Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันออก
Eastern Languages
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาจีน
Chinese
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS313905
ภาษาไทย
Thai name
ภาษาจีนเพื่อการท่องเที่ยว
ภาษาอังกฤษ
English name
Chinese for Tourism
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS313105#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาเลือก (Elective Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันออก วิชาเอกภาษาจีน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • อาจารย์Huiying Wang
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์Huiying Wang
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    จริยธรรม
    Ethics
    • To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    ทักษะ
    Skills
    • To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • To strengthen the practice of tourism language, including the popular ways of tourism, stylistic speech style and tone.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    • To be beneficial for applying for tourist guide or related career.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    คำศัพท์ สำนวน ประโยคภาษาจีนเกี่ยวข้องกับการท่องเที่ยว หลักการและจรรยาบรรณของมัคคุเทศก์
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Vocabulary, expressions, sentences in Chinese language for tourism, principles and ethics of guides
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Classroom-based learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1-2 1. ปราสาทหินพิมาย
    2. บทสนทนาในการท่องเที่ยว
    3. เทคนิคการนำเที่ยวเป็นภาษาจีน
    4. การอธิบายศัพท์เทคนิคทางการท่องเที่ยวเชิงวิเคราะห์
    6
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • S2: To strengthen the practice of tourism language, including the popular ways of tourism, stylistic speech style and tone.
    Meet with students onsite and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss the course assessment.
    2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, and Chinese writing through the interaction between the learner and the instructor.
    3) To let the learner initiate studying the format of Business Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    4) Check and evaluate the assignment.
    3-4 1. ปราสาทหินพิมาย
    2. บทสนทนาในการท่องเที่ยว
    3. เทคนิคการนำเที่ยวเป็นภาษาจีน
    4. การอธิบายศัพท์เทคนิคทางการท่องเที่ยวเชิงวิเคราะห์
    6
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • S2: To strengthen the practice of tourism language, including the popular ways of tourism, stylistic speech style and tone.
    Meet with students onsite and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss the course assessment.
    2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, and Chinese writing through the interaction between the learner and the instructor.
    3) To let the learner initiate studying the format of Business Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    4) Check and evaluate the assignment.
    5-6 1. บทเรียน: ประเพณีบุญบั้งไฟ
    2. บทสนทนาในการท่องเที่ยว
    3. ทักษะการอธิบายข้อมูลแก่ยักท่องเที่ยว
    4. การอธิบายศัพท์เทคนิคทางการท่องเที่ยวเชิงวิเคราะห์
    6
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    Meet with students onsite and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss the course assessment.
    2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, and Chinese writing through the interaction between the learner and the instructor.
    3) To let the learner initiate studying the format of Business Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    4) Check and evaluate the assignment.
    7-8 1. บทเรียน: ประเพณีแห่เทียนพรรษา จ.อุบลราชธานี
    2. บทสนทนาในการท่องเที่ยว
    3. ทักษะการอธิบายข้อมูลแก่ยักท่องเที่ยว
    4. การอธิบายศัพท์เทคนิคทางการท่องเที่ยวเชิงวิเคราะห์
    6
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    Meet with students onsite and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss the course assessment.
    2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, and Chinese writing through the interaction between the learner and the instructor.
    3) To let the learner initiate studying the format of Business Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    4) Check and evaluate the assignment.
    9-10 1. บทเรียน: หมู่บ้านช้าง จ.สุรินทร์
    2. บทสนทนาในการท่องเที่ยว
    3. ทักษะการอธิบายข้อมูลแก่ยักท่องเที่ยว
    4. การอธิบายศัพท์เทคนิคทางการท่องเที่ยวเชิงวิเคราะห์
    6
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    Meet with students onsite and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss the course assessment.
    2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, and Chinese writing through the interaction between the learner and the instructor.
    3) To let the learner initiate studying the format of Business Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    4) Check and evaluate the assignment.
    11-12 1. บทเรียน: แม่น้ำโขงและจังหวัดหนองคาย
    2. บทสนทนาในการท่องเที่ยว
    3. ทักษะการอธิบายข้อมูลแก่ยักท่องเที่ยว
    4. การอธิบายศัพท์เทคนิคทางการท่องเที่ยวเชิงวิเคราะห์
    6
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • S2: To strengthen the practice of tourism language, including the popular ways of tourism, stylistic speech style and tone.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    Meet with students onsite and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss the course assessment.
    2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, and Chinese writing through the interaction between the learner and the instructor.
    3) To let the learner initiate studying the format of Business Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    4) Check and evaluate the assignment.
    13-14 1. บทเรียน: ปราสาทเขาพระวิหาร มรดกโลก
    2. บทสนทนาในการท่องเที่ยว
    3. ทักษะการอธิบายข้อมูลแก่ยักท่องเที่ยว
    4. การอธิบายศัพท์เทคนิคทางการท่องเที่ยวเชิงวิเคราะห์
    6
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • S2: To strengthen the practice of tourism language, including the popular ways of tourism, stylistic speech style and tone.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    Meet with students onsite and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss the course assessment.
    2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, and Chinese writing through the interaction between the learner and the instructor.
    3) To let the learner initiate studying the format of Business Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    4) Check and evaluate the assignment.
    15 1. บทเรียน: อุทยานประวัติศาสตร์อยุธยา มรดกโลก
    2. บทสนทนาในการท่องเที่ยว
    3. ทักษะการอธิบายข้อมูลแก่ยักท่องเที่ยว
    4. การอธิบายศัพท์เทคนิคทางการท่องเที่ยวเชิงวิเคราะห์
    3
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • S2: To strengthen the practice of tourism language, including the popular ways of tourism, stylistic speech style and tone.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C2: To be beneficial for applying for tourist guide or related career.
    Meet with students onsite and inform them about the course syllabus and introduce them to KKU E-learning, which will be used as the main course management system. To explain the objectives of the course and discuss the course assessment.
    2) To grasp the basic knowledge of Vocabulary, grammar, and Chinese writing through the interaction between the learner and the instructor.
    3) To let the learner initiate studying the format of Business Chinese expression by offering interesting content via KKU E-learning.
    4) Check and evaluate the assignment.
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Attendance
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • S2: To strengthen the practice of tourism language, including the popular ways of tourism, stylistic speech style and tone.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    10 No
    Quiz
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • S2: To strengthen the practice of tourism language, including the popular ways of tourism, stylistic speech style and tone.
    10 no
    Tour practice
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • S2: To strengthen the practice of tourism language, including the popular ways of tourism, stylistic speech style and tone.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    20 no
    Midterm
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • S2: To strengthen the practice of tourism language, including the popular ways of tourism, stylistic speech style and tone.
    30 No
    Final exam
    • K1: To improve students' spoken Chinese for tourism, expand their vocabulary and phrase and sentence for tourism.
    • K2: To know some information and knowledge about tour materials in northeast and another part of Thailand.
    • S1: To grasp the elementary skill about bearing the tour transaction, such as tour itinerary, tour guide presentation.
    • S2: To strengthen the practice of tourism language, including the popular ways of tourism, stylistic speech style and tone.
    • E1: To be serious and honest and to respect the teachers and unite with the students
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible for both individual and group work.
    • C2: To be beneficial for applying for tourist guide or related career.
    30 No
    สัดส่วนคะแนนรวม 90
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    หนังสือ หรือ ตำรา 汉语导游基本技能 (自编教材) อาจารย์ภายในคณะ
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
    • ประเมินโดยการทําวิจัยในชั้นเรียนเพื่อประเมินภาพรวมของการจัดการเรียนการสอน (Classroom research is conducted to evaluate the overall picture of instructional management and learning and teaching.)
    • no
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    • นําผลการวิจัยในชั้นเรียนมาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop Course instruction and assessment according to the result from classroom research.)
    • no