รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาสเปน
Spanish
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1 |
1. Vocabulary/ pronunciation 2. Verbs in Present (review) 3. Affirmative, negative and interrogative (review) 4. Verbs in Past (review) 5. Verbs “ser” and “estar” (advance) |
3 |
|
1. To explain and inform them about the course syllabus and goals. 2. Give them access to the Google Drive folder where they will find the necessary material: https://drive.google.com/open?id=1f9MZ6WqhX0wn60uHmm-wJ-SMhxVMZGCw 3. To introduce them to unit 1. 4. To give them the document (in PDF) of the Unit 1 explained. 5. To lecture by using: - Videoconference to explain theoretical knowledge. - YouTube videos as visual resources such as: Session 2: https://www.youtube.com/watch?v=IIkXK7ezRuA&t=88s https://www.youtube.com/watch?v=-HqXiXuFzzQ&t=9s https://www.youtube.com/watch?v=YAmQ2i3y510&t=89s https://www.youtube.com/watch?v=F_s5FLWcBho https://www.youtube.com/watch?v=Hasz-r36ADQ https://www.youtube.com/watch?v=oUkEc8yCSqA https://www.youtube.com/watch?v=di8PNOXh-is 6. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Record 5min. video introducing yourself. Session 2: 2min. Record of your yesterday routine. 7. Resolution of doubts. |
|
2 |
1. Vocabulary/ pronunciation 2. Verbal tense: “Pretérito imperfecto” 3. Differences between “pretérito indefinido” and “Pretérito imperfecto” 4. Verbal tense: “Pretérito Perfecto” 5. Differences between “pretérito indefinido” and “Pretérito perfecto” |
3 |
|
1. To introduce them to unit 2. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 2 explained. 3. To lecture by using: - Videoconference to explain theoretical knowledge. - YouTube videos as visual resources such as: Session 1 : https://www.youtube.com/watch?v=gQwG5Kz3FWs https://www.youtube.com/watch?v=OJHAPI0A8ic https://www.youtube.com/watch?v=Nn9Jiaz83dg Session 2: https://www.youtube.com/watch?v=9jChNL15qKQ https://www.youtube.com/watch?v=Hz1vhJt-hsE https://www.youtube.com/watch?v=romclKN_BHQ https://www.youtube.com/watch?v=JJ2oZYzKfP8 https://www.youtube.com/watch?v=D89ku_SXF0s 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Summary of your first-year course. (2min.) Session 2: Recording yourself answering the following question: “what have you done this summer?” (2min.) 5. Resolution of doubts. |
|
3-4 |
1. vocabulary (pasapalabra) 2. Interrogative sentences: Present and Past simple. 3. Interrogative sentences: “Pretérito Imperfecto.” 4. Interrogative sentences: “Pretérito Perfecto.” 5. Kahoot (review) |
6 |
|
1. To introduce them to unit 3. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 3 explained. 3. To lecture by using: - Videoconference to explain theoretical knowledge. - YouTube videos as visual resources such as: Session 2: https://www.youtube.com/watch?v=M8IEpsWm5r4 Session 3 : https://www.youtube.com/watch?v=-DfyVFym5Qk 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Recording 1min. conversation of two classmates before an exam and 1min. conversation of the same two classmates after an exam. Session 2: Answer the questions of the previous video with personal information. Session 3: Answer the questions of the previous video with personal information. 5. Resolution of doubts. |
|
5-6 |
1. Exclamatory sentences: Express feelings, opinion and agreement and disagreement in Present. 2. Compliment. 3. Exclamatory sentences: Express feelings and opinion in “Pretérito Indefinido” and “Pretérito Imperfecto” 4. Give explanations and excuses. Be able to difference them. 5. Exclamatory sentences: Express feeelings and opinion in “Pretérito Perfecto” 6. Review with Kahoot. |
6 |
|
1. To introduce them to unit 4. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 4 explained. 3. To lecture by using: - Videoconference to explain theoretical knowledge. - YouTube videos as visual resources such as: Session 1 : https://www.youtube.com/watch?v=cZJTalhDuqQ https://www.youtube.com/watch?v=R2uu1oaKfmI https://www.youtube.com/watch?v=yX1s2W3OCto 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Mini - theater (2min.): free topic (among those proposed in class) Session 2: Mini - theater (2min.): free topic (among those proposed in class) Session 3: Mini - theater (2min.): free topic (among those proposed in class) Session 4: Mini - theater (2min.): free topic (among those proposed in class) 5. Resolution of doubts. |
|
7 |
1. Syllabus review unit from 1 to 4. 2. Midterm Exam (Units 1 – 4) |
3 |
|
To give them the document (in PDF) of the Unit 5 explained (review unit) 2. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. 3. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Midterm Exam: Individual conversation (10min. max.) 4. Resolution of doubts. |
|
8-9 |
1. Future Simple + Time expressions 2. Casual Planning casual. 3. Assumptions and predictions in Future Simple. 4. The weather in Spanish. 5. “ir a + infinitive” 6. Be able to differences between “Future Simple” and “ir a + infinitive” 7. Uses of Verb “soler” 8. Planning Future plans + travel vocabulary. |
6 |
|
1. To introduce them to unit 6. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 6 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 1 : https://www.youtube.com/watch?v=-G1esWNZ5m8 https://www.youtube.com/watch?v=am9jTBARa-o Session 2: https://www.youtube.com/watch?v=ihXo4rAqE5s https://www.youtube.com/watch?v=rjKBGJ1Jcuc Session 3 : https://www.youtube.com/watch?v=4KkbyZ7NtTM https://www.youtube.com/watch?v=UvgEzqWZ2l0 https://www.youtube.com/watch?v=SHd7PCeKyMo https://www.youtube.com/watch?v=MXQCvC2Ss58 https://www.youtube.com/watch?v=TN6Kkrcwc_w Session 4 : https://www.youtube.com/watch?v=e5Pj1FHo5DM https://www.youtube.com/watch?v=ZnLOTzMb34I https://www.youtube.com/watch?v=o9PVemKoYEY 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: 2/3min. Recording a video of what your life will be like when you finish your degree. Session 2: Watching the following video: https://www.youtube.com/watch?v=0sflpAtdTmY and recording a video of “What will the world be like in 300 years?” (2/3min.). Session 3: Watching the following video: https://www.youtube.com/watch?v=fQZDsEuZTj0 and recording a video about your plans for next weekend (2/3min.) Session 4: Recording a video about What do you usually do during the Christmas holidays? (2/3min.) 5. Resolution of doubts. |
|
10-11 |
1. Direct Object. 2. Direct Object with different verb tenses: Present, Past and Future. 3. Indirect Object. 4. Indirect Object with different verb tenses: Present, Past and Future. 5. Differences between both Objects. |
6 |
|
1. To introduce them to unit 7. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 7 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 1 : https://www.youtube.com/watch?v=hVXSusr9nTg https://www.youtube.com/watch?v=EZIYqEEIpis https://www.youtube.com/watch?v=2NsnAjieq6g Session 3: https://www.youtube.com/watch?v=O0MvwWJqDfg https://www.youtube.com/watch?v=LpheUjzgwhY Session 4: https://www.youtube.com/watch?v=qEGP1BprCjY https://www.youtube.com/watch?v=BLkXdssVmh4 https://www.youtube.com/watch?v=2vMp7JxeNzU https://www.youtube.com/watch?v=YvBih6peOdc 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 4: Learning the most common expressions with both Objects. (Audio- record) 5. Resolution of doubts. |
|
12 |
1. Express agreement and disagreement (advance) 2. Adverbs: “también” and” tampoco” 3. Tourism vocabulary |
3 |
|
1. To introduce them to unit 8. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 8 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 1 : https://www.youtube.com/watch?v=X9ycakbyiV8 https://www.youtube.com/watch?v=wPkxe8nsydU https://www.youtube.com/watch?v=JMXvgGuvtno https://www.youtube.com/watch?v=Z2xtsKmjrX8 https://www.youtube.com/watch?v=-z-LtxiTSFo https://www.youtube.com/watch?v=UxwVRLdqBjQ https://www.youtube.com/watch?v=_rgQCTQqGNU Session 2: https://www.youtube.com/watch?v=PZB1jEiT85A https://www.youtube.com/watch?v=qHgjT32vGso https://www.youtube.com/watch?v=Z7r5rpR-nVg https://www.youtube.com/watch?v=aQFt0bmcJmI https://www.youtube.com/watch?v=dx1soZ6eIrs&t=9s 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 2: Mini – theater (group of 3) conversation in Hotel (2min) and in a restaurant (2min.) 5. Resolution of doubts. |
|
13-14 |
Story workshop : 1. Introduction to stories 2. Story structure 3. Folk tales in Spanish. 4. Part of the Story: Beginning or introduction, development and ending. 5. The characters: the hero and the villain 6. “La Moraleja” |
6 |
|
1. To introduce them to unit 9. 2. To give them the document (in PDF) of the Unit 9 explained. 3. To lecture by using: a. Videoconference to explain theoretical knowledge. b. YouTube videos as visual resources such as: Session 1 : https://www.youtube.com/watch?v=B-Gt430Y-GY https://www.youtube.com/watch?v=0K3SXcXUaQ4 https://www.youtube.com/watch?v=ffd_JaTykng Session 2: https://www.youtube.com/watch?v=B-Gt430Y-GY https://www.youtube.com/watch?v=0K3SXcXUaQ4 https://www.youtube.com/watch?v=ffd_JaTykng Session 3 : https://www.youtube.com/watch?v=B-Gt430Y-GY https://www.youtube.com/watch?v=0K3SXcXUaQ4 https://www.youtube.com/watch?v=ffd_JaTykng Session 4 : https://www.youtube.com/watch?v=B-Gt430Y-GY https://www.youtube.com/watch?v=0K3SXcXUaQ4 https://www.youtube.com/watch?v=ffd_JaTykng 4. Explanation of the homework for the next session (They will find an example made for me in the Google Drive folder): Session 1: Find a Folk Tale in Spanish and make a summary (Audio – recording). Session 2: Memorize 3 types of introductions or beginning (audio – recording). Session 3: Memorize 3 types of development (audio – recording). Session 4: Memorize 3 types of ending (audio – recording). 5. Resolution of doubts. |
|
15 |
FINAL PROJECT 1. How to create a story. 2. Creating your own story (individual session) |
3 |
|
1. To give them the document (in PDF) of the Final Project. 2. To lecture by using: a. Videoconference to show them an example guide them about how to create and story. 3. Explanation of the homework: Creating your own story 4. Resolution of doubts. |
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
Class attendance and participation. |
|
10 | |
Individual excercises |
|
20 | |
Midterm Exam |
|
20 | |
Final Project |
|
20 | |
Final Exam |
|
30 | |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
หนังสือ หรือ ตำรา | Concha Moreno et al. (2007). Actividades Ludicas par la clase de Español. Madrid: SGEL | อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย | |
หนังสือ หรือ ตำรา |
Marta García. (2006). Léxico Aspectos socio-lingüísticos.Madrid: SMELE ManuelMartí Sánchez, Inmaculada Penadés Martínez, Ana María Ruiz Martínez.(2008). |
อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย | |
หนังสือ หรือ ตำรา | Ana Isabel Ron Ron; María José Lobón López; Gregoria López García. (2017). Expresión oral (A2-B1).Madrid. enClave-ELE |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 1.4 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.4 | 2.5 | 3.1 | 3.2 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 4.4 | 5.1 | 5.2 | 5.3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ
2. ด้านความรู้ ดังนี้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง
3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ