รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
ศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts Program
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาอังกฤษ
English
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2566
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1 | Introduction; Unit 1 (Greetings, Farewells and Introductions) | 3 |
|
1) Take attendance and confirm student information. 2) Direct students to Google Classroom and course materials. 3) Present introduction to course guidelines and requirements. [PowerPoint presentation] 4) Begin presentation of Unit 1 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. |
|
2 | Unit 1 (Greetings, Farewells and Introductions); Unit 2 (Questions with “do”) | 3 |
|
1) Assign Self-study Assignment 01 through Google Classroom. Teachers announce in class assignment is due Friday. 2) Complete Unit 1 activities through teacher lecture, class discussion, pair/group practice, and class interview activity to complete unit. 3) Begin presentation of Unit 2 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. • Self-Study Assignment 01 submitted via Google Classroom |
|
3 | Unit 2 (Questions with “do”); Unit 3 (Talking About the Past) | 3 |
|
1) Complete Unit 1 activities through teacher lecture, class discussion, pair/group practice, and final group discussion activity to complete unit. 2) Begin presentation of Unit 2 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. Complete unit with final listening and discussion activity. |
|
4 | Unit 4 (Describing Appearance) | 3 |
|
1) Assign Self-study Assignment 02 through Google Classroom. Teachers announce in class assignment is due Friday. 2) Begin presentation of Unit 4 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. [PowerPoint slides available for student practice in describing people.] • Self-Study Assignment 02 submitted via Google Classroom |
|
5 | Making a Presentation; Discussion of Short Speech Guidelines; Unit 5 (Describing Personality) | 3 |
|
1) Teachers present lesson on Making a Presentation followed by discussion of guidelines for Short Speech Evaluation. 2) Begin presentation of Unit 5 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. |
|
6 | Discussion of Midterm Speaking Test Guidelines and partner assignments; Unit 5 (Describing Personality); Unit 6 (Directions) | 3 |
|
1) Assign Self-study Assignment 03 through Google Classroom. Teachers announce in class assignment is due Friday. 2) Present guidelines for Midterm Speaking Test and make partner assignments. 3) Complete Unit 5 activities through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. 4) Begin presentation of Unit 6 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. • Self-Study Assignment 03 submitted via Google Classroom |
|
7 | Short Speech Evaluation; Unit 7 (Making Invitations) | 3 |
|
• Individual three-minute speeches in front of the class in which students describe a person they know and answer questions [Note: Teachers may elect to divide class for evaluation.] Begin presentation of Unit 7 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. |
|
8 | Unit 7 (Making Invitations); Unit 8 (Talking About Accomplishments and Experiences) | 3 |
|
1) Assign Self-study Assignment 04 through Google Classroom. Teachers announce in class assignment is due Friday. 2) Complete Unit 7 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. 3) Begin presentation of Unit 8 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. • Self-Study Assignment 04 submitted via Google Classroom |
|
9 | Unit 9 (Making Business Appointments & Telephone Communication) | 3 |
|
Complete Unit 9 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. | |
10 | Guidelines for Telephone Conversation Evaluation; Unit 10 (Asking About & Expressing Opinions); | 3 |
|
1) Assign Self-study Assignment 05 through Google Classroom. Teachers announce in class assignment is due Friday. 2) Present guidelines for Telephone Conversation Evaluation. 3) Begin presentation of Unit 10 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. 4) Self-Study Assignment 05 submitted via Google Classroom |
|
11 | Telephone Conversation Evaluation | 3 |
|
• Students perform pair role play for teacher (without class present). | |
12 | Guidelines for Impromptu Speech Evaluation; Unit 10 (Asking About & Expressing Opinions); Unit 11 (Talking About Health) | 3 |
|
1) Assign Self-study Assignment 06 through Google Classroom. Teachers announce in class assignment is due Friday. 2) Present guidelines for Impromptu Speech Evaluation. 3) Complete Unit 10 material. 4) Begin presentation of and complete Unit 11 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. 5) OPTIONAL: Unit 11 Video Exercise 6) Self-Study Assignment 06 submitted via Google Classroom |
|
13 | Impromptu Speech Evaluation | 3 |
|
• Students make individual, unprepared speech on a randomly selected topic and answer questions from the audience. | |
14 | Unit 12 (Apologizing); Guidelines for Final Speaking Evaluation; Practice Sociodrama 1 | 3 |
|
1) Assign Self-study Assignment 07 through Google Classroom. Teachers announce in class assignment is due Friday. 2) Begin presentation of and complete Unit 11 material through teacher lecture, class discussion, and pair/group practice. 3) Present guidelines for Final Speaking Evaluation and make group assignments. 4) Present Practice Sociodrama 1 for group practice. 5) Self-Study Assignment 07 submitted via Google Classroom |
|
15 | Perform Practice Sociodrama 1; Practice Sociodrama 2 | 3 |
|
1) Students perform Practice Sociodrama 1 and receive teacher feedback. 2) Present Practice Sociodrama 2 for group practice. 3) Students perform Practice Sociodrama 2 and receive teacher feedback. |
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
Short Speech (Individual Speech) |
|
10 | The Short Speech is a prepared, three-minute speech in front of the class during which students describe a person and answer questions. Students are allowed to use notes for this. |
Midterm Speaking Test (Pair Role Play) |
|
15 | The Midterm Speaking Test is a two-person role play activity. Pairs randomly select a role play and must act out a series of activities and have a discussion for about six minutes. Students must prepare before the evaluation and cannot read from notes. |
Midterm Listening Test |
|
10 | Students listen to a variety of listening materials and answer questions about them. |
Telephone Conversation Evaluation (Impromptu Pair Role Play) |
|
10 | The Telephone Conversation Evaluation is a two-person role play activity during which partners have to make or receive a phone call. |
Impromptu Speech (Unprepared Individual Speech) |
|
10 | The Impromptu Speech is an unprepared, one-and-a-half-minute speech given in front of the class. Students select a random topic and are given two minutes to prepare before speaking. Students are not allowed to use notes for this. |
Final Speaking Test (Group Role Play) |
|
20 | The Final Speaking Test is a three or four-person role play. Groups randomly select a role play and must act out a series of activities and have a discussion for about 12 minutes. Groups must prepare before the evaluation and cannot read from notes. |
Final Listening Test |
|
10 | Students listen to a variety of listening materials and answer questions about them. |
Self-Study Assignments (7 sets of audio and video exercises) |
|
5 | The Self-Study Assignments consist of seven sets of listening exercises distributed approximately every other week throughout the term via Google Classroom. Students must complete the exercises outside of class and submit the exercises to their teacher. |
Class Participation |
|
10 | Students are observed and assessed on the contribution they make to pair, group and class discussions and activities. |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
หนังสือ หรือ ตำรา | Harris, M., Mower, D. & Sikorzynska, A. (2002). Opportunities: Intermediate. Essex: Pearson Education Limited. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Jones, L. (2005). Let’s talk 3: Student’s book. Cambridge: Cambridge University Press. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Richards, J. (1999). New interchange: English for international communication. Cambridge: Cambridge University Press. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Richards, J. & Sandy, C. (2001). Passages: An upper-level multi-skills course. Cambridge: Cambridge University Press. | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Tanaka, J. & Most, P. (2007). Interactions 1: Listening/speaking. New York: McGraw-Hill. | ||
YouTube |
English Greetings and Introductions - Spoken English https://www.youtube.com/watch?v=sp3xU5WvRjA |
||
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ |
Social Greetings in the English Language https://www.thoughtco.com/greetings-social-language-1210042 |
||
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ |
Greetings in American English https://carla.umn.edu/speechacts/greetings/american.html |
||
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ |
Meeting Face-to-Face https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/speaking/b1-speaking/meeting-face-to-face |
||
YouTube |
How to Use Formal Greetings https://www.youtube.com/watch?v=o5ghhSAxopw&list=PLcetZ6gSk9692RVJgFx4JXwFG4mWK0XGj&index=1 |
||
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ |
Making an Appointment in English https://www.bespeaking.com/making-appointment-english/ |
||
YouTube |
Making an Appointment https://www.youtube.com/watch?v=qG9oD9qxX6g |
||
YouTube |
Scheduling an Appointment https://www.youtube.com/watch?v=LR-n0kvDORw |
||
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ |
Different Ways of Saying Sorry https://www.bbc.co.uk/learningenglish/course/intermediate/unit-19/session-4 |
||
YouTube |
How to Say Sorry in Different Ways in English | Apologising Phrases https://www.youtube.com/watch?v=GR4BlWAsu3A |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 1.4 | 1.5 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.4 | 3.1 | 3.2 | 3.3 | 3.4 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 4.4 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
รายละเอียดมาตรฐานผลการเรียนรู้ในแต่ละด้านของหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2566)
1. ผลการเรียนรู้ด้านความรู้ (Knowledge)
1.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาอังกฤษ
1.2 มีความรู้ความเข้าใจในกระบวนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย รวมถึงการทำวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
1.3 มีความรู้ความเข้าใจและความสามารถในการใช้คอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีเพื่อ การสื่อสาร แสวงหาความรู้ และค้นคว้าวิจัย
1.4 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาอังกฤษที่ใช้ในบริบทสังคมโลก
1.5 มีความรอบรู้เท่าทันต่อเหตุการณ์ปัจจุบันของประเทศและของโลก
2. ผลการเรียนรู้ด้านทักษะ (Skills)
2.1 มีทักษะการใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารทั้งการฟัง พูด อ่านและเขียน ในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่าง ๆ ได้
2.2 สามารถวางแผนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย ทำโครงงาน หรือทำวิจัย ได้อย่างมีประสิทธิภาพและสร้างสรรค์ด้วยกระบวนการทางวิทยาศาสตร์และคณิตศาสตร์
2.3 สามารถคิดวิเคราะห์ปัญหาในการเรียน การทำงาน และแก้ปัญหาต่าง ๆ โดยประยุกต์ใช้สารสนเทศ ความรู้และประสบการณ์ของตนอย่างสร้างสรรค์
2.4 สามารถสร้างสรรค์ผลงานจากความรู้ที่เรียน
3. ผลการเรียนรู้ด้านจริยธรรม (Ethics)
3.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
3.2 มีวินัย ซื่อสัตย์ รับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
3.3 มีจิตสาธารณะ ร่วมมือร่วมใจเพื่อประโยชน์ของส่วนรวม
3.4 มีความประพฤติดี มีมารยาทสังคม รับฟังผู้อื่นและสามารถปฏิบัติงานร่วมกับผู้อื่นได้
4. ผลการเรียนรู้ด้านลักษณะบุคคล
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความเชื่อมั่นในตนเอง มีความรอบคอบละเอียดถี่ถ้วน
4.2 เป็นผู้ที่ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม มีการสื่อสารที่ดี มีตรรกะ และทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 มีความตระหนักถึงผู้ประกอบการ มีความรับผิดชอบต่อหน้าที่และสามารถปฏิบัติงานที่ได้รับมอบหมายและบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 ใฝ่รู้และแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง โดยใช้เทคโนโลยีดิจิทัลและสารสนเทศเพื่อประโยชน์ในการศึกษา/วิชาชีพ