Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาสเปน
Spanish
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS712204
ภาษาไทย
Thai name
การอ่านภาษาสเปน 1
ภาษาอังกฤษ
English name
SPANISH READING I
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS711104#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาสเปน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
  • ชุดวิชาโทภาษาสเปน (หลักสูตรปรับปรุง 2561)
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
     Course Coordinator and Lecturer
อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
Course Coordinator
  • อาจารย์Daniel lzquierdo Rodriguez
  • อาจารย์อาทิตย์ จิตรโท
อาจารย์ผู้สอน
Lecturers
  • อาจารย์Daniel lzquierdo Rodriguez
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
     Course learning outcomes-CLO
ความรู้
Knowledge
  • Basic processes involved on reading and understanding texts
  • The structure of different genres and text types
  • Knowledge about different aspects of Spanish culture
จริยธรรม
Ethics
  • Students are disciplined and resposible for themselves and society
ทักษะ
Skills
  • Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
  • Being able to read at loud at a reasonable degree of speed and correction
  • Being able to read any simple sentence in Spanish according to the level A2
ลักษณะบุคคล
Character
  • Develop confidence in dealing with texts written in a foreign language
  • Being able to detect when they are not understanding properly a text
  • Being able to be autonomous in the learning, for example looking for new vocabulary
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
     Description of Subject Course/Module
ภาษาไทย
Thai
การอ่านบทความภาษาสเปนขนาดสั้น ประกาศ โฆษณา ใบปลิวแผ่นพับ โปสการ์ด จดหมายหรือจดหมายอิเล็กโทรนิกส์แบบไม่เป็นทางการ คู่มือ และบทความขนาดสั้นจากนิตยสาร กลวิธีในการอ่านเพื่อหาข้อมูลสำคัญ เทคนิคในการเดาความหมายคำศัพท์จากบริบท
ภาษาอังกฤษ
English
Reading short texts in Spanish, announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions or manuals and short articles from magazines, reading strategies for important information, techniques for guessing definition of words from context
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
     Delivery mode and Learning management Method
รูปแบบ
Delivery mode
  • Classroom-based learning
  • Blended learning
รูปแบบการจัดการเรียนรู้
Learning management Method
  • Task-based learning
  • Project-based learning
  • Case discussion
7. แผนการจัดการเรียนรู้
     Lesson plan
สัปดาห์ที่
Week
หัวข้อการสอน
Teaching topics
จํานวน
ชั่วโมง
Number of hours
CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
ทฤษฎี ปฏิบัติ
1 *Have a General view on the Subject: Understanding main problems of reading and goals in this subject.
*Getting to know better classmates and creating a good atmosphere of work *Learning vocabulary about Personal Identity
3
  • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
  • C2: Being able to detect when they are not understanding properly a text
1) Explanation of the course (Intro stroop)
2) Group Meeeting Discussing de assesments
3) Questionarios en Google Docs
Example very basic presentation
Course Syllabus(Google Docs)
Resources in Google Docs, Video and PPT
Reading texts: a) Stroop b) Cambridge U c) Turismo
2 *Show a understanding about Spanish letter sound relation.
*Identifying basic problems in reading words regarding sounds and basic combinations of sounds.
*Learning vocabulary about Personal Identity and relationships

3
  • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
  • K2: The structure of different genres and text types
  • S2: Being able to read at loud at a reasonable degree of speed and correction
  • C3: Being able to be autonomous in the learning, for example looking for new vocabulary
1) Exercises about spliting words
2) Group Meeeting
3) Reading texts
4) Quizes about words meaning in the text
Resources in Google Docs:
PPT presentation
b) La familia de Eva c) Familias modernas c) Apellidos
Documents: ID, Card, Questionaire
3 *Identifiying problems in reading words regarding combinations and position of sounds to improve reading accuracy and speed
*Understanding likes and preferences.
Learning vocabulary about physical personal identity.

3
  • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
  • K2: The structure of different genres and text types
  • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
  • S2: Being able to read at loud at a reasonable degree of speed and correction
1) Explanation with examples about problems in reading. Exercises to identify problems on reading
2) Group Meeting.
3) Reading texts
4) Quizes about words meaning in the text
Resources in google Docs
PPT about
a) Anuncios de contacto b) Diferentes c) De nino a viejo
Practice with: Memory games
Website about pronunciation Forvo
Taks: Recording reading a list of words, measuring speed and acuracy
4 *Reading sentences outloud
*Querer + verbo
* Expressing plans.
*Acent and prosody I:
*Questions, Exclamations
Learning vocabulary about feelings and perception.
3
  • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
  • C1: Develop confidence in dealing with texts written in a foreign language
1) Watching video (With ppt) and reading PPT.
2) Group Meeting.
Exercises about classifying, splitting, choosing accent position.
3) Reading texts:
4) Q about words in the text.
Resources in google Docs:
PPT
Website about pronunciation Forvo
a) Cuánto tiempo!
b) Encantado!
5 *Understanding the structure of the information in a dictionary to get track of new word's meaning.
*Vocabulary about education, the classrom

3
  • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
  • S2: Being able to read at loud at a reasonable degree of speed and correction
  • C2: Being able to detect when they are not understanding properly a text
  • C3: Being able to be autonomous in the learning, for example looking for new vocabulary
1) Explanation finding meaning in dictionaries, info structure.
b) Watching video explanation
2) Group Meeting
3) Quiz about the texts words meaning, and text meaning
4) Examples of entries in a dictionary
5) Exercises of categorization
PPT video About dictionaries
Reading Text:
a)Curious Spanish items.
b) The dodo
Documents: Dictionaries
Reference Websites: RAE, W.R, Dirae
6 Learning kinds of simple sentences: Gustar and verbs alike. *Understanding feelings, expressing different degrees of agreement. *Learning to breath while reading. *Learning vocabulary about food, hobbies and free time. 3
  • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
  • K2: The structure of different genres and text types
  • S2: Being able to read at loud at a reasonable degree of speed and correction
  • C1: Develop confidence in dealing with texts written in a foreign language
1) Explanation about the simple sentences in Spanish: S.V.O.
2) Group meeting reading out loud text 1
3) Quizzes about text words
4) Adding vocabulary to the dictionary in meeting and homework *
5) Video PPT presentation about different kinds of simple sentences
Reading Text:
a) Marios daily life
b) Curious Spanish items
HOMEWORK TASK: Recording a poem
7 *Learning different kinds of simple sentence structures.
*Understand and use hypernyms
*Understand different ways of expressing routines. Pronouns: regular and reflexive.
*Vocabulary about job and routines
food.
3
  • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
  • C1: Develop confidence in dealing with texts written in a foreign language
1) PPT about other kinds of simple sentences in Spanish
2) Group meeting reading out loud text 1
3) Quizzes about text words
4) Adding vocabulary to the dictionary
Reading Text:
a) Mi plato favorito
b) Un poco de deporte
8 *Understanding easy instructions
*Organizing Speech
Vocabulary about Alimentation and work, and education and health

3
  • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
  • K2: The structure of different genres and text types
  • C1: Develop confidence in dealing with texts written in a foreign language
1) Presentation in zoom about instructions in Spanish and markers.
2) Reading example texts out loud at the classroom.
3) Quizzes about new vocabulary
4) Adding vocabulary to the dictionary*
PPT about instructions in Spanish.
PPT about markers organizer
Reading texts (Descriptive-instructional):
a) Prepare paella, b) what you need to to today c) Medical package,
9 *Different kinds of compound sentences: the relative pronoun “que”. Identifying and describing persons and things (Substantives)
Describing persons, objects and places. * Learning vocabulary about personal identity and education


3
    1)Reading PPT about relative sentences in Spanish
    2) Watching video description.
    3) Answering questions.
    4) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary.
    Vocabulary exercises.
    5) Reading text at home
    6) Quizzes about text words
    7) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary.
    8) Adding vocabulary to the dictionary
    PPT about substantive sentences in Spanish
    PPT about describing parts of something.
    Reading Text (Descriptive):
    a) Description video ELE,
    b) Texts describing a person in a picture
    10 *Finding topics in a text *Underlying important ideas,
    *Two Word combinations in Spanish. * Phrasal verbs in Spanish
    *Text structures

    Vocabulary about leisure
    3
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • K2: The structure of different genres and text types
    • C1: Develop confidence in dealing with texts written in a foreign language
    1) Zoom explanation about word combinations.
    2) Reading texts at loud
    3) Exercises in google classroom
    4) Explanation about markers in communicative texts
    5) Exercises about markers
    PPT about two word combinations
    PPT about markers in communicative texts.
    Reading texts (communicative):
    a) Examples of letters
    b) Somethings to tell you
    Task: write and record a short apology including two word combination
    11 *Understanding excuses apologies and explanations. * Different Kinds of basic paragraphs, the explanatory. Explaining what just have happened.
    * Vocabulary about information and comunication



    3
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • K2: The structure of different genres and text types
    • K3: Knowledge about different aspects of Spanish culture
    • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
    • C1: Develop confidence in dealing with texts written in a foreign language
    1)Zoom meeting about apologizing, Explanation with PPT, reading texts out loud, explaining new vocabulary.
    2) Exercises about apologies
    3) Group about basic paragraphs the explanation. Review of other kinds of paragraphs.
    4) Listening and reading out loud text and explanations about vocabulary.
    5) Quizzes about text words
    6) Adding vocabulary to the dictionary
    PPT about excuses messages
    PPT about basic Paragraphs
    Reading Text(Communicative):
    a) Lo siento b) Disculpas
    b) Que ha pasado?
    12 * Understanding Spanish morphology about different categories of words
    * Vocabulary about work and traveling and hosting


    3
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
    • C2: Being able to detect when they are not understanding properly a text
    • C3: Being able to be autonomous in the learning, for example looking for new vocabulary
    1) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary.
    2) Analyzing different words and learning meaning of some suffixes and prefixes
    3) Quizzes about categorising words
    4) Adding vocabulary to the dictionary
    PPT about morphology of adjectives and substantives
    Reading text:
    a) La panadería b) Un el supermercado
    c) La estacion.
    Task: reWrite no redundant text
    13 *Learning to extract the relevant information of a text.
    *Mastering skimming and scanning habilities
    *Vocabulary about leisure, and health.

    3
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • K3: Knowledge about different aspects of Spanish culture
    • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
    • C1: Develop confidence in dealing with texts written in a foreign language
    1) Watching a video with subtitles about one character
    2) Answering questions.
    3) Zoom presentation about skimming and scanning
    4) Reading text(b) at home and first trial to answer a questions about it.
    5) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary.
    To answer a questions about it.
    Reading Texts:
    a) Dieta Paleo
    b) Maneras de relajarse
    14 *Reading about descriptions and habits in the past.
    *Introducing some signal words: narrative, and descriptive.
    * Finding text main idea
    *Vocabulary about geography and nature,


    3
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • K2: The structure of different genres and text types
    • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
    • C1: Develop confidence in dealing with texts written in a foreign language
    1) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary.
    2) Analyzing text structure to find main idea.
    3) Exercises about second text
    4)Group meeting, explanation about finding the main idea.
    5) Reviewing reading out loud text and explanations about vocabulary.
    6) Analyzing text structure to find main idea.
    Reading texts:
    a) Antes de venir a Khonkaen
    b) La casa del otro lado del rio.
    15 *Different kinds of compound sentences *Verbs of communication.
    *Introducing some argumentative signal words.
    *Vocabulary about information and communication, health.

    3
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • K2: The structure of different genres and text types
    • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
    • C1: Develop confidence in dealing with texts written in a foreign language
    1) Reading PPT about indirect speech.
    2) Answering quiz about indirect Speech. 3) Zoom meeting reviewing explanation, and practicing exercises.
    4) Reading text at home and answering the questions.
    5) Group meeting, listening and reading out loud text and explanations about vocabulary.
    6) Quizzes about text words
    7) Zoom explanation about argumentative Signal words.
    4) Adding vocabulary to the dictionary
    Reading texts:
    a) Me voy, capitan
    b) Por que no tener mascotas
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Mid term exam
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • K2: The structure of different genres and text types
    • K3: Knowledge about different aspects of Spanish culture
    • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
    • S2: Being able to read at loud at a reasonable degree of speed and correction
    • S3: Being able to read any simple sentence in Spanish according to the level A2
    25
    Quizzes
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • K2: The structure of different genres and text types
    • K3: Knowledge about different aspects of Spanish culture
    • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
    • S2: Being able to read at loud at a reasonable degree of speed and correction
    • S3: Being able to read any simple sentence in Spanish according to the level A2
    15
    Dictionary
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • K2: The structure of different genres and text types
    • K3: Knowledge about different aspects of Spanish culture
    • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
    • S2: Being able to read at loud at a reasonable degree of speed and correction
    • S3: Being able to read any simple sentence in Spanish according to the level A2
    15
    Final exam
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • K2: The structure of different genres and text types
    • K3: Knowledge about different aspects of Spanish culture
    • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
    • S2: Being able to read at loud at a reasonable degree of speed and correction
    • S3: Being able to read any simple sentence in Spanish according to the level A2
    25
    Participation in class
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • K2: The structure of different genres and text types
    • K3: Knowledge about different aspects of Spanish culture
    • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
    • S2: Being able to read at loud at a reasonable degree of speed and correction
    • S3: Being able to read any simple sentence in Spanish according to the level A2
    10
    Reading out loud (speed and accuracy)
    • K1: Basic processes involved on reading and understanding texts
    • K2: The structure of different genres and text types
    • K3: Knowledge about different aspects of Spanish culture
    • S1: Being able to read different kinds of short texts in spanish: announcements, advertisement brochures, postcards, informal letters or emails, instructions and short articles from magazines and little short stories.
    • S2: Being able to read at loud at a reasonable degree of speed and correction
    • S3: Being able to read any simple sentence in Spanish according to the level A2
    10
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    หนังสือ หรือ ตำรา Rodriguez. F, L. (2020).Comprensión lectora A1-A2. (Destrezas ELE) (Spanish Edition). Madrid. enClave-ELE. อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
    เอกสารประกอบการสอน Izquierdo, R.D. (2019) Lectura Española. Faculty of Humanities and Social Sciences, Khon Kaen University อาจารย์ภายในคณะ
    หนังสือ หรือ ตำรา Clemente, C.E. (2005) Expressión escrita. nivel básico: (A1-A2) (Práctica) (Spanish Edition). Madrid. enClave-ELe. อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

    2. ด้านความรู้ ดังนี้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
    2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

    3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

    4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

    5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ