Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาเยอรมัน
German
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS723203
ภาษาไทย
Thai name
การฟังภาษาเยอรมันขั้นสูงและการจดบันทึก
ภาษาอังกฤษ
English name
Advanced German Listening and Note-Taking
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS721106#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาเยอรมัน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • Mrs. Malgorzata-Aneta Nseibeh
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • The students should be able to explain the principles of the course and understand the contents which include Customer Services and Giving Information, Business Letters and Memorandums, Advertising and Public Relations, and Meetings to further expand the knowledge and to further develop themselves.
    • The Students should acquire the basic knowledge and apply the gained they have learned in terms of producing academic and inventive work(s).
    จริยธรรม
    Ethics
    • The students are expected to have academic and occupational ethics.
    • The students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    ทักษะ
    Skills
    • The students should have skills and experience in listening German
    • Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • The students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • The students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
    • To be knowledgeable and aware of cultural differences.
    • The students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    • Te students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    การฝึกทักษะการฟังและการจดบันทึก ในหัวข้อที่เกี่ยวกับบทสัมภาษณ์ สื่อสารมวลชน การศึกษา การเมือง และเศรษฐกิจ
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Practice in listening and Note-Taking skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Blended learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1 Course introduction and class agreements
    Unit 1 Preparation for the Listening skill / Vocabulary repetition and structure
    Assistance for the use of listening exercises and listening tasks
    3
    • K1: The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • S1: The students should have skills and experience in listening German
    • S2: Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • E2: The students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
    Meet with students via Zoom and inform them about the course syllabus
    The students are to-study from the document
    Document for Unit 1 (pdf file)
    Google classroom
    Internet research

    2-4 Unit 2 -4
    Education and work
    - Job interview
    - on the phone
    - Appointments and the diary
    - travel and book a trip

    9
    • K1: The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K2: The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • S1: The students should have skills and experience in listening German
    • S2: Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • E1: The students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
    The students are to-study practise and repeat the previous knowledge of German independently
    - maintain and deepen existing language skills
    the varied listening comprehension exercises cover all topics and vocabulary important for coping with everyday life. In addition, they are based on the current textbooks and train the skills of listening
    The students are to-study from the document and from the CD:
    -the texts and dialogues are kept as authentic as possible, i.e. sometimes the speakers have a slight national or regional accent
    -A friendly moderator guides you through the audio CD with simple exercise instructions entertaining illustrations promote motivation and learning success
    Document for Unit 2 -4 (pdf file)
    Audio File
    Google classroom
    Internet research
    5-7 Listening Situations
    Global listening understanding
    Selective listening
    -active conscious listening
    -Recognize, assign, filter out and evaluate voices and noises
    -estimate the direction and distance of noises
    -Recognizing moods and emotions, i.e. emotional empathy with a text, empathy with a situation
    -Extract general information on a topic
    -Distinguish the important from the unimportant, filter out what is necessary to solve a task and what is not act and react correctly to heard instructions
    9
    • K1: The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K2: The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K4: The Students should acquire the basic knowledge and apply the gained they have learned in terms of producing academic and inventive work(s).
    • S1: The students should have skills and experience in listening German
    • S2: Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • S4: The students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: The students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
    • C4: Te students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    The students are to-study from
    -the Exercise sheets
    - the Exercise 1: Phone announcements
    - the Exercise 2: Radio announcements
    - the Exercise3: Conversation
    - the document of Simulation Goethe-Certificate Practice Set - Listen
    Document for Unit 5-7 (pdf file)
    Audio File
    Google classroom
    Internet research
    8-11 German as a foreign language - learning crime Audio book with tasks 12
    • K1: The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K2: The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K3: The students should be able to explain the principles of the course and understand the contents which include Customer Services and Giving Information, Business Letters and Memorandums, Advertising and Public Relations, and Meetings to further expand the knowledge and to further develop themselves.
    • S1: The students should have skills and experience in listening German
    • S2: Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • S3: The students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: The students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
    • C3: The students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    Spoken literature in audio book form is a source for the perception of cultural imprints of a people, a nationality, a language
    The use of audio books in the classroom serves to sensitize learners to sound, especially to the prosodic characteristics of the German language
    Text-related exercises such as cloze texts, assignment and translation tasks train text comprehension and consolidate vocabulary
    the suspense generated by the thriller book increases motivation and entertainment while learning
    The students are to-study from Audio book with tasks
    - Cloze texts, assignment , Crossword and translation tasks
    Document for audio book (pdf file)
    Audio book File
    Google classroom

    12-15 German contemporary music - Songs with tasks 12
    • K1: The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K2: The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • S1: The students should have skills and experience in listening German
    • S2: Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • E2: The students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
    • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
    Lessons with even more variety, momentum and motivation / great progress in vocabulary and grammar work / Songs with tasks and exercises as intercom and pronunciation exercises / Techniques such as searching for signal words, orientation via W-questions or the arrangement of text parts are trained / True-False exercises and supplementary tasks correspond to current examination tasks and techniques, which are trained here in an entertaining way / Vocabulary tasks are diverse and varied / grammar exercises supplement and loosen up the main focus of the exercises
    The students are to-study from the document, CD and YouTube
    - True-False exercises and supplementary tasks
    - Cloze texts
    - Nomen-Connection
    - Nominalisation exercises
    - Tasks for singular and plural
    - Interpretation of words and phrases
    - Suggestions for rhyming
    - Work with synonyms and antonyms
    - Internet research
    Document for Songs with task (pdf file)
    CD File
    YouTube
    Internet research
    Google classroom
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Midterm Examination
    • K1: The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K2: The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • S1: The students should have skills and experience in listening German
    • S2: Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • E1: The students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C3: The students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    • C4: Te students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    30 online/take home
    Project
    • K1: The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K2: The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K3: The students should be able to explain the principles of the course and understand the contents which include Customer Services and Giving Information, Business Letters and Memorandums, Advertising and Public Relations, and Meetings to further expand the knowledge and to further develop themselves.
    • S1: The students should have skills and experience in listening German
    • S2: Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • S4: The students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: The students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C3: The students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    20 Submission via Google classroom
    Final Examination
    • K1: The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K2: The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K4: The Students should acquire the basic knowledge and apply the gained they have learned in terms of producing academic and inventive work(s).
    • S1: The students should have skills and experience in listening German
    • S2: Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • S3: The students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E2: The students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C4: Te students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    30 online/take home
    Homework
    • K1: The students should practice in listening skill on the topics of interviews, mass media, education, politics, and economy The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K2: The students to be knowledgeable and understanding German words, phrases, sentences, and paragraphs
    • K4: The Students should acquire the basic knowledge and apply the gained they have learned in terms of producing academic and inventive work(s).
    • S1: The students should have skills and experience in listening German
    • S2: Be able to analyze problems in learning and working and be able to solve the problem by applying their knowledge and experience creatively
    • S4: The students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: The students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C4: Te students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    20 Submission via Google classroom
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    หนังสือ หรือ ตำรา Nseibeh, Malgorzata Aneta: Documents for teaching HS723203 Faculty of Humanities and Social Sciences Kon Kaen University, 2020
    หนังสือ หรือ ตำรา Billina, Anneli: Hören&Sprechen. Hueber Verlag, München 2012
    หนังสือ หรือ ตำรา Buchner, Holm: Schon mal gehört? Musik für Deutschlerner. Ernst Klett Verlag, Stuttgart 2009
    หนังสือ หรือ ตำรา Borbein, Volker und Baumgarten, Christian: Liebe bis in den Tod. Cornelsen Verlag. Berlin 2009
    หนังสือ หรือ ตำรา Gerbes, Johannes und Van der Werff, Frauke: Fit fürs Goethe-Zertifikat A2. Hueber Verlag, München 2007
    e-Learning KKU e-Learning: HS723203: Deutsch Hören
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ Reisereportagen www.podbean.com/podcast-detail/c68dp-25a15/hin-&-weg-%7C-Mein...-%7C-Video-Podcast-%7C-Deutsche-Welle
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ Filmreportage über die Situation in Berlin nach dem Mauerfall lwww.goethe.de/ins/ca/lp/prj/grh/wdm/ndm/deindex.htm
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    • Students will be asked to evaluate the instructional activities of the courses by completing a questionnaire at the end of the semester.
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

    2. ด้านความรู้ ดังนี้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
    2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

    3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

    4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

    5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ