รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาสเปน
Spanish
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1 |
*Have a General view on the Subject: Understanding main problems of reading and goals in this subject. *Getting to know better classmates and creating a good atmosphere of work *Learning vocabulary about Personal Identity |
3 |
|
1) Explanation of the course (Intro stroop) 2) Group Meeeting Discussing de assesments 3) Questionarios en Google Docs Example very basic presentation Course Syllabus(Google Docs) Resources in Google Docs, Video and PPT Reading texts: a) Stroop b) Cambridge U c) Turismo |
|
2 |
*Show a understanding about Spanish letter sound relation. *Identifying basic problems in reading words regarding sounds and basic combinations of sounds. *Learning vocabulary about Personal Identity and relationships |
3 |
|
1) Exercises about spliting words 2) Group Meeeting 3) Reading texts 4) Quizes about words meaning in the text Resources in Google Docs: PPT presentation b) La familia de Eva c) Familias modernas c) Apellidos Documents: ID, Card, Questionaire |
|
3 |
*Identifiying problems in reading words regarding combinations and position of sounds to improve reading accuracy and speed *Understanding likes and preferences. Learning vocabulary about physical personal identity. |
3 |
|
1) Explanation with examples about problems in reading. Exercises to identify problems on reading 2) Group Meeting. 3) Reading texts 4) Quizes about words meaning in the text Resources in google Docs PPT about a) Anuncios de contacto b) Diferentes c) De nino a viejo Practice with: Memory games Website about pronunciation Forvo Taks: Recording reading a list of words, measuring speed and acuracy |
|
4 |
*Reading sentences outloud *Querer + verbo * Expressing plans. *Acent and prosody I: *Questions, Exclamations Learning vocabulary about feelings and perception. |
3 |
|
1) Watching video (With ppt) and reading PPT. 2) Group Meeting. Exercises about classifying, splitting, choosing accent position. 3) Reading texts: 4) Q about words in the text. Resources in google Docs: PPT Website about pronunciation Forvo a) Cuánto tiempo! b) Encantado! |
|
5 |
*Understanding the structure of the information in a dictionary to get track of new word's meaning. *Vocabulary about education, the classrom |
3 |
|
1) Explanation finding meaning in dictionaries, info structure. b) Watching video explanation 2) Group Meeting 3) Quiz about the texts words meaning, and text meaning 4) Examples of entries in a dictionary 5) Exercises of categorization PPT video About dictionaries Reading Text: a)Curious Spanish items. b) The dodo Documents: Dictionaries Reference Websites: RAE, W.R, Dirae |
|
6 | Learning kinds of simple sentences: Gustar and verbs alike. *Understanding feelings, expressing different degrees of agreement. *Learning to breath while reading. *Learning vocabulary about food, hobbies and free time. | 3 |
|
1) Explanation about the simple sentences in Spanish: S.V.O. 2) Group meeting reading out loud text 1 3) Quizzes about text words 4) Adding vocabulary to the dictionary in meeting and homework * 5) Video PPT presentation about different kinds of simple sentences Reading Text: a) Marios daily life b) Curious Spanish items HOMEWORK TASK: Recording a poem |
|
7 |
*Learning different kinds of simple sentence structures. *Understand and use hypernyms *Understand different ways of expressing routines. Pronouns: regular and reflexive. *Vocabulary about job and routines food. |
3 |
|
1) PPT about other kinds of simple sentences in Spanish 2) Group meeting reading out loud text 1 3) Quizzes about text words 4) Adding vocabulary to the dictionary Reading Text: a) Mi plato favorito b) Un poco de deporte |
|
8 |
*Understanding easy instructions *Organizing Speech Vocabulary about Alimentation and work, and education and health |
3 |
|
1) Presentation in zoom about instructions in Spanish and markers. 2) Reading example texts out loud at the classroom. 3) Quizzes about new vocabulary 4) Adding vocabulary to the dictionary* PPT about instructions in Spanish. PPT about markers organizer Reading texts (Descriptive-instructional): a) Prepare paella, b) what you need to to today c) Medical package, |
|
9 |
*Different kinds of compound sentences: the relative pronoun “que”. Identifying and describing persons and things (Substantives) Describing persons, objects and places. * Learning vocabulary about personal identity and education |
3 |
|
1)Reading PPT about relative sentences in Spanish 2) Watching video description. 3) Answering questions. 4) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary. Vocabulary exercises. 5) Reading text at home 6) Quizzes about text words 7) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary. 8) Adding vocabulary to the dictionary PPT about substantive sentences in Spanish PPT about describing parts of something. Reading Text (Descriptive): a) Description video ELE, b) Texts describing a person in a picture |
|
10 |
*Finding topics in a text *Underlying important ideas, *Two Word combinations in Spanish. * Phrasal verbs in Spanish *Text structures Vocabulary about leisure |
3 |
|
1) Zoom explanation about word combinations. 2) Reading texts at loud 3) Exercises in google classroom 4) Explanation about markers in communicative texts 5) Exercises about markers PPT about two word combinations PPT about markers in communicative texts. Reading texts (communicative): a) Examples of letters b) Somethings to tell you Task: write and record a short apology including two word combination |
|
11 |
*Understanding excuses apologies and explanations. * Different Kinds of basic paragraphs, the explanatory. Explaining what just have happened. * Vocabulary about information and comunication |
3 |
|
1)Zoom meeting about apologizing, Explanation with PPT, reading texts out loud, explaining new vocabulary. 2) Exercises about apologies 3) Group about basic paragraphs the explanation. Review of other kinds of paragraphs. 4) Listening and reading out loud text and explanations about vocabulary. 5) Quizzes about text words 6) Adding vocabulary to the dictionary PPT about excuses messages PPT about basic Paragraphs Reading Text(Communicative): a) Lo siento b) Disculpas b) Que ha pasado? |
|
12 |
* Understanding Spanish morphology about different categories of words * Vocabulary about work and traveling and hosting |
3 |
|
1) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary. 2) Analyzing different words and learning meaning of some suffixes and prefixes 3) Quizzes about categorising words 4) Adding vocabulary to the dictionary PPT about morphology of adjectives and substantives Reading text: a) La panadería b) Un el supermercado c) La estacion. Task: reWrite no redundant text |
|
13 |
*Learning to extract the relevant information of a text. *Mastering skimming and scanning habilities *Vocabulary about leisure, and health. |
3 |
|
1) Watching a video with subtitles about one character 2) Answering questions. 3) Zoom presentation about skimming and scanning 4) Reading text(b) at home and first trial to answer a questions about it. 5) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary. To answer a questions about it. Reading Texts: a) Dieta Paleo b) Maneras de relajarse |
|
14 |
*Reading about descriptions and habits in the past. *Introducing some signal words: narrative, and descriptive. * Finding text main idea *Vocabulary about geography and nature, |
3 |
|
1) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary. 2) Analyzing text structure to find main idea. 3) Exercises about second text 4)Group meeting, explanation about finding the main idea. 5) Reviewing reading out loud text and explanations about vocabulary. 6) Analyzing text structure to find main idea. Reading texts: a) Antes de venir a Khonkaen b) La casa del otro lado del rio. |
|
15 |
*Different kinds of compound sentences *Verbs of communication. *Introducing some argumentative signal words. *Vocabulary about information and communication, health. |
3 |
|
1) Reading PPT about indirect speech. 2) Answering quiz about indirect Speech. 3) Zoom meeting reviewing explanation, and practicing exercises. 4) Reading text at home and answering the questions. 5) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary. 6) Quizzes about text words 7) Zoom explanation about argumentative Signal words. 4) Adding vocabulary to the dictionary Reading texts: a) Me voy, capitan b) Por que no tener mascotas |
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
Mid term exam |
|
25 | |
Quizzes |
|
15 | |
Dictionary |
|
15 | |
Final exam |
|
25 | |
Participation in class |
|
10 | |
Reading out loud (speed and accuracy) |
|
10 | |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
หนังสือ หรือ ตำรา | Rodriguez. F, L. (2020).Comprensión lectora A1-A2. (Destrezas ELE) (Spanish Edition). Madrid. enClave-ELE. | อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย | |
เอกสารประกอบการสอน | Izquierdo, R.D. (2019) Lectura Española. Faculty of Humanities and Social Sciences, Khon Kaen University | อาจารย์ภายในคณะ | |
หนังสือ หรือ ตำรา | Clemente, C.E. (2005) Expressión escrita. nivel básico: (A1-A2) (Práctica) (Spanish Edition). Madrid. enClave-ELe. | อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 1.4 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.4 | 2.5 | 3.1 | 3.2 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 4.4 | 5.1 | 5.2 | 5.3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ
2. ด้านความรู้ ดังนี้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง
3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ