Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาเยอรมัน
German
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2568
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS724803
ภาษาไทย
Thai name
การเขียนเชิงธุรกิจสำหรับบริษัทข้ามชาติเยอรมัน
ภาษาอังกฤษ
English name
Business Writing for German Transnational Corporation
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
**HS722109#,*HS722110#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาเยอรมัน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • อาจารย์Wasim Nseibeh
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    • อาจารย์อชุญาภ์ ลากูล
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์Wasim Nseibeh
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • Understanding of the presentation of companies and products, taking into account the newly learned special vocabulary (business German)
    • Basic knowledge and rules in the creation of business letters
    • Understanding text and acquiring the skills to respond and create specific business letters
    • Understanding the text and acquiring the skills to react specifically when purchase contract disruptions arise and to create the associated business letters
    จริยธรรม
    Ethics
    • Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • Students are expected to have academic and occupational ethics.
    ทักษะ
    Skills
    • Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    • Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    การเขียนภาษาเยอรมัน ในหัวข้อเกี่ยวกับ การนำเสนอขายสินค้าและให้ข้อมูลของบริษัท การสั่งซื้อ การขนส่งสินค้าทางเรือ การชำระเงิน จดหมายการเตือน จดหมายการร้องเรียน
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Writing German in the topics of presenting products and giving company’s information, order letters, shipment, payments, reminder letters, complaint letters
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Classroom-based learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Problem-based learning
    • Task-based learning
    • Project-based learning
    • Community based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1-4 แนะนำรายวิชา
    ความหมายและความรู้ของแบบฟอร์มบริษัทและองค์กรต่างๆ
    Definition and knowledge of different company and Organisation Forms
    12
    • K1: Understanding of the presentation of companies and products, taking into account the newly learned special vocabulary (business German)
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    - ชี้แจงจุดประสงค์รายวิชา ทำข้อตกลงและนัดหมายกับผู้เรียนเรื่องวิธีการการเรียนการสอน วิธีการวัดและประเมินผล / E-learning , สื่อการเรียนการสอนออนไลน์ /บรรยาย ซักถาม อภิปราย
    5-8 เพื่อรับความรู้วิธีการนำเสนอสินค้า
    To get knowledge how to Presentation a Product
    12
    • K1: Understanding of the presentation of companies and products, taking into account the newly learned special vocabulary (business German)
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    - เรียนรู้หลักการที่สำคัญในการจัดเตรียม การจัดประชุมสัมมนา / E-learning , สื่อการเรียนการสอนออนไลน์, บรรยาย ยกตัวอย่าง ซักถาม อภิปราย ฝึกปฏิบัติ / สไลด์ประกอบการบรรยาย เอกสารประกอบการสอน
    - ใช้สื่อสารสนเทศในการแสวงหาความรู้เพิ่มเติมในเรื่องการจัดเตรียม การจัดประชุมสัมมนา วางแผนจัดการประชุม ติดต่อประสานงาน การเลือกสถานที่และการจัดที่พัก และนำข้อมูลมาวิเคราะห์และประยุกต์ใช้ในการทำงาน / E-learning, สื่อการเรียนการสอนออนไลน์,บรรยาย ซักถาม อภิปราย
    9-15 เพื่อรับความรู้เกี่ยวกับรูปแบบจดหมายธุรกิจต่างๆ
    To get knowledge of different business letter forms
    21
    • K2: Basic knowledge and rules in the creation of business letters
    • K3: Understanding text and acquiring the skills to respond and create specific business letters
    • K4: Understanding the text and acquiring the skills to react specifically when purchase contract disruptions arise and to create the associated business letters
    • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    - เรียนรู้หลักการที่สำคัญ เงื่อนไขต่างๆ ในเอกสารทางธุรกิจ เช่นหนังสือสัญญา / E-learning , สื่อการเรียนการสอนออนไลน์, บรรยาย ยกตัวอย่าง ซักถาม อภิปราย ฝึกปฏิบัติ / สไลด์ประกอบการบรรยาย เอกสารประกอบการสอน
    - ใช้สื่อสารสนเทศในการแสวงหาความรู้เพิ่มเติมเกี่ยวกับเอกสารทางธุรกิจ การประเมินและการต่อรองราคา และนำข้อมูลมาวิเคราะห์และประยุกต์ใช้ในการทำงานและสามารถร้องเรียนหรือชี้แจงข้อผิดพลาดที่อาจจะเกิดขึ้นได้ / E-learning, สื่อการเรียนการสอนออนไลน์,บรรยาย ซักถาม อภิปราย
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    การเข้าชั้นเรียน และการมีส่วนร่วมในการเรียน
    Attending class and participation in learning
    • K1: Understanding of the presentation of companies and products, taking into account the newly learned special vocabulary (business German)
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    10
    การมอบหมายงาน (การวาดองค์กรบริษัทพร้อมข้อมูลงาน)
    Assignment (drawing company organization with Task information)
    • K1: Understanding of the presentation of companies and products, taking into account the newly learned special vocabulary (business German)
    • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    10
    ครงการนำเสนอผลิตภัณฑ์ (การสร้างจุดทางการตลาดและโปสเตอร์การตลาด)
    Projekt Presentation of a product (creation of a marketing spot and a marketing poster)
    • K1: Understanding of the presentation of companies and products, taking into account the newly learned special vocabulary (business German)
    • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    10
    การมอบหมายงาน (การเขียนจดหมายธุรกิจตามปัญหา)
    Assignment (Writing of Problem based business letters)
    • K2: Basic knowledge and rules in the creation of business letters
    • K3: Understanding text and acquiring the skills to respond and create specific business letters
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    20
    สอบกลางภาค
    Midterm exam
    • K1: Understanding of the presentation of companies and products, taking into account the newly learned special vocabulary (business German)
    • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    20
    สอบปลายภาค
    Final exam
    • K3: Understanding text and acquiring the skills to respond and create specific business letters
    • K4: Understanding the text and acquiring the skills to react specifically when purchase contract disruptions arise and to create the associated business letters
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    30
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    เอกสารประกอบการสอน Nseibeh, W. (2023). Business Writing for German Transnational Corporation. Faculty of Humanities and Social Sciences. Khon Kaen University.
    หนังสือ หรือ ตำรา Axel Hering, Magdalena Matussek; Geschäftskommunikation – Besser Schreiben: Deutsch als Fremdsprache. Niveau B1/B2; Verlag Hueber 2007
    หนังสือ หรือ ตำรา Lilli Marlen Brill, Marion TechmerBriefe; E-Mails & Co.: Beispiele und Übungen; Verlag Hueber 2009
    หนังสือ หรือ ตำรา Josef Wergen, Annette Wörner; PONS Bürokommunikation Deutsch: Musterbriefe, Textbausteine und Übungen für jeden geschäftlichen Anlass; Verlag PONS 2013
    หนังสือ หรือ ตำรา Christian Seiffert; Deutsch Schreiben in Alltag und Beruf A2/B1; Verlag Klett 2016
    หนังสือ หรือ ตำรา Adelheid Höffgen; Deutsch lernen für den Beruf: Kommunikation am Arbeitsplatz; Verlag Hueber 2009
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

    2. ด้านความรู้ ดังนี้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
    2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

    3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

    4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

    5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ