รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส
French
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1-2 | Unité 1 : Rencontres - Leçon 1 : Bienvenue ! | 6 |
|
Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom, flipped classroom using the platform apprendre.tv5monde.com • Sociocultural contents: Good manners / Francophonie in the world • Communicative objectives: Greet / Ask and say the first and last name • Grammar: To be and to be called in the singular of the present / Masculine and feminine / The questioning with whom • Phonetics: The rising and falling intonation • Know-how: Introducing someone 1 À vous ! Divide the learners into subgroups. Give learners, if necessary, the masculine and feminine forms of the adjective corresponding to their nationality on the model presented in dialogue. Ask them to introduce themselves and ask their partner about their identity by reusing the expressions of dialogues. Practice the structure « Qui est-ce ? – C’est + nom », to ask about the identity of a person in the class. Ask the learners to ask their neighbor about a third person. Show photos of famous people (known artists, writers, etc.) and circulate them in the virtual classroom. The learners, in subgroups, successively ask the question: Qui est-ce ? pointing to a celebrity. One of the members of the subgroup answers: C’est (+ name of this celebrity). 2 Standard behaviour in public places Series of exercice from the Premiere Classe collection, level a1 Breakthrough. 3 C’est une question ? OBJECTIVE: to point out to the learners the importance of intonation, the only distinguishing mark of the question in the following examples (rising intonation = question, descending intonation = affirmation). Ask the learners to draw a table with two columns (an Affirmation column and a Question column). Listen to the first item. Ask learners to say on which syllable they heard the rise or fall. Repeat the exercise and add items. |
|
3-4 | Unité 1 : Rencontres - Leçon 2 : Qui est-ce ? | 6 |
|
Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom, flipped classroom using the platform apprendre.tv5monde.com • Sociocultural contents: Good manners / Francophonie in the world • Communicative objective: Identify a person • Grammar: The article defined in the singular / The genre of names and adjectives / Prepositions + names of country / city • Phonetics: The syllabation • Skill: Getting to know someone 1 Au téléphone Review with the class the numbers from 1 to 20, write them down and read them. Write a number between 1 and 20 on the board, then have the class pronounce it. Listen to the five statements. Ask the learners to write down the office and extension number for each statement telephone. 2 À vous ! Divide the learners into subgroups. Ask learners to take turns questioning their identity by reusing expressions from the dialogues. Insist on the voice that goes up on the accented syllable (the last in the group) for the question and on the correct use of the masculine or feminine depending on the case. Check the correct use of defined articles and prepositions. 3 Les syllabes OBJECTIVE: to point out that: - the syllabation (cutting of the words into syllables) does not respect the borders of the words because of the phenomena of connection and sequence; - the majority of French syllables are open / end with a vowel sound. Listen to the first item. Ask the learners to repeat the sentence exactly as it says, tearing the syllables apart. Then have it read normally. Proceed in the same way for the other items. |
|
5-7 | Unité 1 : Rencontres - Leçon 3 : Ça va bien ? | 9 |
|
Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom, flipped classroom using the platform apprendre.tv5monde.com • Sociocultural contents: Good manners / La Francophonie in the world • Communicative objectives: Approach someone / Ask for age, address, telephone number • Grammar: Go and have in the singular of the present / The adjective possessive in the singular Undefined article in the singular: an (e) The interrogative adjective which (the) • Phonetics: The tonic accent • Know-how: To ask for news of a person 1 Ma clé, s’il vous plaît. Before listening, instruct learners to write down the room number and the hotel phone number. Listen to the dialogue. Ask the learners to locate at what time of the day this dialogue takes place (the learners can respond in their mother tongue). 2 À vous ! Preparation for role play. Put the learners in subgroups. Refer to the how to say : Ask for news and Ask for age, address, phone number. Each learner questions his / her neighbor. Practice the tutoiement and the vouvoiement Free production. 3 L’accent tonique OBJECTIVE: to hear the accent which relates to the last syllable of each rhythmic group. Listen to the example then to the other five statements, pausing between each. Have each statement repeated, respecting the tonic accent and intonation. Point out that it is the tonic accent that carries the changes in the intonative curve up or down. Point out that a rhythm group is a set of words united by meaning, grammar and pronunciation. |
|
8-10 | Unité 2 : Portraits - Leçon 1 : Trouvez L’objet | 9 |
|
Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom, flipped classroom using the platform apprendre.tv5monde.com • Sociocultural contents: The habitat • Communicative objective: Name, show and locate objects • Grammar: The plural of articles and names / There is / Being in the plural of the present / The prepositions of the place / The interrogation with what • Phonetics: The oral marks of the plural • Know-how: Describe and locate objects 1 Au restaurant Before listening, ask the learners to refer to the table grammar The verb to be in the present tense. Specify that the personal pronoun can be used in several situations: - to address one person in a polite manner (see unit 1, lesson 3, dialogue 2); - to address several people. Listen to the dialogues. After each dialogue, ask the learners to say where the people are located in the restaurant. We can also ask to specify the number of people as well as the table number (when it is mentioned). 2 À vous ! Ask the learners to show and locate objects. Have each learner work with his / her neighbor: one draws a room and describes it, the other draws it according to the description, then we compare the drawings. 3 Singulier ou pluriel ? 1 OBJECTIVE: to make learners understand that we hear the difference between the singular and the plural thanks to pronouns, forms of verbs and articles. 2 OBJECTIVE: to work on the alternation of sounds [ə] / [e], [a] / [e] and [y] / [e] (le / les, la / les, du / des) and the link in [ z] as plural marks. |
|
11-12 | Unité 2 : Portraits - Leçon 2 : Portrait-robot | 6 |
|
Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom, flipped classroom using the platform apprendre.tv5monde.com • Sociocultural contents: Clothes / Colors • Communicative objectives: Express possession / Indicate colors • Grammar: Tonic pronouns me, you, him, her, you / Having in the plural of the present / Negation does not… / The agreement of adjectives with the noun / Possessive adjectives in the plural • Phonetics: Connection in [z] • Know-how: Identifying someone 1 Qu’est-ce que vous portez ? Take examples in the class: I have pants… (the real color) and he is wearing… X is wearing a dress… and Y is wearing… so as to illustrate the use of these tonic pronouns. Ask the learners to refer to the grammar table . The verb is inserted between the two parts of the negation. Switch to free production activity in groups of two. Change roles each time. 2 À qui est-ce ? Ask to associate the sentences numbered with the numbered sentences. 3 À qui sont les vêtements ? Have the example read. The answer to the questions must be in the negative form. Illustrating the structure ne… pas de + nom. 4 Devinettes The teacher suggests a first riddle. Then, free production in groups of two. 5 La liaison en [z] OBJECTIVE: to hear, then pronounce the link in [z]. Listen to the first item. Ask the learners to repeat it exactly as it says, clearly pronouncing the link in [z] and in syllable (the sound [z] belongs to the first syllable of the next word). |
|
13-14 | Unité 2 : Portraits - Leçon 3 : Shopping | 6 |
|
Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom, flipped classroom using the platform apprendre.tv5monde.com • Sociocultural content: Purchases • Communicative objectives: Characterize an object / Ask and indicate the price / Express tastes • Grammar: The interrogative adjective which / the Interrogation with how, how many / The demonstrative adjectives this (s), this (you) • Phonetics: The links between the words • Know-how: Make purchases 1 De 70 à 1 000 Make a quick revision of the numbers from 0 to 62. Write numbers on the board and ask the class to read them. Listen to the recording and write the numbers recorded on the board. Have these numbers repeated. Draw the attention of learners to soixante et onze, quatre-vingt-un, quatre-vingt-onze, cent un, cent onze, deux cent un… which differ from vingt et un, trente et un, quarante et un, cinquante et un et soixante et un. Ask the learners to orally complete the list of numbers (73, 74, 75, 76, 77, 78, 79… 83, 84…). Point out the presence of an s at the end of eighty, two hundred, three hundred. This s disappears when another figure follows them: eighty-two, two hundred and twelve. 2 Quel est le prix ? Before listening, observe the illustration. A mail order website offers various articles. Observe the photos of the articles. Instruct learners to note the price of each item. Play the three recordings by pausing before each new statement. 3 Jeu de rôles Preparation for the role play. Put the learners in subgroups. Ask them to ask and indicate the price. Each learner questions their partner about one of the three articles. Free production. 4. Les liens entre les mots OBJECTIVE: to make it clear that the words are not separated from each other as the written word might suggest. The voice does not stop: all the elements of the statement are linked. We will react against the tendency of the learner who deciphers a written text to detach words. Consequence: only read perfectly understood statements while insisting on fluent pronunciation. Listen to and repeat the five statements, pausing between them. |
|
15 | Unité 2 : L’air Du Temps - Leçon 4 : La presse magazine | 3 |
|
Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom, flipped classroom using the platform apprendre.tv5monde.com • Sociocultural content: Art and cinema / some French artists • Communicative objective: Showing and locating people • Know-how: Understanding a short text 1 La vie en rose Asking to learners if they have seen the film La Môme (= the little girl, nickname of Edith Piaf)? 2 Quelle photo ? 3 Mais qui sont-ils ? Have learners work in subgroups and have them read the text several times f. Ask them to complete the table by assigning their profession to each of the artists mentioned. Ask learners to research these artists (in libraries, on the Internet, etc.) and quickly present, in French, some of their works (reproduction of sculptures, paintings, posters, books borrowed from the library, records, etc.) . 4 Et encore ? Ask learners to name the names of French artists, contemporary or not, whom they know. Listen to the names mentioned, write them on the board and then classify them by category: singer, actor, designer, musician, model, politician, etc. 5 Poème Have Jacques Prévert's short poem read. Take the opportunity to work on pronunciation, syllabation and rhythm. |
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
Self-assessment with portfolio and online exercises. |
|
30 | empower the learner and increase his motivation. |
Formative evaluation to assess oral comprehension as well as oral productions. |
|
20 |
For the learner: opportunity to be active and review his learning mechanisms and his achievements. For the teacher: identifying the points which are not sufficiently mastered and which it is necessary to return to. |
Summative evaluation : standard DELF test evaluation. |
|
50 | Evaluation to prepare for DELF and DELF-type activities. |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
หนังสือ หรือ ตำรา | Le Nouveau Taxi ! 1, Guy Capelle & Robert Menand, 2008, EAN : 9782011555489, Hachette, 144p | อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 1.4 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.4 | 2.5 | 3.1 | 3.2 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 4.4 | 5.1 | 5.2 | 5.3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ
2. ด้านความรู้ ดังนี้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง
3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ