รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาสเปน
Spanish
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1 |
1. Expressions of courtesy, greeting and farewell in Spanish and when to use them. 2. Introduction to personal presentation in Spanish. 3. The Spanish alphabet. 4. The 5 dígrafos (ch, ll, rr, qu, gu) 5. Distinction between Thai and Spanish phonetics. |
3 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To explain and inform them about the course syllabus and goals. 2. Give them access to the Google Drive folder where they will find all the necessary material: https://drive.google.com/open?id=1rK1ybm91M_WtH4-h9GrL7eXdVDW7gCk6 3. To introduce them to unit 1 and 2. 4. To give them the document (in PDF) of the Unit 1 and 2 explained. 5. To lecture by using: 5.1 Videoconference to explain theoretical knowledge. 5.2 YouTube videos as visual resources such as: Session 1 : https://youtu.be/jbmDfSr-67M https://youtu.be/m6MqMC7HSII https://youtu.be/TMIudi9kZC4 https://youtu.be/yd0Rer55J2c https://youtu.be/bNRhsJxlKyM https://youtu.be/6andNXyxssM Session 2: https://youtu.be/9lufeYZZQv0 https://youtu.be/L3h5JvpuE0Y https://youtu.be/cTJi-aBHL6k 6. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Record yourself reciting the alphabet. Session 2: Record of basic presentation in pairs. 7. Resolution of doubts. |
|
2 |
1. Temporary references: Days of the week, months and seasons of the year. 2. The numbers from 0 to 100. 3. The date in Spanish. 4. Personal Information I. |
3 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To introduce them to unit 3. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 3 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 1: https://www.youtube.com/watch?v=TkkV0gIubzE https://www.youtube.com/watch?v=EVByP8ls1Lg https://www.youtube.com/watch?v=TgoQgxZ5Llc Session 2: https://www.youtube.com/watch?v=7VbPiUSXzLI&t=266s https://www.youtube.com/watch?v=eyOSQ2shJgE&t=144s 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Record yourself saying 9 days, months and seasons expressions Spanish (3 of each one) Session 2: 1min. Record of a basic conversation in pairs I. 5. Resolution of doubts. |
|
3 |
1. Affirmative and negative sentence in Spanish. 2. Personal pronouns. 3. Useful affirmative and negative phrases. 4. Interrogative sentences in Spanish. 5. The time in Spanish. |
3 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To introduce them to unit 4 and 5. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 4 and 5 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 1: https://youtu.be/QQgEzzQM8oE https://youtu.be/CPowL7y5FQY Session 2: https://www.youtube.com/watch?v=AXjBNHBHL9I 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Record yourself saying the 5 sentences in affirmative and 5 sentences in negative. Session 2: Learn the time in Spanish and watch the following video at home: https://www.youtube.com/watch?v=PvPh6-9BgQU 5. Resolution of doubts. |
|
4 |
1. Spanish time expressions and idioms. 2. Reflexive verbs 3. Daily routine I |
3 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To introduce them to unit 5. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 5 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 2: https://www.youtube.com/watch?v=pLew2UrZeeM https://www.youtube.com/watch?v=E3LAJkB6u7A https://www.youtube.com/watch?v=CEBNCa7irEo 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: 1min. Record of a basic conversation in pairs II. Session 2: Watch the following videos: https://www.youtube.com/watch?v=TCceFsdxROE https://www.youtube.com/watch?v=S8fAXF4xyfI and record your daily routine (1min.) 5. Resolution of doubts. |
|
5 |
1. Possessive determinants. 2. The family in Spanish. 3. The adjective. 4. Personal information II. |
3 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To introduce them to unit 6. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 6 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 1: https://www.youtube.com/watch?v=ZcyT21blKo0 https://www.youtube.com/watch?v=fxv4apmgb_I https://www.youtube.com/watch?v=X_v5cBtqpOM https://www.youtube.com/watch?v=sUs1HitySWw Session 2: https://www.youtube.com/watch?v=ToX9p3THSos https://www.youtube.com/watch?v=TPfaI89ILFo https://www.youtube.com/watch?v=ruuUS8ddHyY 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Record 1/2min. video explaining your family tree. Session 2: Record 1/2min. video describing yourself physically. 5. Resolution of doubts. |
|
6-7 |
1. Family description. 2. The noun and the determinant. 3. Clothes in Spanish. 4. The food in Spanish. 5. Shopping in Spanish (the supermarket). 6. Typical dishes and Spanish recipes. 7. My personal diet. |
6 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To introduce them to unit 7. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 7 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 2: https://youtu.be/eY-vbGvscYI https://youtu.be/nFo04GGjCkk https://youtu.be/i1vZj5zvXzM https://www.youtube.com/watch?v=G6x8G8uO8RM Session 3: https://www.youtube.com/watch?v=OhSjoQofCiw https://www.youtube.com/watch?v=ub3n2doEbZ4 https://www.youtube.com/watch?v=etd0-GwJJ0Y https://www.youtube.com/watch?v=5Y1wsFdPh70 Session 4: https://www.youtube.com/watch?v=7RLgR5EZREw https://www.youtube.com/watch?v=Ln-sHIHdxBM https://www.youtube.com/watch?v=zgF563b7DaE 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Record 1/2min. video describing your family members. Session 2: Watch the following video: https://youtu.be/jC0KhMmoUE8 describe the clothes you are wearing and say what brand is it and how much costs each item. Session 3: Video conversation between an employee and a customer (1min.) Session 4: Record 1/2min. video describing your eating routine. 5. Resolution of doubts. |
|
8 |
1. Syllabus review unit from 4 to 7. 2. Midterm Exam (Units 4 – 7) |
3 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To give them the document (in PDF) of the Unit 8 explained (review unit) 2. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. 3. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Personal presentation (2min. video) Midterm Exam: Individual conversation. (5min. max.) 4. Resolution of doubts. |
|
9-10 |
1. Verb conjugations in Spanish. 2. Present Simple and Time expressions. 3. Personal Information III. 4. Professions in Spanish. 5. “¿Dónde vives?” (Where do you live?) 6. Give and ask for personal information III. |
6 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To introduce them to unit 9. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 9 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 3: https://www.youtube.com/watch?v=4Mk6Yi9H1FU https://www.youtube.com/watch?v=f8Dhq5Gymww https://www.youtube.com/watch?v=BnVCvpCLeog https://www.youtube.com/watch?v=WStvdPF4L9A Session 4: https://www.youtube.com/watch?v=3u89AZ3dx2U https://www.youtube.com/watch?v=t87dJGZYvpM https://www.youtube.com/watch?v=b-bo_y0lMqE https://www.youtube.com/watch?v=WymNcjTO_9Y 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 2: Study the Present Simple of verbs: ser, tener, llamarse, estudiar, vivir, trabajar. And use them to give personal information (1min. video) Session 3: Choose a profession and talk about your work routine. (2min. video) Session 4: Record 2min. video explaining where you live. 5. Resolution of doubts. |
|
11-12 |
1. Verb “Estar” 2. Qualifying adjective. 3. “Estar + adjetctive” 4. Moods in Spanish. 5. Difference between verbs “ser” and “estar” 6. Exclamatory sentences. 7. Compliments |
6 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To introduce them to unit 10. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 10 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 1: https://www.youtube.com/watch?v=c7ENUPHfV4s https://www.youtube.com/watch?v=LzknEXgbxaU https://www.youtube.com/watch?v=YAmQ2i3y510 https://www.youtube.com/watch?v=yj7Y_2q3bwU Session 2: https://www.youtube.com/watch?v=867xuoU2ZRM https://www.youtube.com/watch?v=_ufmuD4VUzU https://www.youtube.com/watch?v=CNlMtugeIRU Session 3: https://www.youtube.com/watch?v=IIkXK7ezRuA&t=88s https://www.youtube.com/watch?v=-HqXiXuFzzQ |
|
13 |
1. Verb “poder” 2. Different rules in Spanish. 3. “Poder + infinitive” in interrogative sentences |
3 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To introduce them to unit 11. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 11 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 1: https://www.youtube.com/watch?v=YqTAGi3BN0M https://www.youtube.com/watch?v=i4DoeGr-SQk 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: “What can you and what can't you do?” (1min. record) Session 2: Learn the most frequently questions with the verb "poder". (1min. record) 5. Resolution of doubts. |
|
14 |
1. Final personal presentation. 2. Introduction to the final project "Spanish avatar". |
3 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To introduce them to unit 12 and The Final Project.. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 12 and The Final Project. explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Record 5min. video introducing yourself. 5. Resolution of doubts. |
|
15 | FINAL PROJECT | 3 |
|
Teaching and Learning Activities 1. To give them the document (in PDF) of the Final Project. 2. To lecture by using: a. Videoconference to show them an example of “avatar”. 3. Explanation of the homework: Create a Spanish avatar (with passport, physical and psychological characteristics, etc.) 4. Resolution of doubts. |
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
Class attendance and participation. |
|
10 | |
Individual excercises |
|
30 | |
Midterm Exam |
|
20 | week 8, online |
Final Project |
|
10 | week 15 |
Final Exam |
|
30 | |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือโปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน | เอกสารประกอบการสอนในรายวิชา HS711201 การฟังและการพูดภาษาสเปน 1 | อาจารย์ภายในคณะ | |
หนังสือ หรือ ตำรา |
- Acquaroni R. y Pinilla R. (2005). ¡Bien dicho!. Madrid. SGEL. - Álvarez Martínez M.a A., Canales A., Torrens älvarez M.a J. y Alarcón Pérez C. (2010) INTENSIVO A1. Madrid. Anaya. - Corpas J., García E. y Garmendia A. (2003) AULA 1. Barcelona. Difusión. - Sans N., Perís, E.M. y Garmendia A. (2011) BITÁCORA 1. Barcelona. Difusión. - Carrera Borobio V. (2002). NUEVO ELE INICIAL 1. Madrid. España-Ediciones SM-FSM. Carlos Romero Dueñas. (2002). Para Pronunciar. Madrid. Edelsa. |
อาจารย์ภายนอกคณะ | |
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ |
- http://www.wordreference.com - http://espanolparainmigrantes.wordpress.com/2009/11/15/juegos/ - http://www.ver-taal.com/ - http://www.upv.es/jugaryaprender/espanol/ |
อาจารย์ภายนอกคณะ |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 1.4 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.4 | 2.5 | 3.1 | 3.2 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 4.4 | 5.1 | 5.2 | 5.3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ
2. ด้านความรู้ ดังนี้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง
3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ