รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันออก
Eastern Languages
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาญี่ปุ่น
Japanese
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1 |
ชี้แจงรายละเอียดวิชา วิธีการเรียนการสอน -ความสำคัญของการเรียนรายวิชา |
2 | 0 |
|
Students learn what it takes to promote language acquisition. |
2 |
discussion technique how to express opinion |
1 | 1 |
|
Students see a picture and talk about what it looks in a group. Stuents share their opinion. Students study how to express their opinions. |
3 |
discussion technique ( round robin・three-step interview・correspondent ) |
1 | 1 |
|
Students learn discussion technique. ( round robin・three-step interview・correspondent ) |
4 | the way how to express opinion in discussion | 1 | 1 |
|
Students learn how to express their opinion in relation to the other person's opinion |
5 |
moderator role how to do Learning Through Discussion |
1 | 1 |
|
Students know moderator role and how to do learning Through Discussion. |
6 |
how to do Learning Through Discussion |
1 | 1 |
|
Students understand how to do Learning Through Discussion through jigsaw method. |
7 |
Learning Through Duscussion 1 ( topic : student uniform ) step1 - step 4 |
1 | 1 |
|
Students work on Learning Through Duscussion 1 , step1 - step 4. |
8 |
Learning Through Duscussion 1 ( topic : student uniform ) step5 - step 8 |
1 | 1 |
|
Students work on Learning Through Duscussion 1 , step5 - step 8. |
9 |
Learning Through Duscussion 2 ( topic : post COVID ) step1 - step 4 |
1 | 1 |
|
Students work on Learning Through Duscussion 2 , step1 - step 4. |
10 |
Learning Through Duscussion 2 ( topic : post COVID ) step5 - step 8 |
1 | 1 |
|
Students work on Learning Through Duscussion 2 , step5 - step 8. |
11 | discussion ( topic : game ) | 0 | 2 |
|
Students discuss about game. |
12 | discussion test | 0 | 2 |
|
|
13 | discussion test | 0 | 2 |
|
|
14 |
discussion test reflection hedge device |
1 | 1 |
|
Students look back at the exam and set next goal. |
15 | reading a Japanese article | 2 |
|
Students read a Japanese article that will be used in the next class through jigwaw method, and understand the article. | |
16 |
Learning Through Discussion 3 ( topic: reading week ) step1 - step4 |
2 |
|
Students work on Learning Through Discussion, step 1- step 4. | |
17 |
Learning Through Discussion 3 ( topic: reading week ) step5 - step8 |
2 |
|
Students work on Learning Through Discussion, step 5- step 8. | |
18 | Practicing discussion | 2 |
|
Students practice discussion , especially the way to relate to the other person's opinion. |
|
19 | discussion test | 2 |
|
||
20 | discussion test | 2 |
|
||
21 |
discussion test reflection practicing discussion |
2 |
|
Students look back at the exam and set next goal. Students worl on discussion. |
|
22 |
Learning Through Discussion 4 ( topic: living together before marriage , homework for university students ) step 1 - step4 |
2 |
|
Students work on Learning Through Discussion, step 1 - step 4. | |
23 |
Learning Through Discussion 4 ( topic: living together before marriage , homework for university students ) step 5 - step 8 |
2 | 2 |
|
Students work on Learning Through Discussion, step 5 - step 8. |
24 | discussion test | 2 |
|
||
25 | discussion test | 2 |
|
||
26 |
discussion test reflection debate |
0 | 1 |
|
Students look back at the exam and set next goal. Students listen to the explanation about debate and understand how to debate. |
27 | debate preparation | 0 | 2 |
|
Students wok on preparation for debate in group. |
28 | debate | 0 | 2 |
|
Students work on debate and know a compelling and logical way of speaking. |
29 | discussion test | 0 | 2 |
|
|
30 | discussion test | 0 | 1 |
|
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 30 | 30 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
attendance |
|
15 | ทุกสัปดาห์ |
discussion test |
|
40 | 12,13,19,20,22,23,29,30th of the class |
ทดสอบย่อย |
|
20 | 1,3,5,21,27th of the class |
question report |
|
5 | สัปดาห์ที่ 2-6,9-15 |
report after discussion test |
|
10 | 12,13,19,20,22,23,29,30th of the class |
work sheet |
|
10 | 11,14,18,21th of the class |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
หนังสือ หรือ ตำรา | khodo-gakushu no houhou | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | LTD hanashiai-gakushuhou |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 3.1 | 3.2 | 3.3 | 4.1 | 4.2 | 5.1 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. คุณธรรมและจริยธรรม
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ซื่อสัตย์และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่น อย่างสม่ำเสมอ
2. ความรู้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาตะวันออก
2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาตะวันออกสามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพ ในสถานการณ์ต่างๆได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการแก้ไขปัญหา และการ ต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
2.4 มีความรู้ความเข้าใจในทักษะภาษาตะวันออก ประวัติศาสตร์ศิลปะ และวัฒนธรรม
3. ทักษะทางปัญญา
3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์โดยใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 รู้ความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชา / วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิด วิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขา วิชาการได้
5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนและสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ