Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาอังกฤษ
English
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2561
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS113301
ภาษาไทย
Thai name
ภาษาอังกฤษและวัฒนธรรม
ภาษาอังกฤษ
English name
ENGLISH LANGUAGE AND CULTURE
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาเลือก (Elective Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2561)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์สุขุม วสุนธราโศภิต
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วิกรานต์ นามผาดอน
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์พิภาวิน ศุภวัฒน์ ศรีใคร
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์พิภาวิน ศุภวัฒน์ ศรีใคร
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
    จริยธรรม
    Ethics
      ทักษะ
      Skills
      • To acquire skills and compare experiences in cultures, and language, especially varieties of English within countries
      • To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      ลักษณะบุคคล
      Character
      • Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      • Students to be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
      • Students to have interpersonal skills and be knowledgeable and aware of cultural differences that affect language. R3C
      5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
           Description of Subject Course/Module
      ภาษาไทย
      Thai
      ความสัมพันธ์ระหว่างภาษาอังกฤษและวัฒนธรรม การสื่อสารด้วยวัจนภาษาและอวัจนภาษาในประเทศที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาหลักภาษาและเอกลักษณ์ทางวัฒนธรรม และประเด็นสำคัญในเหตุการณ์ปัจจุบันที่เกี่ยวข้องกับวัฒนธรรมและการใช้ภาษา
      ภาษาอังกฤษ
      English
      Relationship between English language and culture, verbal and non-verbal communication in English speaking countries; language and culture identity, and current issues in culture and language use.
      6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
           Delivery mode and Learning management Method
      รูปแบบ
      Delivery mode
      • Blended learning
      รูปแบบการจัดการเรียนรู้
      Learning management Method
      • Task-based learning
      • Project-based learning
      7. แผนการจัดการเรียนรู้
           Lesson plan
      สัปดาห์ที่
      Week
      หัวข้อการสอน
      Teaching topics
      จํานวน
      ชั่วโมง
      Number of hours
      CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
      Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
      ทฤษฎี ปฏิบัติ
      1-3 Course introduction and class agreements
      Module One – What is Culture?
      9
      • K1: Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
      • S1: To acquire skills and compare experiences in cultures, and language, especially varieties of English within countries
      • S2: To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      • C1: Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      • C2: Students to be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
      • C3: Students to have interpersonal skills and be knowledgeable and aware of cultural differences that affect language. R3C
      1. Students enroll in the class and are introduced to the KKU E-learning platform. Meet online with students via zoom to discuss the expectations and outcomes of the course, along with the assessment.
      2. To lecture students on what culture is and whether what we perceive to be unique aspects of our culture are actually found in many cultures.
      3. Students submit a picture of ‘culture’ to the discussion forum and students comment and discuss other students’ submissions.
      4. Students watch and discuss online video via youtube on the Israel-Palestine conflicts history and how culture and language play a part. (https://www.youtube.com/watch?v=Bno1m1zhIWs)
      5. Students to have read all of the material of Module One and to read and complete the end of module quiz.
      6. Meet students online via zoom to discuss material in Module One and to set up small discussion groups which will be student and teacher led.
      4-6 Module 2 – Culture and Language 9
      • K1: Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
      • S1: To acquire skills and compare experiences in cultures, and language, especially varieties of English within countries
      • S2: To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      • C1: Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      • C2: Students to be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
      • C3: Students to have interpersonal skills and be knowledgeable and aware of cultural differences that affect language. R3C
      1. To lecture students on ‘culture and language’ and whether you need one to understand the other, or if there is an inherent relationship between the two.
      2. Students answer three questions (submitted by the lecturer) on the discussion forum and students comment and discuss other students’ submissions.
      3. Students to have read all of the material of Module Two and to read and complete the end of module quiz.
      4. Meet students online via zoom to discuss material in Module Two and to set up small discussion groups which will be student and teacher led.
      7-9 Module 3 – Varieties of English 9
      • K1: Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
      • S1: To acquire skills and compare experiences in cultures, and language, especially varieties of English within countries
      • S2: To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      • C1: Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      • C2: Students to be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
      • C3: Students to have interpersonal skills and be knowledgeable and aware of cultural differences that affect language. R3C
      1. To lecture students on ‘varieties of English’ and whether it is important to understand other Englishes, and if speakers need to modify their English if they live in another country for an extended period of time.
      2. Students answer three questions (submitted by the lecturer) on the discussion forum and students comment and discuss other students’ submissions.
      3. Students watch and discuss online video via youtube on ‘17 different English accents and words in the UK’.
      (https://www.youtube.com/watch?v=FyyT2jmVPAk)
      4. Students to have read all of the material of Module Three and to read and complete the end of module quiz.
      5. Meet students online via zoom to discuss material in Module Three and to set up small discussion groups which will be student and teacher led.
      10-12 Module 4 – The Way People Speak – verbal and non-verbal 9
      • K1: Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
      • S1: To acquire skills and compare experiences in cultures, and language, especially varieties of English within countries
      • S2: To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      • C1: Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      • C2: Students to be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
      • C3: Students to have interpersonal skills and be knowledgeable and aware of cultural differences that affect language. R3C
      1. To lecture students on ‘verbal and non-verbal communication’ and whether it is important to be more culturally aware of differences of verbal and non-verbal communication and its benefits when working abroad, or for a foreign company or organization in Thailand.
      2. Students answer three questions (submitted by the lecturer) on the discussion forum and students comment and discuss other students’ submissions.
      3. Students watch and discuss online video via youtube on ‘Maori traditional greeting’.( https://www.youtube.com/watch?v=OTtG_J2_khI)
      4. Students to have read all of the material of Module Four and to read and complete the end of module quiz.
      5. Meet students online via zoom to discuss material in Module Four and to set up small discussion groups which will be student and teacher led.
      12-14 Module 5 – Cultural stereotypes & Ethnocentrism 9
      • K1: Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
      • S1: To acquire skills and compare experiences in cultures, and language, especially varieties of English within countries
      • S2: To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      • C1: Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      • C2: Students to be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
      • C3: Students to have interpersonal skills and be knowledgeable and aware of cultural differences that affect language. R3C
      1. To lecture students on ‘cultural stereotypes and ethnocentrism’ and to ask whether stereotypes are a positive or negative aspect of culture, and to define ethnocentrism and see our own biases.
      2. Students answer three questions (submitted by the lecturer) on the discussion forum and students comment and discuss other students’ submissions.
      3. Students watch and discuss online video of Scottish stereotypes. https://www.youtube.com/watch?v=yeUcgXyKc6Y

      4. Students to have read all of the material of Module Five and to read and complete the end of module quiz.
      5. Meet students online via zoom to discuss material in Module Five and to set up small discussion groups which will be student and teacher led.
      15 Final Examination 3
      • K1: Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
      • S1: To acquire skills and compare experiences in cultures, and language, especially varieties of English within countries
      • S2: To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      • C1: Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      รวมจำนวนชั่วโมง 48 0
      8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
           Course assessment
      วิธีการประเมิน
      Assessment Method
      CLO สัดส่วนคะแนน
      Score breakdown
      หมายเหตุ
      Note
      Class attendance in KKU e-Learning / Google Classroom and participation in discussion forums
      • K1: Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
      • S2: To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      • A1: Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      20
      End of module exercises
      • K1: Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
      • S1: To acquire skills and compare experiences in cultures, and language, especially varieties of English within countries
      • S2: To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      • A1: Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      • A2: Students to be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
      • A3: Students to have interpersonal skills and be knowledgeable and aware of cultural differences that affect language. R3C
      15 Submission at the end of week 3, 6, 9, 12, and 14.
      Oral presentation via zoom (group work)
      • K1: Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
      • S1: To acquire skills and compare experiences in cultures, and language, especially varieties of English within countries
      • S2: To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      • A1: Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      • A2: Students to be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
      • A3: Students to have interpersonal skills and be knowledgeable and aware of cultural differences that affect language. R3C
      15 Presentation on week 7,10, and 13.
      Mid-term paper
      • K1: Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
      • S1: To acquire skills and compare experiences in cultures, and language, especially varieties of English within countries
      • S2: To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      • A1: Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      • A2: Students to be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
      • A3: Students to have interpersonal skills and be knowledgeable and aware of cultural differences that affect language. R3C
      20 Submission at the end of mid-term
      Final Examination
      • K1: Students are able to acquire knowledge and understanding of differences in cultures from different English speaking countries, and to apply their knowledge that culture is important when learning and speaking a language.
      • S1: To acquire skills and compare experiences in cultures, and language, especially varieties of English within countries
      • S2: To employ research procedures to seek greater knowledge, to analyze, and to apply theories and concepts of culture and language.
      • A1: Students understand and follow academic ethics and morals appropriately.
      30 Online (3hr window to sit the exam)
      สัดส่วนคะแนนรวม 100
      9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
           Textbook and instructional materials
      ประเภทตำรา
      Type
      รายละเอียด
      Description
      ประเภทผู้แต่ง
      Author
      ไฟล์
      File
      10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
           Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
      การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
      Evaluation of course effectiveness and validation
      • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
      • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
      • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
      การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
      Improving Course instruction and effectiveness
      • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
      • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
      ผลการเรียนรู้
      Curriculum mapping
      1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 3.3 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

      รายละเอียดของผลการเรียนรู้ของแผนที่แสดงการกระจายความรับผิดชอบมาตรฐานผลการเรียนรู้จากหลักสูตรสู่รายวิชา (Curriculum Mapping)
      หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2561)

      1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม
      (1) มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
      (2) มีวินัย ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
      (3) มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
      (4) มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

      2. ความรู้
      (1) มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาอังกฤษ
      (2) มีทักษะและประสบการณ์การใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารและปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
      (3) มีความรู้ความเข้าใจในกระบวนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย รวมถึงการทำวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
      (4) มีความรู้ความเข้าใจและความสามารถในการใช้คอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีเพื่อการสื่อสาร แสวงหาความรู้ และค้นคว้าวิจัย
      (5) มีความรู้ความเข้าใจในภาษาอังกฤษที่เกี่ยวข้องกับท้องถิ่นและภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

      3. ทักษะทางปัญญา
      (1) สามารถวางแผนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย ทำโครงงาน หรือทำวิจัย ได้อย่างมีประสิทธิภาพและสร้างสรรค์
      (2) สามารถคิดวิเคราะห์ปัญหาในการเรียน การทำงาน และแก้ปัญหาต่างๆ โดยประยุกต์ใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนอย่างสร้างสรรค์
      (3) สามารถริเริ่มสร้างสรรค์ผลงานจากความรู้ที่เรียน

      4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
      (1) มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
      (2) ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
      (3) สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
      (4) มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

      5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
      (1) มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
      (2) มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
      (3) มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาอังกฤษทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนและสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ