Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันออก
Eastern Languages
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาญี่ปุ่น
Japanese
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS323204
ภาษาไทย
Thai name
การสนทนาและการอภิปรายภาษาญี่ปุ่น
ภาษาอังกฤษ
English name
JAPANESE CONVERSATION AND DISCUSSION
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(2-2-5)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS323203#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันออก วิชาเอกภาษาญี่ปุ่น (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • อาจารย์Ikuko Tomida
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์Ikuko Tomida
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    จริยธรรม
    Ethics
    • Able to work collaboratively with group members.
    ทักษะ
    Skills
    • Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    การสนทนาและการอภิปรายอย่างเป็นทางการและไม่เป็นทางการ การพูดในพิธีการต่าง ๆ เทคนิคการอภิปราย การอภิปรายกลุ่มย่อย เทคนิคการสัมภาษณ์ และการให้สัมภาษณ์
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Formal and informal conversations and discussion, speech delivery, discussion techniques, group discussion, interview techniques as both interviewer and interviewee
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Blended learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Case discussion
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1 ชี้แจงรายละเอียดวิชา วิธีการเรียนการสอน
    -ความสำคัญของการเรียนรายวิชา
    2 0
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students learn what it takes to promote language acquisition.
    2 discussion technique
    how to express opinion
    1 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    Students see a picture and talk about what it looks in a group.
    Stuents share their opinion.
    Students study how to express their opinions.
    3 discussion technique ( round robin・three-step interview・correspondent )
    1 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students learn discussion technique. ( round robin・three-step interview・correspondent )
    4 the way how to express opinion in discussion 1 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students learn how to express their opinion in relation to the other person's opinion
    5 moderator role
    how to do Learning Through Discussion
    1 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    Students know moderator role and how to do learning Through Discussion.
    6 how to do Learning Through Discussion
    1 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    Students understand how to do Learning Through Discussion through jigsaw method.
    7 Learning Through Duscussion 1 ( topic : student uniform )
    step1 - step 4
    1 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students work on Learning Through Duscussion 1 , step1 - step 4.
    8 Learning Through Duscussion 1 ( topic : student uniform )
    step5 - step 8
    1 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students work on Learning Through Duscussion 1 , step5 - step 8.
    9 Learning Through Duscussion 2 ( topic : post COVID )
    step1 - step 4
    1 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students work on Learning Through Duscussion 2 , step1 - step 4.
    10 Learning Through Duscussion 2 ( topic : post COVID )
    step5 - step 8
    1 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students work on Learning Through Duscussion 2 , step5 - step 8.
    11 discussion ( topic : game ) 0 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students discuss about game.
    12 discussion test 0 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    13 discussion test 0 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    14 discussion test reflection
    hedge device
    1 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students look back at the exam and set next goal.
    15 reading a Japanese article 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    Students read a Japanese article that will be used in the next class through jigwaw method, and understand the article.
    16 Learning Through Discussion 3 ( topic: reading week )
    step1 - step4
    2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students work on Learning Through Discussion, step 1- step 4.
    17 Learning Through Discussion 3 ( topic: reading week )
    step5 - step8
    2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students work on Learning Through Discussion, step 5- step 8.
    18 Practicing discussion 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students practice discussion , especially the way to relate to the other person's opinion.
    19 discussion test 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    20 discussion test 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    21 discussion test reflection
    practicing discussion
    2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • E1: Able to work collaboratively with group members.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students look back at the exam and set next goal.
    Students worl on discussion.
    22 Learning Through Discussion 4 ( topic: living together before marriage , homework for university students )
    step 1 - step4
    2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • E1: Able to work collaboratively with group members.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students work on Learning Through Discussion, step 1 - step 4.
    23 Learning Through Discussion 4 ( topic: living together before marriage , homework for university students )
    step 5 - step 8
    2 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • E1: Able to work collaboratively with group members.
    Students work on Learning Through Discussion, step 5 - step 8.
    24 discussion test 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    25 discussion test 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    26 discussion test reflection
    debate
    0 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    Students look back at the exam and set next goal.
    Students listen to the explanation about debate and understand how to debate.
    27 debate preparation 0 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    Students wok on preparation for debate in group.
    28 debate 0 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    Students work on debate and know a compelling and logical way of speaking.
    29 discussion test 0 2
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    30 discussion test 0 1
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    รวมจำนวนชั่วโมง 30 30
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    attendance
    • E1: Able to work collaboratively with group members.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    15 ทุกสัปดาห์
    discussion test
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • E1: Able to work collaboratively with group members.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    40 12,13,19,20,22,23,29,30th of the class
    ทดสอบย่อย
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    20 1,3,5,21,27th of the class
    question report
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    5 สัปดาห์ที่ 2-6,9-15
    report after discussion test
    • K1: Be able to speak correctly using the expressions students have learned so far.
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    • E1: Able to work collaboratively with group members.
    • C1: Be motivated to apply what students learn from the discussion to their daily life and improve society.
    10 12,13,19,20,22,23,29,30th of the class
    work sheet
    • S1: Be able to express one's opinion logically in relation to evidence.
    10 11,14,18,21th of the class
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    หนังสือ หรือ ตำรา khodo-gakushu no houhou
    หนังสือ หรือ ตำรา LTD hanashiai-gakushuhou
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 2.1 2.2 2.3 3.1 3.2 3.3 4.1 4.2 5.1

    1. คุณธรรมและจริยธรรม
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ซื่อสัตย์และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่น อย่างสม่ำเสมอ
    2. ความรู้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาตะวันออก
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาตะวันออกสามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพ ในสถานการณ์ต่างๆได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการแก้ไขปัญหา และการ ต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจในทักษะภาษาตะวันออก ประวัติศาสตร์ศิลปะ และวัฒนธรรม
    3. ทักษะทางปัญญา
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์โดยใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
    4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 รู้ความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชา / วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
    5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิด วิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขา วิชาการได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งทักษะการฟัง การพูด การอ่านและการเขียนและสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ