Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาเยอรมัน
German
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS722202
ภาษาไทย
Thai name
การอ่านภาษาเยอรมัน 1
ภาษาอังกฤษ
English name
GERMAN READING I
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS721104#,HS721102#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาเยอรมัน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    • อาจารย์Sophie Marijam Grobe
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • 1. Students should be able to use reading strategies with various text types such as short stories and children’s literature to expand their knowledge and understanding of the German language and to improve their text literacy.
    • 2. Students should acquire the basic vocabulary to read, understand written texts and to further work with them by stating opinions and produce inventive work.
    จริยธรรม
    Ethics
    • Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • Students are expected to have academic and occupational ethics.
    ทักษะ
    Skills
    • 1. Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • 1. Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for teamwork, problem solution, and academic arguments.
    • 2. Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement to be engaged in the multicultural context.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    วัตถุประสงค์ในการอ่าน เทคนิคที่ใช้ในการช่วยให้อ่านเข้าใจ การวิเคราะห์ในระดับคำแปลปละประโยค การสรุปประเด็นและเนื้อหาสำคัญ
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Reading purposes, techniques used to understand texts, analyzing language at the level of words and sentences, summarizing main points
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Classroom-based learning
    • Blended learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Task-based learning
    • Project-based learning
    • Flipped classroom
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1 Introduction to the course and its specifics as well as getting to know the students.

    3
    • K1: 1. Students should be able to use reading strategies with various text types such as short stories and children’s literature to expand their knowledge and understanding of the German language and to improve their text literacy.
    • S1: 1. Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    The lecturer will inform the class about the methods of evaluation for this course and explain the upcoming topics of the class. Further, there will be an introduction of the subject Reading I.

    This course will generally focus on several short stories and texts to practice reading strategies and improve the understanding of the German languages. Although the focus will be on reading, text production activities to reflect on the understanding on written text will also be part of this class.

    The media used in this class will include the following:
    PowerPoint presentations
    Pad (a collection of all materials)
    Google Classroom
    Newspaper articles
    Texts and textbooks
    Audio and video
    2-3 Reading the first short story "Die Verrückte Currywurst". 6
    • K1: 1. Students should be able to use reading strategies with various text types such as short stories and children’s literature to expand their knowledge and understanding of the German language and to improve their text literacy.
    • K2: 2. Students should acquire the basic vocabulary to read, understand written texts and to further work with them by stating opinions and produce inventive work.
    • S1: 1. Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C2: 2. Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement to be engaged in the multicultural context.
    The reading of the first short story will help the students to get an understanding of the goals of this course as well as provide the lecturer with the current level of their German skills.

    This course will generally focus on several short stories and texts to practice reading strategies and improve the understanding of the German languages. Although the focus will be on reading, text production activities to reflect on the understanding on written text will also be part of this class.

    The media used in this class will include the following:
    PowerPoint presentations
    Pad (a collection of all materials)
    Google Classroom
    Newspaper articles
    Texts and textbooks
    Audio and video
    4-6 Characteristics of short stories
    - "Eine schlaflose Nacht"
    - "Martina kommt zu spät"
    9
    • K2: 2. Students should acquire the basic vocabulary to read, understand written texts and to further work with them by stating opinions and produce inventive work.
    • S1: 1. Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C1: 1. Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for teamwork, problem solution, and academic arguments.
    • C2: 2. Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement to be engaged in the multicultural context.
    Characteristics of short stories will be taught by reading and working with two short stories to gain an understanding of text types and their structure.

    This course will generally focus on several short stories and texts to practice reading strategies and improve the understanding of the German languages. Although the focus will be on reading, text production activities to reflect on the understanding on written text will also be part of this class.

    The media used in this class will include the following:
    PowerPoint presentations
    Pad (a collection of all materials)
    Google Classroom
    Newspaper articles
    Texts and textbooks
    Audio and video
    7-15 Reading the novel "Momo" by Michael Ende 27
    • K1: 1. Students should be able to use reading strategies with various text types such as short stories and children’s literature to expand their knowledge and understanding of the German language and to improve their text literacy.
    • K2: 2. Students should acquire the basic vocabulary to read, understand written texts and to further work with them by stating opinions and produce inventive work.
    • S1: 1. Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • S2: 2. Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C1: 1. Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for teamwork, problem solution, and academic arguments.
    • C2: 2. Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement to be engaged in the multicultural context.
    This segment of the course will center on honing individual reading skills, alongside engaging in a variety of assignments designed to enhance comprehension and encourage students to connect the material to their own creativity and perspectives.

    This course will generally focus on several short stories and texts to practice reading strategies and improve the understanding of the German languages. Although the focus will be on reading, text production activities to reflect on the understanding on written text will also be part of this class.

    The media used in this class will include the following:
    PowerPoint presentations
    Pad (a collection of all materials)
    Google Classroom
    Newspaper articles
    Texts and textbooks
    Audio and video

    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Writing a short story
    งานกลุ่ม
    • K2: 2. Students should acquire the basic vocabulary to read, understand written texts and to further work with them by stating opinions and produce inventive work.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C1: 1. Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for teamwork, problem solution, and academic arguments.
    10
    Midterm Exam

    สอบกลางภาค
    • K1: 1. Students should be able to use reading strategies with various text types such as short stories and children’s literature to expand their knowledge and understanding of the German language and to improve their text literacy.
    • K2: 2. Students should acquire the basic vocabulary to read, understand written texts and to further work with them by stating opinions and produce inventive work.
    30
    Writing a letter to one of the characters in the book
    งานเดี่ยว
    • K2: 2. Students should acquire the basic vocabulary to read, understand written texts and to further work with them by stating opinions and produce inventive work.
    • S1: 1. Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    10
    Writing and presenting a dialog in teams
    งานกลุ่ม
    • K1: 1. Students should be able to use reading strategies with various text types such as short stories and children’s literature to expand their knowledge and understanding of the German language and to improve their text literacy.
    • K2: 2. Students should acquire the basic vocabulary to read, understand written texts and to further work with them by stating opinions and produce inventive work.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C1: 1. Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for teamwork, problem solution, and academic arguments.
    10
    Final Exam
    สอบปลายภาค
    • K1: 1. Students should be able to use reading strategies with various text types such as short stories and children’s literature to expand their knowledge and understanding of the German language and to improve their text literacy.
    • K2: 2. Students should acquire the basic vocabulary to read, understand written texts and to further work with them by stating opinions and produce inventive work.
    • S2: 2. Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    30
    Attendance in class
    การมีส่วนร่วมในชั้นเรียน อภิปราย ตอบคำถาม และร่วมกิจกรรม
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    10
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    หนังสือ หรือ ตำรา Ende, Michael; Felter, Iris (2020). MOMO. Klett Sprachen GmbH.
    หนังสือ หรือ ตำรา Richards, Olly; Rawlings, Alex (2018). Short Stories in German for Beginners. John Murray Learning.
    หนังสือ หรือ ตำรา Wurm, Christoph; Eichler, Petra (2013): Auf den Punkt gebracht. Klett Sprachen GmbH
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

    2. ด้านความรู้ ดังนี้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
    2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

    3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

    4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

    5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ