Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันออก
Eastern Languages
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาจีน
Chinese
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS313106
ภาษาไทย
Thai name
ภาษาจีน 6
ภาษาอังกฤษ
English name
Chinese VI
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS313105#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันออก วิชาเอกภาษาจีน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • อาจารย์Huiying Wang
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์Huiying Wang
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • To make students grasp the knowleage in listening, speaking, reading, writing and other language skills.
    • To improve learners' ability in pronunciation, Chinese characters, vocabulary, and grammatical forms.
    • To use Chinese for oral and written expressions for the suitable discourse situation
    จริยธรรม
    Ethics
    • To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    ทักษะ
    Skills
    • To develop and improve students' Chinese language ability, Chinese communicative ability, Chinese writing ability, comprehensive Chinese application ability,
    • To strengthen students' motivation for learning Chinese and their ability to learn independently
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • To be disciplined,honest, and responsible for both individual and group work.
    • To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    • To have the responsibility for learning beyond the classroom and the university.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    คำศัพท์ สำนวนและโครงสร้างทางภาษาจีนระดับสูงขั้นสูง ทักษะการฟัง พูด อ่าน และเขียน เพื่อใช้ในวัตถุประสงค์เฉพาะด้าน
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Vocabulary, expressions, structures in the Chinese upper advanced level, Skills of listening, speaking, reading and writing for special purposes
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Online learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Problem-based learning
    • Project-based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1-2 1) บทเรียนเรื่อง“天使之笔”(ปากกาแห่งทูตสวรรค์)
    2) อธิบายและวิเคราะห์แยกแยะคำศัพท์ ได้แก่
    要么……要么
    何必/简直
    怪不得/差一点儿
    3)การฝึกทักษะการใช้ภาษาประจำบท
    6
    • K1: To make students grasp the knowleage in listening, speaking, reading, writing and other language skills.
    • K2: To improve learners' ability in pronunciation, Chinese characters, vocabulary, and grammatical forms.
    • S1: To develop and improve students' Chinese language ability, Chinese communicative ability, Chinese writing ability, comprehensive Chinese application ability,
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined,honest, and responsible for both individual and group work.
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    (1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss course assessment.
    (2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, Chinese reading ,writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (3) To let the learner initiatively study the format of Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    3-4 1) บทเรียนเรื่อง“生物钟”(นาฬิกาชีวภาพ)
    2) อธิบายและวิเคราะห์แยกแยะคำศัพท์และรูปประโยค ได้แก่
    每/拿A当B
    ……,为的是……
    甚至/凡是
    3) การฝึกทักษะการใช้ภาษาประจำบท
    6
    • K1: To make students grasp the knowleage in listening, speaking, reading, writing and other language skills.
    • K2: To improve learners' ability in pronunciation, Chinese characters, vocabulary, and grammatical forms.
    • S1: To develop and improve students' Chinese language ability, Chinese communicative ability, Chinese writing ability, comprehensive Chinese application ability,
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    (1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss course assessment.
    (2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, Chinese reading ,writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (3) To let the learner initiatively study the format of Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    5-6 1) บทเรียนเรื่อง “给咖啡加点儿盐” (เติมเกลือในกาแฟสักหน่อย)
    2) อธิบายและวิเคราะห์แยกแยะคำศัพท์และรูปประโยค ได้แก่
    明明/出于
    之所以……是因为(คำเชื่อมแสดงความเป็นเหตุเป็นผล)
    被/让/叫……给+VP至于
    3) การฝึกทักษะการใช้ภาษาประจำบท
    6
    • K1: To make students grasp the knowleage in listening, speaking, reading, writing and other language skills.
    • K2: To improve learners' ability in pronunciation, Chinese characters, vocabulary, and grammatical forms.
    • S1: To develop and improve students' Chinese language ability, Chinese communicative ability, Chinese writing ability, comprehensive Chinese application ability,
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    (1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss course assessment.
    (2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, Chinese reading ,writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (3) To let the learner initiatively study the format of Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    7-8 1) บทเรียนเรื่อง “SOHO一族”的快乐与烦恼
    (ความสุขและความทุกข์ของชาว SOHO)
    2) อธิบายและวิเคราะห์แยกแยะคำศัพท์ ได้แก่
    与/和A相比,B……
    趁/A跟/和/与B有关
    动不动
    3) การฝึกทักษะการใช้ภาษาประจำบท
    6
    • K1: To make students grasp the knowleage in listening, speaking, reading, writing and other language skills.
    • K2: To improve learners' ability in pronunciation, Chinese characters, vocabulary, and grammatical forms.
    • S1: To develop and improve students' Chinese language ability, Chinese communicative ability, Chinese writing ability, comprehensive Chinese application ability,
    • S2: To strengthen students' motivation for learning Chinese and their ability to learn independently
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    • C3: To have the responsibility for learning beyond the classroom and the university.
    (1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss course assessment.
    (2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, Chinese reading ,writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (3) To let the learner initiatively study the format of Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    9-10 1) บทเรียนเรื่อง“让拇指说话”(ให้นิ้วมือพูดออกมา)
    2) อธิบายและวิเคราะห์แยกแยะคำศัพท์ ได้แก่ 把A称为/称做/叫做B/原来……现在……
    除了……还是……
    说什么都/也……
    3) การฝึกทักษะการใช้ภาษาประจำบท
    6
    • K1: To make students grasp the knowleage in listening, speaking, reading, writing and other language skills.
    • K2: To improve learners' ability in pronunciation, Chinese characters, vocabulary, and grammatical forms.
    • S1: To develop and improve students' Chinese language ability, Chinese communicative ability, Chinese writing ability, comprehensive Chinese application ability,
    • S2: To strengthen students' motivation for learning Chinese and their ability to learn independently
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined,honest, and responsible for both individual and group work.
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    (1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss course assessment.
    (2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, Chinese reading ,writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (3) To let the learner initiatively study the format of Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    11-12 1) บทเรียน“人生最重要的三件事”(สามสิ่งที่สำคัญที่สุดในชีวิต)
    2) อธิบายและวิเคราะห์แยกแยะคำศัพท์ ได้แก่
    正因为……,才……
    算……
    比得过/上/了
    反而
    攒起来V+起来
    3) การฝึกทักษะการใช้ภาษาประจำบท
    6
    • K1: To make students grasp the knowleage in listening, speaking, reading, writing and other language skills.
    • K3: To use Chinese for oral and written expressions for the suitable discourse situation
    • S1: To develop and improve students' Chinese language ability, Chinese communicative ability, Chinese writing ability, comprehensive Chinese application ability,
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    • C3: To have the responsibility for learning beyond the classroom and the university.
    (1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss course assessment.
    (2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, Chinese reading ,writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (3) To let the learner initiatively study the format of Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    13-14 1) บทเรียนเรื่อง “梦里有你” (ในความฝันนั้นมีเธอ)
    2) อธิบายและวิเคราะห์แยกแยะคำศัพท์ ได้แก่
    疑问词虚指“谁谁谁”
    偏偏
    (没/不)……才怪
    尽管
    3) การฝึกทักษะการใช้ภาษาประจำบท
    6
    • K2: To improve learners' ability in pronunciation, Chinese characters, vocabulary, and grammatical forms.
    • K3: To use Chinese for oral and written expressions for the suitable discourse situation
    • S2: To strengthen students' motivation for learning Chinese and their ability to learn independently
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    • C3: To have the responsibility for learning beyond the classroom and the university.
    (1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss course assessment.
    (2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, Chinese reading ,writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (3) To let the learner initiatively study the format of Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    15 1) บทเรียนเรื่อง“绿色屋顶” (หลังคาสีเขียว)
    2) อธิบายและวิเคราะห์แยกแยะคำศัพท์ ได้แก่
    A是A,B是B
    连……带……
    以至于
    一方面,另一方面

    3) การฝึกทักษะการใช้ภาษาประจำบท
    3
    • K2: To improve learners' ability in pronunciation, Chinese characters, vocabulary, and grammatical forms.
    • K3: To use Chinese for oral and written expressions for the suitable discourse situation
    • S2: To strengthen students' motivation for learning Chinese and their ability to learn independently
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    • C3: To have the responsibility for learning beyond the classroom and the university.
    (1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss course assessment.
    (2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, Chinese reading ,writing through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (3) To let the learner initiatively study the format of Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Attendance
    • K1: To make students grasp the knowleage in listening, speaking, reading, writing and other language skills.
    • S1: To develop and improve students' Chinese language ability, Chinese communicative ability, Chinese writing ability, comprehensive Chinese application ability,
    • S2: To strengthen students' motivation for learning Chinese and their ability to learn independently
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined,honest, and responsible for both individual and group work.
    20
    Assignment
    • K1: To make students grasp the knowleage in listening, speaking, reading, writing and other language skills.
    • K2: To improve learners' ability in pronunciation, Chinese characters, vocabulary, and grammatical forms.
    • S2: To strengthen students' motivation for learning Chinese and their ability to learn independently
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined,honest, and responsible for both individual and group work.
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    20 สัปดาห์ที่ 4,8,9,12,13
    Midterm exam online
    • K2: To improve learners' ability in pronunciation, Chinese characters, vocabulary, and grammatical forms.
    • S1: To develop and improve students' Chinese language ability, Chinese communicative ability, Chinese writing ability, comprehensive Chinese application ability,
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    • C3: To have the responsibility for learning beyond the classroom and the university.
    30
    Final exam
    • K2: To improve learners' ability in pronunciation, Chinese characters, vocabulary, and grammatical forms.
    • S1: To develop and improve students' Chinese language ability, Chinese communicative ability, Chinese writing ability, comprehensive Chinese application ability,
    • S2: To strengthen students' motivation for learning Chinese and their ability to learn independently
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences that affects Chinese expression .
    • C3: To have the responsibility for learning beyond the classroom and the university.
    30
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    หนังสือ หรือ ตำรา 徐桂梅 崔娜等编著.《发展汉语》中级综合(I). 北京:北京语言大学出版社.2011
    หนังสือ หรือ ตำรา (Xu Jiamei. (2011). Devepoing Chinese Intermediate I. Beijing: Beijing Language and Culture University Press.)
    หนังสือ หรือ ตำรา หลี่ต้าจง,การวิเคราะห์ปัญหาไวยากรณ์ที่ใช้ผิดสำหรับคนต่างชาติที่เรียนภาษาจีน.ปักกิ่ง : สำนักพิมพ์ มหาวิทยาลัยภาษา และวัฒนธรรมจีน.1996.
    หนังสือพจนานุกรม หรือหนังสือแปล หลุ่ยซูเซียง,พจนานุกรมคำศัพท์แปดร้อยคำที่ใช้ในปัจจุบัน : สำนักพิมพ์ธุรกิจ.1996.
    หนังสือ หรือ ตำรา ฟังยุ่ยชิง,การใช้ไวยากรณ์จีน.ปักกิ่ง : สำนักพิมพ์ภาษา.1992.
    หนังสือ หรือ ตำรา จูเต๋อซี,วิเคราะห์ไวยากรณ์จีน:สำนักพิมพ์ธุรกิจ.1984.
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ เวบไซต์การท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย http://thai.tourismthailand.org/
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ เวบไซต์การท่องเที่ยวสาธารณรัฐประชาชนจีน http://www.cnta.com/
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ เวบไซต์การสมัครงานสาธารณรัฐประชาชนจีน http://www.01hr.com/zhaopinWeb/
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ แบบการเขียนจดหมายสมัครงานจีน http://www.jiewfudao.com/
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ วารสารจีนไทย http://www.mandarinthai.com/?name=magazine
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ เวบไซต์เรียนอักษรจีนออนไลน์ ฮั่นจื้อกง http://www.baobao88.com/mov/youjiao/06/1819442.html
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ เวบไซต์หาคำศัพท์จีน http://zdic.net/
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ เวบไซต์สถาบันขงจื่อ สมัครทุนการศึกษา เตรียมการสอบวัดระดับภาษาจีน http://www.hanban.edu.cn/
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ Application for smart phone:
    พจนานุกรม iCED, Pleco
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ คำสุภาษิต IdiomDicLite
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ แปลภาษา แปลภาษา
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ ข่าวจีนออนไลน์ CNN ,新华社电视
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ ค้นหาข้อมูลจีน 百度一下
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ หัดเขียนอักษรจีน 写汉字免费版, HanziFromto
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ เรียนภาษาจีนเบื้องต้นจากประโยคที่ใช้ในชีวิตประจำวัน Learn Chinese
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ เรื่องเล่าตลกจีน 有声笑话5000
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ ท่องเที่ยวจีน Lost in China
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ ห้องสมุดจีน 中国图书馆
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ การอ่านออกเสียงคำจีน Pinyin, iPinyin
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ โคลงกลอน กวีจีน Penmen
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ เกมส์คำศัพท์น่ารู้ Word Lite , Mandarin Helpe, r Read Chinese , Mandarin
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ อักษรจีนจากภาพ Learn Chinese
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. คุณธรรมและจริยธรรม
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ซื่อสัตย์และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่น อย่างสม่ำเสมอ
    2. ความรู้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาตะวันออก
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาตะวันออกสามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพ ในสถานการณ์ต่างๆได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการแก้ไขปัญหา และการ ต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจในทักษะภาษาตะวันออก ประวัติศาสตร์ศิลปะ และวัฒนธรรม
    3. ทักษะทางปัญญา
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์โดยใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
    4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 รู้ความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชา / วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
    5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิด วิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขา วิชาการได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนและสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ