Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาเยอรมัน
German
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2568
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS724804
ภาษาไทย
Thai name
ภาษาเยอรมันเพื่ออุตสาหกรรมและการลงทุนในกลุ่มประเทศอาเซียน
ภาษาอังกฤษ
English name
German for Industry and Investment in ASEAN
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS722109#,HS722110#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาเยอรมัน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • อาจารย์Sophie Marijam Grobe
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    • อาจารย์อชุญาภ์ ลากูล
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์Sophie Marijam Grobe
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    จริยธรรม
    Ethics
    • Students should express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for their duties, particularly in the context of ethical challenges in the economic and industrial sector.
    ทักษะ
    Skills
    • Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
    • Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    การลงทุนของบริษัทเยอรมันในกลุ่มประเทศอาเซียนและกลุ่มประเทศลุ่มน้ำโขง การส่งออกและการนำเข้า ประเภทของอุตสาหกรรมและการลงทุน รายงานประจำปีและผลกาไร การเจรจาการค้า การจดทะเบียนการค้าและกฎหมายธุรกิจ
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Investment of German companies in ASEAN countries and the Mekong Sub-Region, imports and exports, types of industry and investment, annual reports and profits, trade negotiations, commercial registration, and business laws
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Classroom-based learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Research-based learning
    • Project-based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1-2 The lecturer will inform the class about the methods of evaluation for this course and explain the upcoming topics of the class. Further, there will be an introduction of the subject industry and investment by exploring personal investments. 6
      This course will generally focus on current articles and discussions on ongoing issues such as foreign investment in Thailand, Southeast Asia as the new player in trading relations and mega companies in Thailand and their national/international influence. Although the main regional focus will be Thailand, Germany shall be the object of comparison and will be integrated into the discussion wherever possible.

      The media used in this class will include the following:

      PowerPoint presentations
      Pad (a collection of all materials)
      Google Classroom
      Newspaper articles
      Texts and textbooks
      Audio and video
      3-5 During weeks three to five, the focus will be on the topic of industry. Students will explore the fundamentals of export and import, the international significance of "Made in Germany," and the role of the automotive industry in the economy. 9
      • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
      • S2: Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
      • E1: Students should express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for their duties, particularly in the context of ethical challenges in the economic and industrial sector.
      • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
      This course will generally focus on current articles and discussions on ongoing issues such as foreign investment in Thailand, Southeast Asia as the new player in trading relations and mega companies in Thailand and their national/international influence. Although the main regional focus will be Thailand, Germany shall be the object of comparison and will be integrated into the discussion wherever possible.

      The media used in this class will include the following:

      PowerPoint presentations
      Pad (a collection of all materials)
      Google Classroom
      Newspaper articles
      Texts and textbooks
      Audio and video
      6-10 During weeks six to ten, the focus will shift to investments and previous developments such as globalization. Students will delve into topics including ASEAN, international trade and globalization, real estate, and education as an investment, while also reviewing and consolidating prior knowledge. 15
      • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
      • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
      • S2: Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
      • E1: Students should express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for their duties, particularly in the context of ethical challenges in the economic and industrial sector.
      • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
      This course will generally focus on current articles and discussions on ongoing issues such as foreign investment in Thailand, Southeast Asia as the new player in trading relations and mega companies in Thailand and their national/international influence. Although the main regional focus will be Thailand, Germany shall be the object of comparison and will be integrated into the discussion wherever possible.

      The media used in this class will include the following:

      PowerPoint presentations
      Pad (a collection of all materials)
      Google Classroom
      Newspaper articles
      Texts and textbooks
      Audio and video
      11-15 During weeks eleven to fifteen, the focus will be on future developments. Students will explore topics such as sustainable industries and the energy transition, start-ups, and Industry 4.0, preparing them to understand and engage with emerging trends and innovations. 15
      • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
      • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
      • S2: Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
      • E1: Students should express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for their duties, particularly in the context of ethical challenges in the economic and industrial sector.
      • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
      This course will generally focus on current articles and discussions on ongoing issues such as foreign investment in Thailand, Southeast Asia as the new player in trading relations and mega companies in Thailand and their national/international influence. Although the main regional focus will be Thailand, Germany shall be the object of comparison and will be integrated into the discussion wherever possible.

      The media used in this class will include the following:

      PowerPoint presentations
      Pad (a collection of all materials)
      Google Classroom
      Newspaper articles
      Texts and textbooks
      Audio and video
      รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
      8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
           Course assessment
      วิธีการประเมิน
      Assessment Method
      CLO สัดส่วนคะแนน
      Score breakdown
      หมายเหตุ
      Note
      Presentation
      งานกลุ่ม
      • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
      • S2: Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
      • E1: Students should express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for their duties, particularly in the context of ethical challenges in the economic and industrial sector.
      • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
      15 Students prepare and give presentations on one of the topics of this course. The aim of the presentations is to introduce their classmates to the new topics for the week and to lay a foundation of knowledge.
      Weekly questions
      งานเดี่ยว
      • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
      • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
      • S2: Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
      • E1: Students should express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for their duties, particularly in the context of ethical challenges in the economic and industrial sector.
      • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
      15 Students will be assigned weekly questions based on the topic of the week. They can choose from a range of questions, including those that check understanding as well as reflection and opinion-based questions, where students are encouraged to express their own views on the topic.
      Midterm examination
      สอบกลางภาค
      • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
      • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
      • S2: Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
      • E1: Students should express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for their duties, particularly in the context of ethical challenges in the economic and industrial sector.
      • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
      20
      Final examination
      สอบปลายภาค
      • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
      • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
      • E1: Students should express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for their duties, particularly in the context of ethical challenges in the economic and industrial sector.
      • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
      20
      Podcast
      งานกลุ่ม
      • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
      • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
      • E1: Students should express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for their duties, particularly in the context of ethical challenges in the economic and industrial sector.
      • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
      20 Students will prepare and create their own podcast episodes to reflect on the knowledge they have gained throughout the course and express their opinions on a chosen topic. This project will also help develop their media literacy skills, as they will be responsible for the entire podcast creation process.
      Class attendance
      การมีส่วนร่วมในชั้นเรียน อภิปราย ตอบคำถาม และร่วมกิจกรรม
      • E1: Students should express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for their duties, particularly in the context of ethical challenges in the economic and industrial sector.
      10
      สัดส่วนคะแนนรวม 100
      9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
           Textbook and instructional materials
      ประเภทตำรา
      Type
      รายละเอียด
      Description
      ประเภทผู้แต่ง
      Author
      ไฟล์
      File
      หนังสือ หรือ ตำรา Denis Suarsana (2023). Weniger China, mehr Europa. Zeit online.
      หนังสือ หรือ ตำรา Eser, A. (2020). Investieren. Focus Online.
      หนังสือ หรือ ตำรา Duden. (2016). Wirtschaft von A bis Z: Grundlagenwissen für Schule und Studium, Beruf und Alltag (6. Aufl.). Mannheim: Bibliographisches Institut.
      หนังสือ หรือ ตำรา Hundt, T. (2021). Größter Kfz-Standort in Südostasien schmiedet neue Pläne. ZVEI.
      หนังสือ หรือ ตำรา Fischermann, Thomas und Hägler, Max Hägler (2024). Europa verliert, sie gewinnen. Zeit online.
      แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ Schneider, G., & Toyka-Seid, C. (2024). Das junge Politik-Lexikon von www.hanisauland.de. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung.
      แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ Bundeszentrale für politische Bildung, https://www.bpb.de.
      หนังสือ หรือ ตำรา „Das Luftballett der Energie-Drachen“ (2019), Futurium.
      หนังสือ หรือ ตำรา „Mobbing gibt es hier nicht" (2014), Spiegel in Kooperation mit manager.
      หนังสือ หรือ ตำรา „Industrie 1.0 bis 4.0 – Kurze Geschichte der industriellen Revolution“ (2023), Sustainabilitiy Success.
      10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
           Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
      การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
      Evaluation of course effectiveness and validation
      • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
      • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
      การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
      Improving Course instruction and effectiveness
      • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
      • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
      ผลการเรียนรู้
      Curriculum mapping
      1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

      1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
      1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
      1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
      1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
      1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

      2. ด้านความรู้ ดังนี้
      2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
      2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
      2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
      2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
      2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

      3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
      3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
      3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

      4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
      4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
      4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
      4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
      4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

      5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
      5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
      5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
      5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ