary, grasp the figures of speech, study the usage of semicolon via zoom. (4) To grasp the skill of paragraph writing through the interaction between the learner and the instructor via KKU E-learning. (5) Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform. (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
7-8 |
Narrative writing Section 1. The description of the scenery 景物描写——美丽的风景(湖边,家乡风景、海边风光等等) |
6 |
|
(1) To grasp the basic knowledge of narrative writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (2)To understand the key point of narrative writing, the narrative writing about description of scenery snf usage of quotation marks via zoom. (3)Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform. (4)Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
9-10 |
Narrative writing Section 2. The description of the figure 人物形象描写——描写一位你最喜欢的人或最讨厌的一个电影角色 |
6 |
|
(1) To grasp the basic knowledge of narrative writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (2) To understand the purpose of description of figure,description methods of figure and usage of brackets via zoom. (3) To review the description of scenery via KKU E-learning. (4)Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform. (5)Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
11-12 |
Narrative writing Section 3. The description of about affairs 事件的描写 |
6 |
|
(1) To grasp the narrative writing about affairs through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (2) To understand the usage for the dash, associated words via zoom. (3) To review the description of the figures, such as speech, behavior and portrait via KKU E-learning. (4)Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform. (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
13 |
Tale writing 寓言故事写作 写自己熟悉的民间故事 |
3 |
|
(1) To understand the classificaition of tale through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (2) To grasp the methods of tale writing through the paragraph writing via zoom. (3) To review the description of the description of affairsvia KKU E-learning. (4)Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform. (5)Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
14-15 |
Expository writing 说明文写作 描写一个物品 描写一个动物 描写一个器具 说明文和记叙文描写物品的不同 |
6 |
|
(1) To understand the writing norm of expository through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (2) To grasp the methods of the expository about tourism, introduction and procedure via zoom. (3) To review the tale writing via KKU E-learning. (4)Students complete two exercises at the end of the Unit, work in group, and exchange their writing work with their partners via online platform. (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
Mid term exam สอบกลางภาค |
|
30 | Onsite exam |
Final exam สอบปลายภาค |
|
30 | Onsite exam |
Class attendance, KKU e-learning google classroom. การมีส่วนร่วมในชั้นเรียน อภิปราย ตอบคำถาม และร่วมกิจกรรม |
|
40 | |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
หนังสือ หรือ ตำรา | Wang Huiying ,Warunee Wang (2014). Chinese writing, khon kaen: the Press of Khon Kaen university. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Liu Fuhua. (2004). Chinese writing : applicable Chinese for oversea students.Changchun: The press of Jilin University. | ||
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ | https://zh.wikipedia.org/zh-hans/Wikipedia | ||
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ | https://baike.baidu.com/ | ||
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ | https://www.jianshu.com/p/2621444b619d |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 1.4 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.4 | 3.1 | 3.2 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 4.4 | 5.1 | 5.2 | 5.3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. คุณธรรมและจริยธรรม
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ซื่อสัตย์และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่น อย่างสม่ำเสมอ
2. ความรู้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาตะวันออก
2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาตะวันออกสามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพ ในสถานการณ์ต่างๆได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการแก้ไขปัญหา และการ ต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
2.4 มีความรู้ความเข้าใจในทักษะภาษาตะวันออก ประวัติศาสตร์ศิลปะ และวัฒนธรรม
3. ทักษะทางปัญญา
3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์โดยใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 รู้ความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชา / วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิด วิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขา วิชาการได้
5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนและสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ