Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาอังกฤษ
English
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2561
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS113504
ภาษาไทย
Thai name
การสนทนาในภาษาอังกฤษเชิงธุรกิจ
ภาษาอังกฤษ
English name
ORAL CONVERSATION IN BUSINESS ENGLISH
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2561)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • Mr. Karl Griffith
    • อาจารย์Emilyn Orlain
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์สุขุม วสุนธราโศภิต
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • Mr. Karl Griffith
    • อาจารย์Emilyn Orlain
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • Be able to explain a wide range of international business trends, corporate methodology, and finance.
    • Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    จริยธรรม
    Ethics
    • To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work.
    ทักษะ
    Skills
    • Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    การสนทนาเพื่อใช้ติดต่อทางสังคมในบริบทธุรกิจ คำศัพท์และสำนวนในการติดต่อทางธุรกิจประเภทต่างๆ
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Oral communication in social business contexts, vocabulary and expressions in different types of business
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Blended learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Task-based learning
    • Project-based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1 Course Introduction, radio advertisements, transportation poster/ brochure, facts and figures 3
    • K1: Be able to explain a wide range of international business trends, corporate methodology, and finance.
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • E1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Meet students in class to describe details of course and requirements.
    -Listen to advertisements and complete tasks.
    -Introduce guidelines for creating a transportation poster/brochure and presenting it to an audience as a commercial.
    -Listen to first chapter of Presenting Facts and Figures and complete tasks via Google Classroom.
    2 Commercial presentations, Read & Look Up task, facts and figures, Video on Business Innovation

    3
    • K1: Be able to explain a wide range of international business trends, corporate methodology, and finance.
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Students demonstrate ability to act and present commercial role play as a group in class or via Zoom.
    -Read and look up task to show skills communicating with eye contact and natural speech.
    -Listen to Presenting Facts & Figures Chapter 2 and watch video on Business Innovation via Google Classroom.
    3 Ordering a Baby, prepared speech guidelines, Quiz on Business Innovation Video, facts and figures 3
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Introduce Guidelines for Ordering a Baby via Google Classroom

    -Introduce Guidelines for giving a Prepared Speech; assign prepared speech video project

    -Listen to Presenting Facts & Figures Chapter 3

    -Administer quiz 1 on Business Innovation Video via Google Forms

    4 Panel Discussion on Ordering a Baby; Prepared Speech practice, video on Leadership, Newsline video on Shrimp production 3
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    -Students give panel discussion/role play on Ordering a Baby in class or via Zoom (Group Work)
    -Teacher models presentation strategies and students practice in pairs in class or via Zoom.
    - Watch videos on Leadership and Shrimp production; complete exercises via Google Classroom
    5 Quiz on Leadership video, Newsline video on Bausch & Lomb, negotiation strategies 3
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    - Students submit prepared speech video projects via Google Classroom
    - Watch video on Bausch & Lomb; complete exercises via Google Classroom
    - Administer Quiz 2 on Leadership Video
    - Listen to Negotiation Strategies and complete exercises in class or via Zoom.
    6 Videos on Globalization and Iran’s Nuclear program; discussion on Timbo’s Dating service 3
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Watch videos on Globalization and Iran’s Nuclear program; complete exercises in class or via Zoom.
    -Match dating partners using Timbo’s Dating Service model via Google Classroom (Group work)
    -Students present results of their Timbo’s Dating Service in class or via Zoom.
    7 Quiz on Globalization, Mid-term exam guidelines 3
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • E1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work.
    -Administer quiz 3 on Globalization video
    -Review guidelines for Mid-term exam
    -Assign take home mid-term via Google Classroom
    8 Discussion on ‘What should I take with me to the island?’; negotiation strategies; Sociodrama guidelines 3
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    - Decide items to take to a deserted island via Google Classroom (group work)
    - Students present results of discussion in class or via Zoom
    - Teacher introduces sociodrama guidelines
    9 Mock sociodrama scenarios, video on Corporate Social Responsibility

    3
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    - Students practice sociodrama scenarios and choose roles in class or via Zoom.
    - Watch video on Corporate Social Responsibility and complete exercises via Google Classroom
    10 Sociodrama presentations; Quiz on Corporate Social Responsibility video, new video on Building Brands 3
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    - Students present assigned sociodrama scenarios in pre-scheduled small groups (in person if possible)
    - Administer quiz 4 on Corporate Social Responsibility video via Google Forms
    - Watch video on Building Brands and complete exercises via Google Classroom
    11 Resume/CV components, job hunting strategies, company recruitment, quiz on Building Brands, new video on Managing People 3
    • K1: Be able to explain a wide range of international business trends, corporate methodology, and finance.
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Teacher introduces resume models, including format, components, styles via Google Classroom
    - Students form companies in groups and brainstorm ideas for a job recruitment plan and poster
    - Students write their own resumes and submit via Google Classroom
    - Administer quiz 5 on Building Brands via Google Forms
    - Watch video on Managing People and complete exercises via Google Classroom
    12 Interview guidelines, model interviews and practice, quiz on Managing people 3
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • E1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    - Teacher introduces final job interview project guidelines
    - Show video models of interviews and complete exercises via Google Classroom
    - Students practice interviews in groups in class or via Zoom
    - Administer quiz 6 on Managing People via Google Forms
    13 Job interview questions and answers, job recruitment posters 3
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    - Students continue interview practice, focusing on interviewer and subject roles in class or via Zoom.
    - Students submit final drafts of resumes and job recruitment posters via Google Classroom
    - Students apply for a company position according to another group’s recruitment plan
    14 Final Interview Presentations Part 1 3
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • E1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Students present interview as both employer and applicant (in person if possible)
    - Teacher observes and provides feedback and final evaluations for both roles of each interview
    15 Final Interview Presentations Part 2 3
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • E1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Students present interview as both employer and applicant (in person if possible)
    - Teacher observes and provides feedback and final evaluations for both roles of each interview
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Class attendance
    • E1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work.
    15
    Quizzes: Short answer and T/F tests on the videos seen in class
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    20 Administered as shown in the teaching plan above
    Prepared Speech Video Project
    • K1: Be able to explain a wide range of international business trends, corporate methodology, and finance.
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • E1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    20 Week of submission - 5
    Take Home Mid-term Listening Exam administered via Google Classroom
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • E1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work.
    20 Week of submission - 8
    Final Interview conducted in person
    • K2: Be able to use of vocabulary and expressions in business-related environments.
    • S1: Be able to communicate with listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • E1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work.
    • C1: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    25 Administered during weeks 14 and 15
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ Presenting Facts & Figures Chapters 1-3
    Market Leader Business Leader Briefings Videos & Worksheets Teacher-generated materials on discussion topics, prepared speech strategies, negotiations and job Interviews
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 3.3 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    รายละเอียดของผลการเรียนรู้ของแผนที่แสดงการกระจายความรับผิดชอบมาตรฐานผลการเรียนรู้จากหลักสูตรสู่รายวิชา (Curriculum Mapping)
    หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2561)

    1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม
    (1) มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    (2) มีวินัย ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    (3) มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    (4) มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

    2. ความรู้
    (1) มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาอังกฤษ
    (2) มีทักษะและประสบการณ์การใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารและปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
    (3) มีความรู้ความเข้าใจในกระบวนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย รวมถึงการทำวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    (4) มีความรู้ความเข้าใจและความสามารถในการใช้คอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีเพื่อการสื่อสาร แสวงหาความรู้ และค้นคว้าวิจัย
    (5) มีความรู้ความเข้าใจในภาษาอังกฤษที่เกี่ยวข้องกับท้องถิ่นและภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

    3. ทักษะทางปัญญา
    (1) สามารถวางแผนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย ทำโครงงาน หรือทำวิจัย ได้อย่างมีประสิทธิภาพและสร้างสรรค์
    (2) สามารถคิดวิเคราะห์ปัญหาในการเรียน การทำงาน และแก้ปัญหาต่างๆ โดยประยุกต์ใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนอย่างสร้างสรรค์
    (3) สามารถริเริ่มสร้างสรรค์ผลงานจากความรู้ที่เรียน

    4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
    (1) มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    (2) ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    (3) สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    (4) มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

    5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
    (1) มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    (2) มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
    (3) มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาอังกฤษทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนและสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ