รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาอังกฤษ
English
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2561
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1 | Course Introduction, radio advertisements, transportation poster/ brochure, facts and figures | 3 |
|
-Meet students in class to describe details of course and requirements. -Listen to advertisements and complete tasks. -Introduce guidelines for creating a transportation poster/brochure and presenting it to an audience as a commercial. -Listen to first chapter of Presenting Facts and Figures and complete tasks via Google Classroom. |
|
2 |
Commercial presentations, Read & Look Up task, facts and figures, Video on Business Innovation |
3 |
|
-Students demonstrate ability to act and present commercial role play as a group in class or via Zoom. -Read and look up task to show skills communicating with eye contact and natural speech. -Listen to Presenting Facts & Figures Chapter 2 and watch video on Business Innovation via Google Classroom. |
|
3 | Ordering a Baby, prepared speech guidelines, Quiz on Business Innovation Video, facts and figures | 3 |
|
-Introduce Guidelines for Ordering a Baby via Google Classroom -Introduce Guidelines for giving a Prepared Speech; assign prepared speech video project -Listen to Presenting Facts & Figures Chapter 3 -Administer quiz 1 on Business Innovation Video via Google Forms |
|
4 | Panel Discussion on Ordering a Baby; Prepared Speech practice, video on Leadership, Newsline video on Shrimp production | 3 |
|
-Students give panel discussion/role play on Ordering a Baby in class or via Zoom (Group Work) -Teacher models presentation strategies and students practice in pairs in class or via Zoom. - Watch videos on Leadership and Shrimp production; complete exercises via Google Classroom |
|
5 | Quiz on Leadership video, Newsline video on Bausch & Lomb, negotiation strategies | 3 |
|
- Students submit prepared speech video projects via Google Classroom - Watch video on Bausch & Lomb; complete exercises via Google Classroom - Administer Quiz 2 on Leadership Video - Listen to Negotiation Strategies and complete exercises in class or via Zoom. |
|
6 | Videos on Globalization and Iran’s Nuclear program; discussion on Timbo’s Dating service | 3 |
|
-Watch videos on Globalization and Iran’s Nuclear program; complete exercises in class or via Zoom. -Match dating partners using Timbo’s Dating Service model via Google Classroom (Group work) -Students present results of their Timbo’s Dating Service in class or via Zoom. |
|
7 | Quiz on Globalization, Mid-term exam guidelines | 3 |
|
-Administer quiz 3 on Globalization video -Review guidelines for Mid-term exam -Assign take home mid-term via Google Classroom |
|
8 | Discussion on ‘What should I take with me to the island?’; negotiation strategies; Sociodrama guidelines | 3 |
|
- Decide items to take to a deserted island via Google Classroom (group work) - Students present results of discussion in class or via Zoom - Teacher introduces sociodrama guidelines |
|
9 |
Mock sociodrama scenarios, video on Corporate Social Responsibility |
3 |
|
- Students practice sociodrama scenarios and choose roles in class or via Zoom. - Watch video on Corporate Social Responsibility and complete exercises via Google Classroom |
|
10 | Sociodrama presentations; Quiz on Corporate Social Responsibility video, new video on Building Brands | 3 |
|
- Students present assigned sociodrama scenarios in pre-scheduled small groups (in person if possible) - Administer quiz 4 on Corporate Social Responsibility video via Google Forms - Watch video on Building Brands and complete exercises via Google Classroom |
|
11 | Resume/CV components, job hunting strategies, company recruitment, quiz on Building Brands, new video on Managing People | 3 |
|
-Teacher introduces resume models, including format, components, styles via Google Classroom - Students form companies in groups and brainstorm ideas for a job recruitment plan and poster - Students write their own resumes and submit via Google Classroom - Administer quiz 5 on Building Brands via Google Forms - Watch video on Managing People and complete exercises via Google Classroom |
|
12 | Interview guidelines, model interviews and practice, quiz on Managing people | 3 |
|
- Teacher introduces final job interview project guidelines - Show video models of interviews and complete exercises via Google Classroom - Students practice interviews in groups in class or via Zoom - Administer quiz 6 on Managing People via Google Forms |
|
13 | Job interview questions and answers, job recruitment posters | 3 |
|
- Students continue interview practice, focusing on interviewer and subject roles in class or via Zoom. - Students submit final drafts of resumes and job recruitment posters via Google Classroom - Students apply for a company position according to another group’s recruitment plan |
|
14 | Final Interview Presentations Part 1 | 3 |
|
-Students present interview as both employer and applicant (in person if possible) - Teacher observes and provides feedback and final evaluations for both roles of each interview |
|
15 | Final Interview Presentations Part 2 | 3 |
|
-Students present interview as both employer and applicant (in person if possible) - Teacher observes and provides feedback and final evaluations for both roles of each interview |
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
Class attendance |
|
15 | |
Quizzes: Short answer and T/F tests on the videos seen in class |
|
20 | Administered as shown in the teaching plan above |
Prepared Speech Video Project |
|
20 | Week of submission - 5 |
Take Home Mid-term Listening Exam administered via Google Classroom |
|
20 | Week of submission - 8 |
Final Interview conducted in person |
|
25 | Administered during weeks 14 and 15 |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ |
Presenting Facts & Figures Chapters 1-3 Market Leader Business Leader Briefings Videos & Worksheets Teacher-generated materials on discussion topics, prepared speech strategies, negotiations and job Interviews |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 1.4 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.4 | 2.5 | 3.1 | 3.2 | 3.3 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 4.4 | 5.1 | 5.2 | 5.3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
รายละเอียดของผลการเรียนรู้ของแผนที่แสดงการกระจายความรับผิดชอบมาตรฐานผลการเรียนรู้จากหลักสูตรสู่รายวิชา (Curriculum Mapping)
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2561)
1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม
(1) มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
(2) มีวินัย ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
(3) มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
(4) มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ
2. ความรู้
(1) มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาอังกฤษ
(2) มีทักษะและประสบการณ์การใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารและปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
(3) มีความรู้ความเข้าใจในกระบวนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย รวมถึงการทำวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
(4) มีความรู้ความเข้าใจและความสามารถในการใช้คอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีเพื่อการสื่อสาร แสวงหาความรู้ และค้นคว้าวิจัย
(5) มีความรู้ความเข้าใจในภาษาอังกฤษที่เกี่ยวข้องกับท้องถิ่นและภูมิภาคลุ่มน้ำโขง
3. ทักษะทางปัญญา
(1) สามารถวางแผนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย ทำโครงงาน หรือทำวิจัย ได้อย่างมีประสิทธิภาพและสร้างสรรค์
(2) สามารถคิดวิเคราะห์ปัญหาในการเรียน การทำงาน และแก้ปัญหาต่างๆ โดยประยุกต์ใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนอย่างสร้างสรรค์
(3) สามารถริเริ่มสร้างสรรค์ผลงานจากความรู้ที่เรียน
4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
(1) มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
(2) ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
(3) สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
(4) มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
(1) มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
(2) มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
(3) มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาอังกฤษทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนและสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ