Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันออก
Eastern Languages
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาจีน
Chinese
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS313501
ภาษาไทย
Thai name
ภาษาจีนโบราณ
ภาษาอังกฤษ
English name
Ancient Chinese
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS313104#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันออก วิชาเอกภาษาจีน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • อาจารย์อรอนงค์ อินสอาด
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์เบญญาทิพย์ ศุภะกะลิน
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์Peijie Li
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    จริยธรรม
    Ethics
    • The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    ทักษะ
    Skills
    • The students to have skills and experiences in reading and literary appreciation
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    โครงสร้างภาษา ไวยากรณ์ ความหมายของคำศัพท์จากงานเขียนที่โดดเด่น ในประเทศจีนสมัยเดิม
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Sentence structures grammar, and meaning of classical Chinese vocabulary in selected Literacy works
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Classroom-based learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Problem-based learning
    • Task-based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1 - To be informed the course introduction and class agreement
    - To create familiarity between students and lecturers in the class
    - To understand the component of Ancient Chinese literature
    - To be responsible in submitting the assign work.
    3
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • E1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    - To explain the course purposes
    - To mutually agree on the type of assessment "
    - To lecture by using VDO clips and PPT
    - To explain the basic theory of ancient Chinese literature
    2-3 Unit 1 Pre-Qin Literature(先秦文学) 6
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • S1: The students to have skills and experiences in reading and literary appreciation
    • E1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    - To understand the basic knowledge of pre-Qin literature (history, characteristics, writers, works)
    -To analysis and explain of ancient myths: "黄帝与蚩尤" (Supplementary reading: "女娲补天")
    - To analysis and explain of 诗经: "关雎", "蒹葭" (Supplementary reading: "硕鼠")
    - To analysis and explain of pre-Qin prose: "兼爱" (Supplementary reading: "欲速则不达"
    - A brief introduction to the basic knowledge of 楚辞:屈原 Qu Yuan
    4-5 - To understand the basic knowledge of Han / Wei Literature(history, characteristics, writers, works)
    - To analysis and explain of Historical literature: 项羽本纪(节选)
    - To analysis and explain of Han Dynasty Poetry:乐府诗
    - A brief introduction to the basic knowledge of 建安文学:曹植
    - A brief introduction to the basic knowledge of 田园诗:陶渊明
    - Literary theory:文心雕龙(刘思勰)
    6
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • S1: The students to have skills and experiences in reading and literary appreciation
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    - To lecture by using VDO clips and PPT
    - To explain the basic theory
    - Group activity and discussion
    6-7 - To understand the basic knowledge of Tang/ Song
    Literature(history, characteristics, writers, works)
    - To analysis and explain of 唐诗: 《春江花月夜》(张若虚)、《终南山》(王维)、《将进酒》(李白)、《丽人行》(杜甫)
    - To analysis and explain of 宋词:《虞美人》(李煜)、《江城子》(苏轼)、《声声慢》(李清照)
    6
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • S1: The students to have skills and experiences in reading and literary appreciation
    • E1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    - To lecture by using VDO clips and PPT
    - To explain the basic theory
    - Group activity and discussion
    8-9 - To understand the basic knowledge of Yuan / Ming / Qing Literature(history, characteristics, writers, works)
    - To analysis and explain of 《西厢记》(节选)
    - To analysis and explain of《牡丹亭》(节选)
    - To analysis and explain of 《西游记》(节选)
    - To analysis and explain of 《红楼梦》(节选)
    6
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • S1: The students to have skills and experiences in reading and literary appreciation
    • E1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    - To lecture by using VDO clips and PPT
    - To explain the basic theory
    - Group activity and discussion
    10-12 -To understand the basic knowledge of Literary modernism
    -To appreciate and understand Literary modernism through reading and analysis
    9
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • S1: The students to have skills and experiences in reading and literary appreciation
    • E1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    - To lecture by using VDO clips and PPT
    - To explain the basic theory
    - Group activity and discussion
    13-15 - To understand the basic knowledge of Yuan / Ming / Qing Literature(history, characteristics, writers, works)
    - To analysis and explain of 《西厢记》(节选)
    - To analysis and explain of《牡丹亭》(节选)
    - To analysis and explain of 《西游记》(节选)
    - To analysis and explain of 《红楼梦》(节选)
    9
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • S1: The students to have skills and experiences in reading and literary appreciation
    • E1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    - To lecture by using VDO clips and PPT
    - To explain the basic theory
    - Group activity and discussion
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Class attendance
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • E1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    10
    Exercise at the end of the chapter
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • S1: The students to have skills and experiences in reading and literary appreciation
    • E1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    10
    3 Exercises (individual)
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • S1: The students to have skills and experiences in reading and literary appreciation
    • E1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    20
    Middle Examination
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • S1: The students to have skills and experiences in reading and literary appreciation
    • E1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    30
    Final Examination
    • K1: The students to be knowledgeable and understanding basic knowledge of literary works in China different periods
    • S1: The students to have skills and experiences in reading and literary appreciation
    • E1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups
    30
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    หนังสือ หรือ ตำรา 中国古代文学,郭昕编著,重庆大学出版社 , 2014.08
    หนังสือ หรือ ตำรา 中国现代文学,吕兰编著,重庆大学出版社 , 2014.10
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. คุณธรรมและจริยธรรม
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ซื่อสัตย์และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่น อย่างสม่ำเสมอ
    2. ความรู้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาตะวันออก
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาตะวันออกสามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพ ในสถานการณ์ต่างๆได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการแก้ไขปัญหา และการ ต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจในทักษะภาษาตะวันออก ประวัติศาสตร์ศิลปะ และวัฒนธรรม
    3. ทักษะทางปัญญา
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์โดยใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
    4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 รู้ความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชา / วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
    5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิด วิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขา วิชาการได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนและสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ