Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาเยอรมัน
German
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS721106
ภาษาไทย
Thai name
การฟังและการพูดภาษาเยอรมัน 2
ภาษาอังกฤษ
English name
GERMAN LISTENING AND SPEAKING II
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS721105#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาเยอรมัน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • Mrs. Malgorzata-Aneta Nseibeh
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    • อาจารย์อชุญาภ์ ลากูล
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • Mrs. Malgorzata-Aneta Nseibeh
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • 1.The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • 2. The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • 3. Students should be able to explain the principles of the course and understand the contents which include Customer Services and Giving Information, Business Letters and Memorandums, Advertising and Public Relations, and Meetings to further expand the knowledge and to further develop themselves.
    • 4. Students should acquire the basic knowledge and apply the gained they have learned in terms of producing academic and inventive work(s).
    จริยธรรม
    Ethics
    • Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • Students are expected to have academic and occupational ethics.
    ทักษะ
    Skills
    • 1. The students should have skills and experience in listening German
    • 2. Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • 3. Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies
    • 4. Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • 5. Have knowledge and ability to use language including listening, speaking, reading and writing. and be able to communicate effectively with others
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • 1. The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
    • 2. To be knowledgeable and aware of cultural differences.
    • 3. Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context
    • 4. Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    การฟังและการพูดสำหรับการบอกทิศทาง ที่ตั้งของสถานที่และสิ่งของ การบรรยายแฟชั่นเสื้อผ้า สื่อสารมวลชน การสื่อสารระหว่างบุคคลและความแตกต่างทางวัฒนธรรม
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Listening and speaking for giving directions, identifying location of places and items, describing fashion, mass media, interpersonal and intercultural communication
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Classroom-based learning
    • Blended learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1 - แนะนำรายวิชา
    - ทบทวนความรู้เดิม
    3
    • K1: 1.The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • S1: 1. The students should have skills and experience in listening German
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C2: 2. To be knowledgeable and aware of cultural differences.
    แนะนำแนวการสอน
    บรรยาย ซักถาม อภิปราย
    ถามตอบ ทบทวน เกี่ยวกับเนื้อหาความรู้เดิม

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    2-5 การบอกทิศทาง ที่ตั้งของสถานที่และสิ่งของ 12
    • K2: 2. The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • S2: 2. Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C2: 2. To be knowledgeable and aware of cultural differences.
    บรรยาย ซักถาม
    อภิปรายกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    บทบาทสมมุติ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    6-8 การบรรยายแฟชั่นเสื้อผ้า 9
    • K3: 3. Students should be able to explain the principles of the course and understand the contents which include Customer Services and Giving Information, Business Letters and Memorandums, Advertising and Public Relations, and Meetings to further expand the knowledge and to further develop themselves.
    • S3: 3. Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies
    • S4: 4. Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    บรรยาย ซักถาม
    อภิปรายกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    บทบาทสมมุติ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    9-11 ความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล 9
    • K4: 4. Students should acquire the basic knowledge and apply the gained they have learned in terms of producing academic and inventive work(s).
    • S4: 4. Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C4: 4. Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    บรรยาย ซักถาม
    อภิปรายกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    บทบาทสมมุติ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    12-14 การเรียนรู้ สื่อสารมวลชนแขนงต่าง ๆ ในประเทศเยอรมนี 9
    • K3: 3. Students should be able to explain the principles of the course and understand the contents which include Customer Services and Giving Information, Business Letters and Memorandums, Advertising and Public Relations, and Meetings to further expand the knowledge and to further develop themselves.
    • S5: 5. Have knowledge and ability to use language including listening, speaking, reading and writing. and be able to communicate effectively with others
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C4: 4. Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    บรรยาย ซักถาม
    อภิปรายกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    บทบาทสมมุติ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    15 โครงงานและการนำเสนอ 3
    • K1: 1.The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • S5: 5. Have knowledge and ability to use language including listening, speaking, reading and writing. and be able to communicate effectively with others
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C2: 2. To be knowledgeable and aware of cultural differences.
    ถามตอบเกี่ยวกับหัวข้อที่ได้รับมอบหมาย
    อภิปรายกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    บทบาทสมมุติ
    ประชุมกลุ่มย่อยและนำเสนอ

    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    การเข้าชั้นเรียนและการมีส่วนร่วมในการเรียน การทำกิจกรรมกลุ่ม
    • K2: 2. The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • S1: 1. The students should have skills and experience in listening German
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C4: 4. Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    10
    งานหรือกิจกรรมที่ได้รับมอบหมายในชั้นเรียนและการแสดงบทบาทสมมุติ
    • K3: 3. Students should be able to explain the principles of the course and understand the contents which include Customer Services and Giving Information, Business Letters and Memorandums, Advertising and Public Relations, and Meetings to further expand the knowledge and to further develop themselves.
    • S4: 4. Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C3: 3. Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context
    20
    การนำเสนอหน้าชั้นเรียน
    • K1: 1.The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • S5: 5. Have knowledge and ability to use language including listening, speaking, reading and writing. and be able to communicate effectively with others
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C4: 4. Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    10
    สอบกลางภาค
    • K4: 4. Students should acquire the basic knowledge and apply the gained they have learned in terms of producing academic and inventive work(s).
    • S1: 1. The students should have skills and experience in listening German
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C2: 2. To be knowledgeable and aware of cultural differences.
    30
    สอบปลายภาค
    • K3: 3. Students should be able to explain the principles of the course and understand the contents which include Customer Services and Giving Information, Business Letters and Memorandums, Advertising and Public Relations, and Meetings to further expand the knowledge and to further develop themselves.
    • S1: 1. The students should have skills and experience in listening German
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C3: 3. Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context
    30
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    เอกสารประกอบการสอน Nseibeh, Malgorzata: Documents for teaching HS721106 Faculty of Humanities and Social Sciences Khon Kaen Universty 2022 อาจารย์ภายในคณะ
    หนังสือ หรือ ตำรา 1) Damm, V., Brinitzer, M. (1999). Grammatik sehen. Hueber Verlag.
    2) Dreyer, Hilke, Schmitt, Richard (2000). Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Hueber Verlag.
    3) Gottstein-Schramm, B. et al. (2010). Schritte Übungsgrammatik: Deutsch als Fremdsprache. Hueber Verlag.
    4) Kast, Bernd (1999). Fertigkeit Schreiben. Fernstudieneinheit 12. Berlin/München: Langenscheidt.
    5) Reimann, Monika (2004). Grundstufen-Grammatik für Deutsch als Fremdsprache. Hueber Verlag.
    อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    • Students will be asked to evaluate the instructional activities of the courses by completing a questionnaire at the end of the semester.
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

    2. ด้านความรู้ ดังนี้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
    2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

    3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

    4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

    5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ