รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาเยอรมัน
German
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1 |
Course introduction and class agreements Unit 1 Preparation for the Listening skill / Vocabulary repetition and structure Assistance for the use of listening exercises and listening tasks |
3 |
|
Meet with students via Zoom and inform them about the course syllabus The students are to-study from the document Document for Unit 1 (pdf file) Google classroom Internet research |
|
2-4 |
Unit 2 -4 Education and work - Job interview - on the phone - Appointments and the diary - travel and book a trip |
9 |
|
The students are to-study practise and repeat the previous knowledge of German independently - maintain and deepen existing language skills the varied listening comprehension exercises cover all topics and vocabulary important for coping with everyday life. In addition, they are based on the current textbooks and train the skills of listening The students are to-study from the document and from the CD: -the texts and dialogues are kept as authentic as possible, i.e. sometimes the speakers have a slight national or regional accent -A friendly moderator guides you through the audio CD with simple exercise instructions entertaining illustrations promote motivation and learning success Document for Unit 2 -4 (pdf file) Audio File Google classroom Internet research |
|
5-7 |
Listening Situations Global listening understanding Selective listening -active conscious listening -Recognize, assign, filter out and evaluate voices and noises -estimate the direction and distance of noises -Recognizing moods and emotions, i.e. emotional empathy with a text, empathy with a situation -Extract general information on a topic -Distinguish the important from the unimportant, filter out what is necessary to solve a task and what is not act and react correctly to heard instructions |
9 |
|
The students are to-study from -the Exercise sheets - the Exercise 1: Phone announcements - the Exercise 2: Radio announcements - the Exercise3: Conversation - the document of Simulation Goethe-Certificate Practice Set - Listen Document for Unit 5-7 (pdf file) Audio File Google classroom Internet research |
|
8-11 | German as a foreign language - learning crime Audio book with tasks | 12 |
|
Spoken literature in audio book form is a source for the perception of cultural imprints of a people, a nationality, a language The use of audio books in the classroom serves to sensitize learners to sound, especially to the prosodic characteristics of the German language Text-related exercises such as cloze texts, assignment and translation tasks train text comprehension and consolidate vocabulary the suspense generated by the thriller book increases motivation and entertainment while learning The students are to-study from Audio book with tasks - Cloze texts, assignment , Crossword and translation tasks Document for audio book (pdf file) Audio book File Google classroom |
|
12-15 | German contemporary music - Songs with tasks | 12 |
|
Lessons with even more variety, momentum and motivation / great progress in vocabulary and grammar work / Songs with tasks and exercises as intercom and pronunciation exercises / Techniques such as searching for signal words, orientation via W-questions or the arrangement of text parts are trained / True-False exercises and supplementary tasks correspond to current examination tasks and techniques, which are trained here in an entertaining way / Vocabulary tasks are diverse and varied / grammar exercises supplement and loosen up the main focus of the exercises The students are to-study from the document, CD and YouTube - True-False exercises and supplementary tasks - Cloze texts - Nomen-Connection - Nominalisation exercises - Tasks for singular and plural - Interpretation of words and phrases - Suggestions for rhyming - Work with synonyms and antonyms - Internet research Document for Songs with task (pdf file) CD File YouTube Internet research Google classroom |
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
Midterm Examination |
|
30 | online/take home |
Project |
|
20 | Submission via Google classroom |
Final Examination |
|
30 | online/take home |
Homework |
|
20 | Submission via Google classroom |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
หนังสือ หรือ ตำรา | Nseibeh, Malgorzata Aneta: Documents for teaching HS723203 Faculty of Humanities and Social Sciences Kon Kaen University, 2020 | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Billina, Anneli: Hören&Sprechen. Hueber Verlag, München 2012 | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Buchner, Holm: Schon mal gehört? Musik für Deutschlerner. Ernst Klett Verlag, Stuttgart 2009 | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Borbein, Volker und Baumgarten, Christian: Liebe bis in den Tod. Cornelsen Verlag. Berlin 2009 | ||
หนังสือ หรือ ตำรา | Gerbes, Johannes und Van der Werff, Frauke: Fit fürs Goethe-Zertifikat A2. Hueber Verlag, München 2007 | ||
e-Learning | KKU e-Learning: HS723203: Deutsch Hören | ||
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ | Reisereportagen www.podbean.com/podcast-detail/c68dp-25a15/hin-&-weg-%7C-Mein...-%7C-Video-Podcast-%7C-Deutsche-Welle | ||
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ | Filmreportage über die Situation in Berlin nach dem Mauerfall lwww.goethe.de/ins/ca/lp/prj/grh/wdm/ndm/deindex.htm |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 1.4 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.4 | 2.5 | 3.1 | 3.2 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 4.4 | 5.1 | 5.2 | 5.3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ
2. ด้านความรู้ ดังนี้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง
3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ