รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts Program
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันออก
Eastern Languages
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1-2 | -The philosophical foundation of business culture | 6 |
|
(1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning and Google classroom, which will be used as the main course management system.Also, explain the objectives of the course and discuss course assessment. (2) To discuss the basic Chinese philosophy through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (3) To discuss the devotion of Confucius in the world Confucius theory,Taoism and interpersonal relationship and Buddhism and life style by offering interesting content via zoom. (4) To let the learner initiatively review the the philosophical foundation of business culture by offering interesting content via KKU E-learning . (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
3 | -The ethical foundation of business culture and traditional virtue | 3 |
|
(1) To grasp the basic content of three durable plants of winter through the interaction between the learner and the instructor. (2) To discuss the importance of honesty and trustworthiness in the business affairs through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (3) To let the learner initiatively review the ethical foundation of business culture and traditional virtue by offering interesting content via KKU E-learning. (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom. classroom. |
|
4-5 | -The characteristic of Chinese /Japanese people | 6 |
|
(1) To grasp the characteristic of the Chinese/Janpanese people through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (2) To understand the manifestations of the characteristic of the Chinese/Jananese people and the attitude to take in business affairs via zoom. (3)Role play. To simulate different region of China, and speak a sentence to show the characteristic of Chinese people via zoom. (4) To let the learner initiatively review the characteristic of Chinese people by offering interesting content via KKU E-learning. (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
6-8 | -Business etiquette of Business meetings and establishing business relationship(including Chinese and Japanese) | 9 |
|
(1) To grasp the etiquette of business meetings through the interaction between the learner and the instructor via zoom, including Time,full name, appellations, Introduction, visiting Cards, handshaking, clothing and exchanging conventional greeting . (2) To grasp the etiquette of business meetings through the interaction between the learner and the instructor via zoom, including business meal and wine-drinking, chopsticks, presentation of gifts. (3) Role play. Students show how to hand out visiting cards, join the business meal, and present the gift to Chinese clients via zoom. (4) To let the learner initiatively review the business etiquette of business meetings and establishing business relationship by offering interesting content via KKU E-learning. (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
9-10 |
-Cross-cultural communication -The feature and methods of Chinese cross- cultural comminication -Japanese and Thai Cultures in Thailand |
6 |
|
(1) To grasp how to write the business letter by reviewing Chinese writing via zoom. (2) To grasp Phone calls and body language in business affairs through the interaction between the learners and the instructor via zoom. (3) Role play. Students show how to telephone their important Chinese clients via zoom. (4)To let the learner initiatively review cross-cultural communication by offering interesting content via KKU E-learning. (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
11-12 | -Interpersonal relationship in Business and trade (including Chinese and Japanese) | 6 |
|
(1) To grasp the important of “face” in Chinese daily life through the interaction between the learners and the instructor via zoom. (2) To discuss the relationship of superiors and subordination, relations with your colleagues, customers and government through the interaction between the learners and the instructor via zoom. (3) To let the learner initiatively review the interpersonal relationship of business culture by offering interesting content via KKU E-learning. (5) To discuss about PDCA Cycle and HoEnSo inJapanese Business (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
13-14 |
- Negotiations and . Management - The character of Chinese negotioations and culture of management How to negotiate with Japanese |
6 |
|
(1) To grasp the characteristic and skill of negotiation with Chinese clients through the interaction between the learner and the instructor. (2) To grasp basic knowledge of business management through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (3) Role play. To bargain with Chinese customer in Central Plaza. How to do when the boss let the staff do the overtime work? (4) To let the learner initiatively review the ethical foundation of business culture and traditional virtue by offering interesting content via KKU E-learning. (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
15 | -Taboos and Fondness in business (including China and Japan) | 3 |
|
(1) To grasp the Taboos and fondness including colors,numbers and animals through the interaction between the learner and the instructor via zoom. (2) Role play. To present the gift for Chinese clients avoding the taboos and catering for their fondness via zoom. (3) To let the learner initiatively review the taboos and fondness of business culture and traditional virtue by offering interesting content via KKU E-learning. (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom. |
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
การมีส่วนร่วมในชั้นเรียน อภิปราย ตอบคำถาม และร่วมกิจกรรม |
|
20 | |
งานกลุ่ม Project of the business culture of East Asian |
|
20 | |
สอบกลางภาค |
|
30 | |
สอบปลายภาค |
|
30 | |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
หนังสือ หรือ ตำรา |
The overseas Chinese affairs office of the state council. (2006). General knowledge of Chinese culture. Beijing: Higher Education Press |
||
หนังสือ หรือ ตำรา |
Philippe Huysveld. (2018). Bridge to Japanese Buiness Etiquette-Understanding Japan Cross-Cultural in Management :Lulu.com/KOBO/Googleplay&amazon |
||
หนังสือ หรือ ตำรา | Miyamoto Yumiko. (2019). Shigoto no Chokihon: Asahi shinbun press | ||
e-Learning | KKU E-learning : HS304807 Business Culture in East Asia | ||
หนังสือ หรือ ตำรา |
Yang Dongsheng. (2004). Chinese Business Culture, Beijing: the Press of Beijing language and culture university. |
||
YouTube | 新商务礼仪01-06 https://www.youtube.com/results?search_query=%E5%95%86%E5%8A%A1%E6%96%87%E5%8C%96 | ||
YouTube | 韩国文化https://www.youtube.com/watch?v=KRC0Ini48pw |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 1.4 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.4 | 3.1 | 3.2 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 4.4 | 5.1 | 5.2 | 5.3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. คุณธรรมและจริยธรรม
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ซื่อสัตย์และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่น อย่างสม่ำเสมอ
2. ความรู้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาตะวันออก
2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาตะวันออกสามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพ ในสถานการณ์ต่างๆได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการแก้ไขปัญหา และการ ต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
2.4 มีความรู้ความเข้าใจในทักษะภาษาตะวันออก ประวัติศาสตร์ศิลปะ และวัฒนธรรม
3. ทักษะทางปัญญา
3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์โดยใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 รู้ความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม 4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชา / วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิด วิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขา วิชาการได้
5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนและสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ