Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาเยอรมัน
German
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS723808
ภาษาไทย
Thai name
ภาษาเยอรมันเพื่อการบริการทางการแพทย์
ภาษาอังกฤษ
English name
GERMAN FOR MEDICAL SERVICES
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS722109#,HS722110#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาเลือก (Elective Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาเยอรมัน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    • อาจารย์Sophie Marijam Grobe
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    • อาจารย์Sophie Marijam Grobe
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    จริยธรรม
    Ethics
    • Express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for one’s duties. The students should understand the importance of ethics, responsibility, and teamwork in the medical field.
    ทักษะ
    Skills
    • Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
    • Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    คำศัพท์และสำนวนเฉพาะที่เกี่ยวข้องกับการบริการทางการแพทย์ การสอบถามอาการ และการให้คำแนะนำผู้ป่วย ระบบข้อมูล ทักษะการสื่อสารในการให้บริการลูกค้า
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Technical terms and expressions for medical services, asking about symptoms and giving patient advices, information system, communication skills in customer service.
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Classroom-based learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Task-based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1-2 The lecturer will provide an overview of the evaluation methods and the structure of this course. Additionally, there will be an introduction to the field of nursing and the German healthcare system.
    6
    • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    This course is designed to equip students with the language skills and professional knowledge necessary for working in the German healthcare sector. The curriculum will begin with foundational topics such as the German healthcare system and basic vocabulary related to patient care. As the course progresses, students will explore advanced concepts like nursing processes, medical documentation, and common health conditions such as diabetes, heart attacks, and dementia.

    Students will also engage in discussions about critical issues in the healthcare field, including the nursing shortage in Germany. Practical exercises such as role-plays and case studies will help reinforce the skills learned. Assignments such as creating posters and presenting findings will encourage students to apply their language skills in professional contexts.By the end of the semester, students will be better prepared to navigate the linguistic and cultural challenges of the German healthcare profession.

    The media and tools used in this class include:

    Google Classroom for course organization and communication
    TaskCards Padlet for access to learning materials
    PowerPoint presentations for visual learning
    Newspaper articles and textbooks for supplementary reading
    Audio and video resources to enhance listening and speaking skills

    3-8 This part of the course focus on practical nursing case studies and real-life scenarios. Students explore key topics such as prevention, hygiene, and the nursing process while examining common medical conditions like diabetes, heart attacks, and strokes. The section concludes with a written prevention protocoll emphasizing hands-on applications and communication skills in healthcare.
    18
    • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    • S2: Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
    • E1: Express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for one’s duties. The students should understand the importance of ethics, responsibility, and teamwork in the medical field.
    • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    This course is designed to equip students with the language skills and professional knowledge necessary for working in the German healthcare sector. The curriculum will begin with foundational topics such as the German healthcare system and basic vocabulary related to patient care. As the course progresses, students will explore advanced concepts like nursing processes, medical documentation, and common health conditions such as diabetes, heart attacks, and dementia.

    Students will also engage in discussions about critical issues in the healthcare field, including the nursing shortage in Germany. Practical exercises such as role-plays and case studies will help reinforce the skills learned. Assignments such as creating posters and presenting findings will encourage students to apply their language skills in professional contexts.By the end of the semester, students will be better prepared to navigate the linguistic and cultural challenges of the German healthcare profession.

    The media and tools used in this class include:

    Google Classroom for course organization and communication
    TaskCards Padlet for access to learning materials
    PowerPoint presentations for visual learning
    Newspaper articles and textbooks for supplementary reading
    Audio and video resources to enhance listening and speaking skills
    9-11 This part of the course centers on communication in nursing, emphasizing its role in various aspects of patient care. Students practice effective communication techniques for health literacy, medication management, and nursing documentation, preparing them for real-world healthcare interactions. The section concludes with role-play activity, emphasizing hands-on applications and communication skills in healthcare. 9
    • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
    • S2: Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
    • E1: Express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for one’s duties. The students should understand the importance of ethics, responsibility, and teamwork in the medical field.
    • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    This course is designed to equip students with the language skills and professional knowledge necessary for working in the German healthcare sector. The curriculum will begin with foundational topics such as the German healthcare system and basic vocabulary related to patient care. As the course progresses, students will explore advanced concepts like nursing processes, medical documentation, and common health conditions such as diabetes, heart attacks, and dementia.

    Students will also engage in discussions about critical issues in the healthcare field, including the nursing shortage in Germany. Practical exercises such as role-plays and case studies will help reinforce the skills learned. Assignments such as creating posters and presenting findings will encourage students to apply their language skills in professional contexts.By the end of the semester, students will be better prepared to navigate the linguistic and cultural challenges of the German healthcare profession.

    The media and tools used in this class include:

    Google Classroom for course organization and communication
    TaskCards Padlet for access to learning materials
    PowerPoint presentations for visual learning
    Newspaper articles and textbooks for supplementary reading
    Audio and video resources to enhance listening and speaking skills
    12-15 Weeks 12–15 focus on self-reflection and integrating broader political perspectives into nursing. Students review and apply their knowledge through discussions on topics like nursing shortages, and creative tasks such as poster presentations. This final phase emphasizes critical thinking and the connection between healthcare practice and societal challenges
    12
    • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
    • S2: Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
    • E1: Express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for one’s duties. The students should understand the importance of ethics, responsibility, and teamwork in the medical field.
    • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    This course is designed to equip students with the language skills and professional knowledge necessary for working in the German healthcare sector. The curriculum will begin with foundational topics such as the German healthcare system and basic vocabulary related to patient care. As the course progresses, students will explore advanced concepts like nursing processes, medical documentation, and common health conditions such as diabetes, heart attacks, and dementia.

    Students will also engage in discussions about critical issues in the healthcare field, including the nursing shortage in Germany. Practical exercises such as role-plays and case studies will help reinforce the skills learned. Assignments such as creating posters and presenting findings will encourage students to apply their language skills in professional contexts.By the end of the semester, students will be better prepared to navigate the linguistic and cultural challenges of the German healthcare profession.

    The media and tools used in this class include:

    Google Classroom for course organization and communication
    TaskCards Padlet for access to learning materials
    PowerPoint presentations for visual learning
    Newspaper articles and textbooks for supplementary reading
    Audio and video resources to enhance listening and speaking skills
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Creation of a workout video
    งานกลุ่ม
    • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    • S2: Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
    • E1: Express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for one’s duties. The students should understand the importance of ethics, responsibility, and teamwork in the medical field.
    • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    10 Students will create their own workout video to familiarize themselves with the upcoming terminology and body functions while also developing their media literacy skills through working with technology.
    Written protocol on prevention measures
    งานเดี่ยว
    • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
    • E1: Express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for one’s duties. The students should understand the importance of ethics, responsibility, and teamwork in the medical field.
    • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    10 A written protocol on prevention measures, aimed at deepening the learned content and encouraging students to engage with real-life scenarios in a practical manner.
    Midterm exam
    สอบกลางภาค
    • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
    • E1: Express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for one’s duties. The students should understand the importance of ethics, responsibility, and teamwork in the medical field.
    • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    20
    Creation of a poster on the nursing shortage in Germany
    งานกลุ่ม
    • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
    • S2: Choose and apply digital technology for creativity to develop oneself both academically and professionally.
    • E1: Express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for one’s duties. The students should understand the importance of ethics, responsibility, and teamwork in the medical field.
    • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    10 The creation of a poster on the nursing shortage in Germany aims to foster technological media literacy, raise awareness of the political issue and the role of the profession, and also serves as a review and deepening of the learned content.
    Role-play presentation
    งานกลุ่ม
    • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
    • E1: Express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for one’s duties. The students should understand the importance of ethics, responsibility, and teamwork in the medical field.
    • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    10 The role-play aims to deepen the learned content and encourage students to engage with real-life scenarios in a practical manner.
    Final Exam
    สอบปลายภาค
    • K1: Have knowledge of the German language according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and be able to identify effective communication in German.
    • S1: Can apply knowledge of language and culture in professional practice according to the key competencies of the respective career field, while reflecting on, evaluating, and judging the effectiveness of this application in real-world scenarios.
    • E1: Express honesty, discipline, adherence to the rules and regulations of the organization and society, consideration for the common good, and responsibility for one’s duties. The students should understand the importance of ethics, responsibility, and teamwork in the medical field.
    • C1: Demonstrate a commitment to learning for ongoing self-improvement and development in one’s academic field or career.
    30
    Class attendance
    การมีส่วนร่วมในชั้นเรียน อภิปราย ตอบคำถาม และร่วมกิจกรรม
      10
      สัดส่วนคะแนนรวม 100
      9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
           Textbook and instructional materials
      ประเภทตำรา
      Type
      รายละเอียด
      Description
      ประเภทผู้แต่ง
      Author
      ไฟล์
      File
      หนังสือ หรือ ตำรา Schrimpf, U., & Becherer, S. (2017). Deutsch für Pflegekräfte: Kommunikationstraining für den Pflegealltag (2. Aufl.). Springer. อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
      หนังสือ หรือ ตำรา Böck, M., & Rohrer, H.-H. (2017). Kommunikation im Krankenhaus B1/B2: 1000 nützliche Redewendungen für Ärzte und Pflegekräfte. Klett Verlag. อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
      หนังสือ หรือ ตำรา Hagner, V. (2022). Menschen im Beruf Pflege. Hueber Verlag. อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
      หนังสือ หรือ ตำรา Kniffka, G., & Bitzer, E.-M. (Hrsg.). (2019). Deutsch intensiv: Deutsch für die Pflege B2. Das Training für den Beruf. Klett Verlag. อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
      ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือโปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน Finger, L. (2024). Berufssprache Pflege: Effektiver Deutschunterricht für angehende Pflegekräfte. Vortrag auf der 7. Internationalen Deutschlehrertagung des Vietnamesischen Deutschlehrerverbandes, Hanoi.
      10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
           Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
      การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
      Evaluation of course effectiveness and validation
      • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
      • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
      การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
      Improving Course instruction and effectiveness
      • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
      • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
      ผลการเรียนรู้
      Curriculum mapping
      1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

      1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
      1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
      1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
      1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
      1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

      2. ด้านความรู้ ดังนี้
      2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
      2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
      2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
      2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
      2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

      3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
      3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
      3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

      4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
      4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
      4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
      4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
      4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

      5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
      5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
      5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
      5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ