Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts Program
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันออก
Eastern Languages
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS304807
ภาษาไทย
Thai name
วัฒนธรรมทางธุรกิจในเอเชียตะวันออก
ภาษาอังกฤษ
English name
BUSINESS CULTURE IN EAST ASIA
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันออก (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • อาจารย์ภัทรา ภมรศิลปธรรม
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์ภัทรา ภมรศิลปธรรม
    • อาจารย์Huiying Wang
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • To acquire the knowleage of the ethic and philosophical foundation of East Asian culture and Characteristics of East Asian people
    • To acquire the culture to establishing business relationships with Chinese or Japanese company or organization and the practical application of cross cultural communication in East Asia.
    จริยธรรม
    Ethics
    • To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    ทักษะ
    Skills
    • To develop the skills of cross-cultural communication in East Asia.
    • To organize activities to practice the business etiquette, negotiation and management in business activity.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • To be disciplined,honest,and responsible for both individual and group work.
    • Cooperative interpersonal skills and respect for the rights and opinions of others.
    • The ability to be a constructive team member in various business roles.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    คุณลักษณะเฉพาะของชาวเอเชียตะวันออก การสร้างความสัมพันธ์ทางธุรกิจ การสร้างความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล การสื่อสารข้ามวัฒนธรรมในเอเชียตะวันออก
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Characteristics of East Asian people, establishing business relationships, establishing interpersonal relationships, cross cultural communication in East Asia
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Blended learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Research-based learning
    • Project-based learning
    • Case discussion
    • Seminar
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1-2 -The philosophical foundation of business culture 6
    • K1: To acquire the knowleage of the ethic and philosophical foundation of East Asian culture and Characteristics of East Asian people
    • S1: To develop the skills of cross-cultural communication in East Asia.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined,honest,and responsible for both individual and group work.
    (1) Meet with students via zoom and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning and Google classroom, which will be used as the main course management system.Also, explain the objectives of the course and discuss course assessment.
    (2) To discuss the basic Chinese philosophy through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (3) To discuss the devotion of Confucius in the world Confucius theory,Taoism and interpersonal relationship and Buddhism and life style by offering interesting content via zoom.
    (4) To let the learner initiatively review the the philosophical foundation of business culture by offering interesting content via KKU E-learning .
    (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    3 -The ethical foundation of business culture and traditional virtue 3
    • K1: To acquire the knowleage of the ethic and philosophical foundation of East Asian culture and Characteristics of East Asian people
    • S1: To develop the skills of cross-cultural communication in East Asia.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined,honest,and responsible for both individual and group work.
    (1) To grasp the basic content of three durable plants of winter through the interaction between the learner and the instructor.
    (2) To discuss the importance of honesty and trustworthiness in the business affairs through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (3) To let the learner initiatively review the ethical foundation of business culture and traditional virtue by offering interesting content via KKU E-learning.
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom. classroom.
    4-5 -The characteristic of Chinese /Japanese people 6
    • K1: To acquire the knowleage of the ethic and philosophical foundation of East Asian culture and Characteristics of East Asian people
    • S1: To develop the skills of cross-cultural communication in East Asia.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined,honest,and responsible for both individual and group work.
    (1) To grasp the characteristic of the Chinese/Janpanese people through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (2) To understand the manifestations of the characteristic of the Chinese/Jananese people and the attitude to take in business affairs via zoom.
    (3)Role play. To simulate different region of China, and speak a sentence to show the characteristic of Chinese people via zoom.
    (4) To let the learner initiatively review the characteristic of Chinese people by offering interesting content via KKU E-learning.
    (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom.

    6-8 -Business etiquette of Business meetings and establishing business relationship(including Chinese and Japanese) 9
    • K2: To acquire the culture to establishing business relationships with Chinese or Japanese company or organization and the practical application of cross cultural communication in East Asia.
    • S1: To develop the skills of cross-cultural communication in East Asia.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined,honest,and responsible for both individual and group work.
    (1) To grasp the etiquette of business meetings through the interaction between the learner and the instructor via zoom, including Time,full name, appellations, Introduction, visiting Cards, handshaking, clothing and exchanging conventional greeting .
    (2) To grasp the etiquette of business meetings through the interaction between the learner and the instructor via zoom, including business meal and wine-drinking, chopsticks, presentation of gifts.
    (3) Role play. Students show how to hand out visiting cards, join the business meal, and present the gift to Chinese clients via zoom.
    (4) To let the learner initiatively review the business etiquette of business meetings and establishing business relationship by offering interesting content via KKU E-learning.
    (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    9-10 -Cross-cultural communication
    -The feature and methods of Chinese cross- cultural comminication
    -Japanese and Thai Cultures in Thailand
    6
    • K2: To acquire the culture to establishing business relationships with Chinese or Japanese company or organization and the practical application of cross cultural communication in East Asia.
    • S1: To develop the skills of cross-cultural communication in East Asia.
    • S2: To organize activities to practice the business etiquette, negotiation and management in business activity.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined,honest,and responsible for both individual and group work.
    (1) To grasp how to write the business letter by reviewing Chinese writing via zoom.
    (2) To grasp Phone calls and body language in business affairs through the interaction between the learners and the instructor via zoom.
    (3) Role play. Students show how to telephone their important Chinese clients via zoom.
    (4)To let the learner initiatively review cross-cultural communication by offering interesting content via KKU E-learning.
    (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    11-12 -Interpersonal relationship in Business and trade (including Chinese and Japanese) 6
    • K2: To acquire the culture to establishing business relationships with Chinese or Japanese company or organization and the practical application of cross cultural communication in East Asia.
    • S1: To develop the skills of cross-cultural communication in East Asia.
    • S2: To organize activities to practice the business etiquette, negotiation and management in business activity.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    (1) To grasp the important of “face” in Chinese daily life through the interaction between the learners and the instructor via zoom.
    (2) To discuss the relationship of superiors and subordination, relations with your colleagues, customers and government through the interaction between the learners and the instructor via zoom.
    (3) To let the learner initiatively review the interpersonal relationship of business culture by offering interesting content via KKU E-learning.
    (5) To discuss about PDCA Cycle and HoEnSo inJapanese Business
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom.

    13-14 - Negotiations and . Management
    - The character of Chinese negotioations and culture of management
    How to negotiate with Japanese
    6
    • K2: To acquire the culture to establishing business relationships with Chinese or Japanese company or organization and the practical application of cross cultural communication in East Asia.
    • S2: To organize activities to practice the business etiquette, negotiation and management in business activity.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    (1) To grasp the characteristic and skill of negotiation with Chinese clients through the interaction between the learner and the instructor.
    (2) To grasp basic knowledge of business management through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (3) Role play. To bargain with Chinese customer in Central Plaza. How to do when the boss let the staff do the overtime work?
    (4) To let the learner initiatively review the ethical foundation of business culture and traditional virtue by offering interesting content via KKU E-learning.
    (5) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    15 -Taboos and Fondness in business (including China and Japan) 3
    • K1: To acquire the knowleage of the ethic and philosophical foundation of East Asian culture and Characteristics of East Asian people
    • S1: To develop the skills of cross-cultural communication in East Asia.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined,honest,and responsible for both individual and group work.
    (1) To grasp the Taboos and fondness including colors,numbers and animals through the interaction between the learner and the instructor via zoom.
    (2) Role play. To present the gift for Chinese clients avoding the taboos and catering for their fondness via zoom.
    (3) To let the learner initiatively review the taboos and fondness of business culture and traditional virtue by offering interesting content via KKU E-learning.
    (4) Check the evaluate the assignment via Google classroom.
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    การมีส่วนร่วมในชั้นเรียน อภิปราย ตอบคำถาม และร่วมกิจกรรม
    • K1: To acquire the knowleage of the ethic and philosophical foundation of East Asian culture and Characteristics of East Asian people
    • K2: To acquire the culture to establishing business relationships with Chinese or Japanese company or organization and the practical application of cross cultural communication in East Asia.
    • S1: To develop the skills of cross-cultural communication in East Asia.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined,honest,and responsible for both individual and group work.
    • C2: Cooperative interpersonal skills and respect for the rights and opinions of others.
    20
    งานกลุ่ม
    Project of the business culture of East Asian
    • K1: To acquire the knowleage of the ethic and philosophical foundation of East Asian culture and Characteristics of East Asian people
    • K2: To acquire the culture to establishing business relationships with Chinese or Japanese company or organization and the practical application of cross cultural communication in East Asia.
    • S1: To develop the skills of cross-cultural communication in East Asia.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: Cooperative interpersonal skills and respect for the rights and opinions of others.
    20
    สอบกลางภาค
    • K1: To acquire the knowleage of the ethic and philosophical foundation of East Asian culture and Characteristics of East Asian people
    • K2: To acquire the culture to establishing business relationships with Chinese or Japanese company or organization and the practical application of cross cultural communication in East Asia.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: Cooperative interpersonal skills and respect for the rights and opinions of others.
    30
    สอบปลายภาค
    • K1: To acquire the knowleage of the ethic and philosophical foundation of East Asian culture and Characteristics of East Asian people
    • K2: To acquire the culture to establishing business relationships with Chinese or Japanese company or organization and the practical application of cross cultural communication in East Asia.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: Cooperative interpersonal skills and respect for the rights and opinions of others.
    • C3: The ability to be a constructive team member in various business roles.
    30
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    หนังสือ หรือ ตำรา The overseas Chinese affairs office of the state council. (2006). General knowledge of Chinese culture.
    Beijing: Higher Education Press
    หนังสือ หรือ ตำรา Philippe Huysveld. (2018). Bridge to Japanese Buiness Etiquette-Understanding Japan Cross-Cultural in
    Management :Lulu.com/KOBO/Googleplay&amazon
    หนังสือ หรือ ตำรา Miyamoto Yumiko. (2019). Shigoto no Chokihon: Asahi shinbun press
    e-Learning KKU E-learning : HS304807 Business Culture in East Asia
    หนังสือ หรือ ตำรา Yang Dongsheng. (2004). Chinese Business Culture, Beijing: the Press of Beijing language and culture
    university.
    YouTube 新商务礼仪01-06 https://www.youtube.com/results?search_query=%E5%95%86%E5%8A%A1%E6%96%87%E5%8C%96
    YouTube 韩国文化https://www.youtube.com/watch?v=KRC0Ini48pw
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. คุณธรรมและจริยธรรม
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ซื่อสัตย์และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่น อย่างสม่ำเสมอ
    2. ความรู้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาตะวันออก
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาตะวันออกสามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพ ในสถานการณ์ต่างๆได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการแก้ไขปัญหา และการ ต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจในทักษะภาษาตะวันออก ประวัติศาสตร์ศิลปะ และวัฒนธรรม
    3. ทักษะทางปัญญา
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์โดยใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
    4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 รู้ความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม 4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชา / วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
    5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิด วิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขา วิชาการได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนและสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ