รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Master of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาอังกฤษ
English
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2562
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2563
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1 | Course Introduction | 3 |
|
(1) Online course meeting via ZOOM. (2) Introduction to syllabus, course policies, expected outcomes, course evaluation, and familiarization with KKU e-Learning classroom environment. |
|
2-3 | Introduction to Academic Reading: Principles and Theories of Academic Reading | 6 |
|
(1) Online course meeting via ZOOM. (2) Watch Video Clip from YouTube Video Clip 1: Academic reading https://www.griffith.edu.au/international/englishhelp/academic-reading (3) Students summarize the main points from the video clip and discuss in the Discussion Forum in KKU e-Learning. (4) Students share some interesting video clips about academic reading in the Discussion Forum in KKU e-Learning. |
|
4-5 | Academic Reading Skills: Analyzing, synthesizing, and evaluating research studies | 6 |
|
1) Online course meeting via ZOOM. (2) Watch Video Clips from YouTube Video Clip 2: Academic reading skills https://www.youtube.com/watch?v=DCWZ4yoFYNI Video Clip 3: Synthesizing information https://www.youtube.com/watch?v=7dEGoJdb6O0 Video Clip 4: Research synthesis https://www.youtube.com/watch?v=ObK6J7vGnw8 (3) Students summarize the main points from the video clips and discuss in the Discussion Forum in KKU e-Learning. (4) Students share some interesting video clips about academic reading skills in the Discussion Forum in KKU e-Learning. (5) Students do online exercises in KKU e-learning. |
|
6 |
Introduction to Academic Writing - Definition of Academic Writing - Types of Academic Writing |
3 |
|
(1) Online course meeting via ZOOM. (2) Watch Video Clip from YouTube Video Clip 5: An introduction to academic writing https://youtu.be/MyTLosz6aHA Video Clip 6: Academic writing: The Basics https://youtu.be/wdmSo2_e18A (3) Students summarize the main points from the video clips and discuss in the Discussion Forum in KKU e-Learning. (4) Students share some interesting video clips about academic writing in the Discussion Forum in KKU e-Learning. |
|
7-8 |
Academic Writing Strategies (1) Quoting (2) Paraphrasing (3) Summarizing |
6 |
|
(1) Online course meeting via ZOOM. (2) Watch Video Clip from YouTube Video Clip 7: Using quotations in academic writing https://youtu.be/dsFKZquZXag Video Clip 8: How to paraphrase in research papers https://youtu.be/1VACN6X2eF0 Video Clip 9: How to write an effective academic summary paragraph https://youtu.be/WZFI6dvgOzU (3) Students summarize the main points from the video clips and discuss in the Discussion Forum in KKU e-Learning. (4) Students share some interesting video clips about academic writing strategies in the Discussion Forum in KKU e-Learning. (5) Students do online exercises in KKU e-learning. |
|
9 |
Ethics in academic writing Citations and Referencing |
3 |
|
(1) Online course meeting via ZOOM. (2) Watch Video Clip from YouTube Video Clip 10: 10 Types of Plagiarism https://youtu.be/EF5eFeJMplA Video Clip 11: Getting started with APA style https://youtu.be/W8yojVCKPfo Video Clip 12: The basics of to APA In-text citations https://youtu.be/hhD4xaGAcRs (3) Students summarize the main points from the video clips and discuss in the Discussion Forum in KKU e-Learning. (4) Students share some interesting video clips about academic writing strategies in the Discussion Forum in KKU e-Learning. (5) Students do online exercises in KKU e-learning. |
|
10 | Academic Writing: Developing topic and outlining | 3 |
|
(1) Online course meeting via ZOOM. (2) Introduction to Academic Writing Project. Discuss topic selection and focus. (3) Find at least 20 related research articles from online sources. (4) Make an outline of literature review and share it in the Discussion Forum in KKU e-Learning. |
|
11-15 | Academic Writing: Writing a literature review | 15 |
|
(1) Online course meeting via ZOOM. (2) Develop the 1st draft of literature review. Revision, editing, and peer review (observing sufficient mechanics, usage, grammar, and spelling conventions to preserve coherence and meaning of text and credibility of writer; following the evaluation checklist) (4) Online consultation with a course lecturer. (5) Develop the 2nd draft of literature review. Revision, editing, and peer review (observing sufficient mechanics, usage, grammar, and spelling conventions to preserve coherence and meaning of text and credibility of writer; following the evaluation checklist) (4) Online consultation with a course lecturer. (5) Final draft online submission |
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
Online class attendance and participation |
|
10 | |
Mini projects |
|
60 | |
Classwork and assignments |
|
30 | |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
หนังสือ หรือ ตำรา | American Psychological Association. (2010). Publication manual. Washington, DC: APA. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Bailey, S. (2011). Academic Writing: A Handbook for International Students (3rd ed). New York: Routledge. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Fairbairn, G. & Winch, C. (2011). Reading, writing, and reasoning: A guide for students. Glasglow: McGraw Hill. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Getkham, K. (2013). English For Research Writing (2nd ed.). Bangkok: Chulalongkorn University Press. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Mike, W. (2011). Critical reading and writing for postgraduates. 2nd ed. London: Sage. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Peck, J., & Coyle, M. (2012). The Student’s Guide to Writing: Grammar, Punctuation and Spelling (3rd ed.). London: Palgrave Macmillan. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Swales, J. M. & Feak, C. B. (2009). Academic writing for graduate students. Michigan Ann Arbor: University of Michigan Press. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Wallman, N. & Buckler, S. (2008). Your dissertation in education. London: Sage. | ||
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ |
Online sources Video Clip 1: Academic reading https://www.griffith.edu.au/international/englishhelp/academic-reading |
||
YouTube |
Video Clip 2: Academic reading skills https://www.youtube.com/watch?v=DCWZ4yoFYNI |
||
YouTube |
Video Clip 3: Synthesizing information https://www.youtube.com/watch?v=7dEGoJdb6O0 |
||
YouTube |
Video Clip 4: Research synthesis https://www.youtube.com/watch?v=ObK6J7vGnw8 |
||
YouTube |
Video Clip 5: An introduction to academic writing https://youtu.be/MyTLosz6aHA |
||
YouTube |
Video Clip 6: Academic writing: The Basics https://youtu.be/wdmSo2_e18A |
||
YouTube |
Video Clip 7: Using quotations in academic writing https://youtu.be/dsFKZquZXag |
||
YouTube |
Video Clip 8: How to paraphrase in research papers https://youtu.be/1VACN6X2eF0 |
||
YouTube |
Video Clip 9: How to write an effective academic summary paragraph https://youtu.be/WZFI6dvgOzU |
||
YouTube |
Video Clip 10: 10 Types of Plagiarism https://youtu.be/EF5eFeJMplA |
||
YouTube |
Video Clip 11: Getting started with APA style https://youtu.be/W8yojVCKPfo |
||
YouTube |
Video Clip 12: The basics of to APA In-text citations https://youtu.be/hhD4xaGAcRs |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 3.1 | 3.2 | 4.1 | 4.2 | 5.1 | 5.2 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
รายละเอียดของผลการเรียนรู้ของแผนที่แสดงการกระจายความรับผิดชอบมาตรฐานผลการเรียนรู้จากหลักสูตรสู่รายวิชา (Curriculum Mapping)
หลักสูตรศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2562)
1. ด้านคุณธรรม จริยธรรม
1.1 สามารถจัดการปัญหาในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณวิชาการ
1.2 มีความประพฤติปฏิบัติตนตามกรอบคุณธรรมและจริยธรรมของบัณฑิต มหาวิทยาลัยขอนแก่น ได้แก่ การมีวินัย ซื่อสัตย์ รับผิดชอบต่อตนเองและสังคม มีจิตสาธารณะ
มีความรักและภูมิใจในท้องถิ่น สถาบันและประเทศชาติ
2. ความรู้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจอย่างลึกซึ้งในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาอังกฤษ และสามารถนำมาประยุกต์ในการศึกษาค้นคว้าทางวิชาการหรือการปฏิบัติงานในวิชาชีพ
2.2 สามารถทาการวิจัยหรือปฏิบัติงานในสาขาวิชาการหรือวิชาชีพได้อย่างลึกซึ้ง โดยการพัฒนาความรู้ใหม่ๆ หรือการประยุกต์วิธีปฏิบัติงานใหม่ๆ ได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่มีผลกระทบต่อการพัฒนาความรู้ใหม่หรือการปฏิบัติงานในสาขาวิชาการหรือวิชาชีพในปัจจุบันและการเปลี่ยนแปลงที่จะเกิดขึ้นในอนาคต
3. ทักษะทางปัญญา
3.1 สามารถสังเคราะห์และประเมินผลงานวิจัยและผลงานทางวิชาการในสาขาวิชา และพัฒนาความรู้หรือแนวความคิดใหม่ๆ โดยบูรณาการเข้ากับความรู้เดิมได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถดำเนินโครงการศึกษาที่สำคัญหรือโครงการวิจัยทางวิชาการได้ด้วยตนเอง และหาข้อสรุปที่สมบูรณ์เพื่อขยายองค์ความรู้หรือแนวทางปฏิบัติในวิชาชีพได้อย่างมีนัยสาคัญ
4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
4.1 มีภาวะผู้นำ รับผิดชอบในการดำเนินงานของตนเอง และร่วมมือกับผู้อื่นในการจัดการข้อโต้แย้งหรือปัญหาทางวิชาการได้อย่างเหมาะสมตามโอกาสและสถานการณ์ เพื่อเพิ่มพูนประสิทธิภาพการทางานของกลุ่ม
4.2 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้ รวมทั้งวางแผนพัฒนาและปรับปรุงตนเองให้มีประสิทธิภาพในการทางานระดับสูงได้
5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาการปฏิบัติงานหรือปัญหาทางวิชาการที่สลับซับซ้อนได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง และการสร้างสรรค์ผลงานทางวิชาการในรูปแบบต่างๆ เพื่อประโยชน์ในการเรียนรู้ของผู้อื่นได้