Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส
French
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS732203
ภาษาไทย
Thai name
การเขียนภาษาฝรั่งเศส 1
ภาษาอังกฤษ
English name
FRENCH WRITING I
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS731102#,HS731105#,HS731106#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
  • ชุดวิชาโทภาษาฝรั่งเศส (หลักสูตรปรับปรุง 2561)
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
     Course Coordinator and Lecturer
อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
Course Coordinator
  • อาจารย์Michel Charles Rochat
  • อาจารย์กันตพงศ์ จิตต์กล้า
อาจารย์ผู้สอน
Lecturers
  • อาจารย์Michel Charles Rochat
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
     Course learning outcomes-CLO
ความรู้
Knowledge
  • Students know the basics of paragraph.
  • Students know the rationale behind a sentence, sentence components and the types of sentences and their function.
  • Students know how to produce simple sentences and then coordinate sentences to create a text.
จริยธรรม
Ethics
    ทักษะ
    Skills
    • Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing (correct use of punctuation and production of correct sentences).
    • Students can learn on their own and can communicate using technology.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
    • The students are honest (if requested, personal production, no use of google translation, etc.)
    • Students are able to communicate in foreign languages (French)
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    การเขียนข้อความด้วยประโยคความเดียว ความรวม และความซ้อน โดยเน้นการใช้ศัพท์ สำนวน โครงสร้าง เพื่อการสื่อสารในชีวิตประจำวัน
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Writing simple, compound and complex sentences focusing on the use of appropriate vocabulary, expressions and structures for communication in everyday life
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Blended learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1-2 Course overview, presentation of the teaching method and explanation of the learner evaluation procedure.
    1. Punctuation
    6
    • K1: Students know the basics of paragraph.
    • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology.
    • C1: Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
    Zoom Conference to explain the course and answer questions.
    Zoom lecture to explain the theory (punctuation).
    Written theory available on KKU e-learning.
    Exercises on KKU e-learning to be submitted via Google classroom/email (as specified).
    3-4 2. Definition of a sentence, the constituents of the sentence and the types of sentences 6
    • K2: Students know the rationale behind a sentence, sentence components and the types of sentences and their function.
    • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing (correct use of punctuation and production of correct sentences).
    • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology.
    • C1: Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
    Zoom lecture to explain the theory (sentence).
    Written theory available on KKU e-learning.
    Exercises on KKU e-learning to be submitted via Google classroom or email (as specified).
    5-8 3. The simple sentence 12
    • K2: Students know the rationale behind a sentence, sentence components and the types of sentences and their function.
    • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing (correct use of punctuation and production of correct sentences).
    • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology.
    • C1: Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
    • C3: Students are able to communicate in foreign languages (French)
    Zoom lecture to explain the theory (simple sentence).
    Written theory available on KKU e-learning.
    Exercises on KKU e-learning to be submitted via Google classroom or email (as specified).
    9-10 4. The coordinated or juxtaposed sentence 6
    • K3: Students know how to produce simple sentences and then coordinate sentences to create a text.
    • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing (correct use of punctuation and production of correct sentences).
    • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology.
    • C1: Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
    • C2: The students are honest (if requested, personal production, no use of google translation, etc.)
    • C3: Students are able to communicate in foreign languages (French)
    Video clip to explain the theory (coordinated or juxtaposed sentence).
    Zoom Conference to answer questions and review concepts
    Written theory available on KKU e-learning.
    Exercises on KKU e-learning to be submitted via Google classroom/email (as specified).
    Students are required to write texts in pairs on prescribed topics in order to apply concepts and communicate ideas effectively. The texts are corrected (avoidable mistakes underlined with a code) and returned to the students for rewriting.

    11-14 5. The subordinate sentence 12
    • K3: Students know how to produce simple sentences and then coordinate sentences to create a text.
    • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing (correct use of punctuation and production of correct sentences).
    • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology.
    • C1: Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
    • C3: Students are able to communicate in foreign languages (French)
    Video clip to explain the theory (coordinated or juxtaposed sentence).
    Zoom Conference to answer questions and review concepts
    Written theory available on KKU e-learning.
    Exercises on KKU e-learning to be submitted via Google classroom/email (as specified).
    Students are required to write texts on prescribed topics in order to apply concepts and communicate ideas effectively. The texts are corrected (avoidable mistakes underlined with a code) and returned to the student for rewriting.
    15 6. Analysis of student errors 3
    • K3: Students know how to produce simple sentences and then coordinate sentences to create a text.
    • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing (correct use of punctuation and production of correct sentences).
    • C1: Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
    Zoom conference to present the errors. Then, exercises to be done immediately and to be presented online by the students.
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Deliver exercises produced individually (if required) and in a timely manner.
    • K1: Students know the basics of paragraph.
    • K2: Students know the rationale behind a sentence, sentence components and the types of sentences and their function.
    • K3: Students know how to produce simple sentences and then coordinate sentences to create a text.
    • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing (correct use of punctuation and production of correct sentences).
    • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology.
    • A2: The students are honest (if requested, personal production, no use of google translation, etc.)
    • A3: Students are able to communicate in foreign languages (French)
    40 Submission every week (week 2 to week 14)
    Active participation in Zoom sessions
    • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology.
    • A3: Students are able to communicate in foreign languages (French)
    10
    Final examination
    • K1: Students know the basics of paragraph.
    • K2: Students know the rationale behind a sentence, sentence components and the types of sentences and their function.
    • K3: Students know how to produce simple sentences and then coordinate sentences to create a text.
    • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing (correct use of punctuation and production of correct sentences).
    50 At KKU.
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    หนังสือ หรือ ตำรา Abensour, C., Pinhas, L. et Tounadre, M-H. 1998. Pratique de la communication écrite. Paris: Nathan. อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
    หนังสือ หรือ ตำรา Bérard, Everlyne. (2006). Grammaire du français. Niveau B1/B2 du Cadre européen commun de référence. Pais: Didier. อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
    หนังสือ หรือ ตำรา Bertocchini, P. et Costanzo, E. 1997. Productions écites. Le mot la phrase. Paris: Hachette. Denis, D et Sancier-Chateau, A. (1994). อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
    หนังสือ หรือ ตำรา 1. Grammaire du français. Le livre de Poche. Paris: Librairie Générale Française. อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

    2. ด้านความรู้ ดังนี้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
    2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

    3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

    4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

    5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ