Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาสเปน
Spanish
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2568
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS714501
ภาษาไทย
Thai name
วรรณกรรมสเปนยุคทอง
ภาษาอังกฤษ
English name
SPANISH LITERATURE IN THE GOLDEN AGE
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS712105#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาเลือก (Elective Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาสเปน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์เฟื่องเกษ ทองวันชัย
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์เฟื่องเกษ ทองวันชัย
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
    • Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
    • The most important authors and works.
    จริยธรรม
    Ethics
      ทักษะ
      Skills
      • Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • Analyze literary works
      ลักษณะบุคคล
      Character
      • The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
           Description of Subject Course/Module
      ภาษาไทย
      Thai
      วรรณคดีสเปนยุคทอง ลักษณะ เนื้อหา แก่นเรื่อง รูปแบบ การใช้ภาษา และความสำคัญ การวิเคราะห์ตัวบทที่คัดสรร
      ภาษาอังกฤษ
      English
      Spanish literature in the Golden Age: characteristics, content, themes, forms, usages of language and importance: analysis of selected works
      6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
           Delivery mode and Learning management Method
      รูปแบบ
      Delivery mode
      • Online learning
      รูปแบบการจัดการเรียนรู้
      Learning management Method
      • Content and language integrated learning
      • Research-based learning
      • Task-based learning
      • Project-based learning
      7. แผนการจัดการเรียนรู้
           Lesson plan
      สัปดาห์ที่
      Week
      หัวข้อการสอน
      Teaching topics
      จํานวน
      ชั่วโมง
      Number of hours
      CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
      Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
      ทฤษฎี ปฏิบัติ
      1 1. Introduction to literature
      1.1 Characteristics of the literature
      1.2 Types of literature
      2. Literary genres.
      3. Chronological line of Spanish literature.

      3
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      1. To explain and inform them about the course syllabus and goals.
      2. Give them access to the Google Drive folder where they will find all the necessary material:
      3. https://drive.google.com/open?id=1LBcRLnCqlySF194sEOlEVNEr-E4_gG6n
      4. To introduce them to unit 1: “Literature”.
      5. To lecture by using:
      a. Video Conference to explain theoretical knowledge.
      6. Explanation of the homework for the next session.
      Resolution of doubts.
      2-3 1. Golden Age.
      1.1 Introduction to the Golden Age
      1.2 Chronological line (History of Spain)
      2. The Renaissance and the Baroque.
      2.1 Definition and general characteristics.
      2.2 Main authors.
      3. Specific characteristics of the Golden Age
      3.1 Themes
      3.2 Literary trends.
      3.3 Historical legacy.
      6
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      1. Resolution of doubts from the previous class.
      2. To introduce them to unit 2: “The Golden age”.
      2. To lecture by using:
      2.1 Video Conference to explain theoretical knowledge.
      3. Explanation of the homework for the next session.
      4. Resolution of doubts.


      4-5 1. Poetry in the Renaissance.
      1.1 General characteristics
      1.2 Specific topics
      1.3 Main topics
      1.4 Featured authors
      2. Poetry in the Baroque
      2.1 General characteristics
      2.2 Featured authors
      6
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      1. Resolution of doubts from the previous class.
      2. To introduce them to unit 3: “Poetry in the Golden Age”.
      2. To lecture by using:
      2.1 Videoconference to explain theoretical knowledge.
      3. Explanation of the homework for the next session.
      4. Resolution of doubts.


      6 1. How to create a concept map.
      1.1 Concept, characteristics and utility
      2. Explanation of group work
      2.1 Make the groups and choose the author
      3
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      1. Resolution of doubts from the previous class.
      2. To introduce them the week’s topics.
      2. Explanation of how to create a concept: map using zoom and the followings videos:
      - https://www.youtube.com/watch?v=r4BTt5CgrZA
      - https://www.youtube.com/watch?v=eSA0ekcIKjU
      - https://www.youtube.com/watch?v=J20jFdWib_s
      - https://www.youtube.com/watch?v=OBYXSpZGVog
      - https://www.youtube.com/watch?v=n2UfP6dGOaw
      3. Explanation of the structure of the next class.
      4. Resolution of doubts.
      7 1. Presentations of the works.
      2. Midterm Exam
      3
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      1. Presentation of the works:
      Students in groups will choose an author from those worked in class and will have to present their most important works and develop one of those works.
      2. Midterm Exam: Topics 1 to 3
      8-10 1. The narrative in the Renaissance
      1.1 General characteristics
      1.2 Types of narrative
      1.3 Featured authors
      2. The narrative in the Baroque
      2.1 General characteristics
      2.2 Types of narrative
      2.3 Featured authors
      9
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      1. Resolution of doubts from the previous class.
      2. To introduce them to unit 4: “Narrative in the Golden Age”.
      2. To lecture by using:
      2.1 Videoconference to explain theoretical knowledge.
      3. Explanation of the homework for the next session.
      4. Resolution of doubts.

      11-12 1. Unit 4 review topic
      2. Presentations of the works
      6
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      1. Resolution of doubts from the previous class.
      2. Review to unit 4: “Narrative in the Golden Age” using zoom and several audiovisual resources.
      3. Resolution of doubts.
      *Presentation of the works:
      Students in groups will choose an author from those worked in class and will have to present their most important works and develop one of those works.
      13-14 1. The Galatea
      2. Exemplary novels
      3. The Works of Persiles and Segismunda
      4. The ingenious gentleman Don Quixote de la Mancha.
      4.1 Importance of the work
      4.2 Theme
      4.3 Narrative techniques
      4.4 Summary of the work
      6
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.

      1. Resolution of doubts from the previous class.
      2. To introduce them to unit 5: “Miguel de Cervantes’ works”.
      2. To lecture by using:
      2.1 Videoconference to explain theoretical knowledge.
      3. Explanation of the homework for the next session.
      4. Resolution of doubts.




      15 1. Unit 5 review topic
      2. Presentations of the works

      3
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      1. Resolution of doubts from the previous class.
      2. Review to unit 5: “Miguel de Cervantes’ works” using zoom and several audiovisual resources.
      3. Resolution of doubts.
      *Presentation of the works:
      Students in groups will choose one of his works and make a presentation about it.
      รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
      8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
           Course assessment
      วิธีการประเมิน
      Assessment Method
      CLO สัดส่วนคะแนน
      Score breakdown
      หมายเหตุ
      Note
      Class attendance and participation.
      • A1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • A2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      30 Class attendance and participation.
      Presentations and concept maps.
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • A1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • A2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      20 Presentations and concept maps.
      Midterm Exam.
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • A1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • A2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      20 Midterm Exam.
      Final Exam.
      • K1: Literature in the Spanish Renaissance: poetry, prose and drama.
      • K2: Literature in the Spanish Baroque: poetry, prose and drama.
      • K3: The most important authors and works.
      • S1: Differentiate the Spanish literature of centuries XV, XVI and XVII
      • S2: Recognize the specific characteristics of the Spanish literature in the Golden Age
      • S3: Analyze literary works
      • A1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • A2: To be knowledgeable and aware of cultural differences.
      30 Final Exam.
      สัดส่วนคะแนนรวม 100
      9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
           Textbook and instructional materials
      ประเภทตำรา
      Type
      รายละเอียด
      Description
      ประเภทผู้แต่ง
      Author
      ไฟล์
      File
      หนังสือ หรือ ตำรา Sabaniego Olvidedo, M.V.(2020). Literatura Española del Siglo de Oro para curso de HS714501. Khon Kaen: Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales
      หนังสือ หรือ ตำรา García Naranjo, Fina; Moreno García, Concha. “Cuentos, cuentos, cuentos. Variación y norma en la presentación de un texto literario”, en ¿Qué español enseñar? Norma y variación lingüística en la enseñanza del español a extranjeros, María Antonia Martín Zorraquino et al. (Eds.), Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2001, págs. 819-829.
      หนังสือ หรือ ตำรา Mendoza Fillola, A. (2004). «Los materiales literarios en la enseñanza de ele: funciones y proyección comunicativa». RedELE. Revista Electrónica de Didáctica ELE 1.
      หนังสือ หรือ ตำรา Mendoza Fillola, A. (2008). La utilización de materiales literarios en la enseñanza de lenguas extranjeras. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
      หนังสือ หรือ ตำรา Naranjo, M. (1999). La poesía como instrumento didáctico en el aula de español como lengua extranjera. Madrid: Edinumen.
      หนังสือ หรือ ตำรา Quintana, Emilio. “Literatura y enseñanza de ELE”, en El español como lengua extranjera: de la teoría al aula, Salvador Montesa Peydró y Antonio Garrido Moraga (Eds.), ASELE, Málaga, 1993, págs. 89-92.
      หนังสือ หรือ ตำรา Sanz Pastor, M. (2000). «La lectura en el aula de ELE». Frecuencia L 14: 24-27. 7.Sanz Pastor, M. (2006). «Didáctica de la literatura: el contexto en el texto y el texto en el contexto». Carabela 59: 5-23.
      หนังสือ หรือ ตำรา Stembert, R. (1999). «Propuestas didácticas de los textos literarios en la clase de E/ LE». Didáctica del español como lengua extranjera. Cuadernos de tiempo libre. Colección Expolingua 4: 247-265.
      10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
           Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
      การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
      Evaluation of course effectiveness and validation
      • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
      • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
      • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
      • ประเมินโดยการทําวิจัยในชั้นเรียนเพื่อประเมินภาพรวมของการจัดการเรียนการสอน (Classroom research is conducted to evaluate the overall picture of instructional management and learning and teaching.)
      การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
      Improving Course instruction and effectiveness
      • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
      • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
      • นําผลการวิจัยในชั้นเรียนมาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop Course instruction and assessment according to the result from classroom research.)
      ผลการเรียนรู้
      Curriculum mapping
      1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

      1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
      1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
      1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
      1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
      1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

      2. ด้านความรู้ ดังนี้
      2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
      2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
      2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
      2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
      2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

      3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
      3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
      3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

      4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
      4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
      4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
      4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
      4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

      5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
      5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
      5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
      5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ