Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส
French
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS732204
ภาษาไทย
Thai name
การฟังและการพูดภาษาฝรั่งเศส 2
ภาษาอังกฤษ
English name
FRENCH FOR LISTENING AND SPEAKING II
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-2-5)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS731105#,HS731102#,HS731201#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
  • ชุดวิชาโทภาษาฝรั่งเศส (หลักสูตรปรับปรุง 2561)
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
     Course Coordinator and Lecturer
อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
Course Coordinator
  • อาจารย์Michel Charles Rochat
  • อาจารย์กันตพงศ์ จิตต์กล้า
อาจารย์ผู้สอน
Lecturers
  • อาจารย์Michel Charles Rochat
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
     Course learning outcomes-CLO
ความรู้
Knowledge
  • Students know vocabulary, idioms, and grammar structure for communication in daily life
จริยธรรม
Ethics
  • Honesty, not copying the ideas and expression of others during the exercises.
  • Help each other in class to produce dialogues or understand a situation.
ทักษะ
Skills
  • Students develop their 4 skills to communicate in French, especially listening and speaking.
  • Students can learn on their own and can communicate using technology
ลักษณะบุคคล
Character
  • Students are honest, responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
     Description of Subject Course/Module
ภาษาไทย
Thai
การสนทนาทางโทรศัพท์ การสนทนาเพื่อแลกเปลี่ยนข่าวสาร การเล่าเรื่อง การแสดงความชื่นชม การแสดงความยินดีและเสียใจ การพูดถึงเหตุการณ์ในอดีตแผนการในอนาคตและความปรารถนา
ภาษาอังกฤษ
English
Exchanging information through conversation, recounting stories, giving and receiving compliments, extending congratulations and condolences, talking about past events, future plans and wishes
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
     Delivery mode and Learning management Method
รูปแบบ
Delivery mode
  • Blended learning
รูปแบบการจัดการเรียนรู้
Learning management Method
  • Content and language integrated learning
7. แผนการจัดการเรียนรู้
     Lesson plan
สัปดาห์ที่
Week
หัวข้อการสอน
Teaching topics
จํานวน
ชั่วโมง
Number of hours
CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
ทฤษฎี ปฏิบัติ
1-3 Course overview, presentation of the teaching method and explanation of the learner evaluation procedure.
1. Telephone conversation
9
  • K1: Students know vocabulary, idioms, and grammar structure for communication in daily life
  • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology
  • E2: Help each other in class to produce dialogues or understand a situation.
Zoom Conference to explain the course and answer questions.
Zoon Conference to explain the day's work and certain points related to vocabulary or grammar. Dialogue with students, between students.
Exercises on KKU e-learning:
Listening to dialogues. Then, repeat the dialogue / answer oral questions to test comprehension / create new dialogue in pairs on the same topic
Students work recorded and sent by email to the teacher for listening. Correction sent by email to the students.
Additional exercises on certain points of grammar or vocabulary on the KKU e-learning site.
4-6 2. Exchanging informations through conversations.

9
  • K1: Students know vocabulary, idioms, and grammar structure for communication in daily life
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially listening and speaking.
  • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology
  • E2: Help each other in class to produce dialogues or understand a situation.
  • C1: Students are honest, responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
Zoon Conference to explain the day's work and certain points related to vocabulary or grammar. Dialogue with students, between students.
Exercises on KKU e-learning:
Listening to dialogues. Then, repeat the dialogue / answer oral questions to test comprehension / create new dialogue in pairs on the same topic
Students work recorded and sent by email to the teacher for listening. Correction sent by email to the students.
Additional exercises on certain points of grammar or vocabulary on the KKU e-learning site.
7-9 3. Discussion: daily life
Talk about private life
Talk about work

9
  • K1: Students know vocabulary, idioms, and grammar structure for communication in daily life
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially listening and speaking.
  • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology
  • E1: Honesty, not copying the ideas and expression of others during the exercises.
  • C1: Students are honest, responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
Zoon Conference to explain the day's work and certain points related to vocabulary or grammar. Dialogue with students, between students.
Exercises on KKU e-learning:
Listening to dialogues. Then, repeat the dialogue / answer oral questions to test comprehension / create new dialogue in pairs on the same topic
Students work recorded and sent by email to the teacher for listening. Correction sent by email to the students.
Additional exercises on certain points of grammar or vocabulary on the KKU e-learning site.
10-11 4. Express admiration, regret. Congratulate 6
  • K1: Students know vocabulary, idioms, and grammar structure for communication in daily life
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially listening and speaking.
  • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology
  • E1: Honesty, not copying the ideas and expression of others during the exercises.
  • C1: Students are honest, responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
Theory and exercises on KKU e-learning:
Listening to dialogues. Then, repeat the dialogue / answer oral questions to test comprehension / create new dialogue in pairs on the same topic
Students work recorded and sent by email to the teacher for listening. Correction sent by email to the students.
12-13 5. Talk about future events, desires. 6
  • K1: Students know vocabulary, idioms, and grammar structure for communication in daily life
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially listening and speaking.
  • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology
  • E1: Honesty, not copying the ideas and expression of others during the exercises.
Zoon Conference to explain the day's work and certain points related to vocabulary or grammar. Dialogue with students, between students.
Exercises on KKU e-learning:
Listening to dialogues. Then, create dialogues alone / in pairs on the same topic
Students work recorded and sent by email to the teacher for listening. Correction sent by email to the students.
14-15 6. Speak of an event in the past (past tense)

Review, summarize, discuss teaching and learning content
6
  • K1: Students know vocabulary, idioms, and grammar structure for communication in daily life
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially listening and speaking.
  • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology
  • E2: Help each other in class to produce dialogues or understand a situation.
  • C1: Students are honest, responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
Zoon Conference to explain the day's work and certain points related to vocabulary.
Exercises on KKU e-learning:
Answer oral questions to test comprehension / Speak to an explain an event
Students work recorded and sent by email to the teacher for listening. Correction sent by email to the students.
Zoon Conference to speak about the course.
รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
     Course assessment
วิธีการประเมิน
Assessment Method
CLO สัดส่วนคะแนน
Score breakdown
หมายเหตุ
Note
Deliver exercises produced individually (if required) and in a timely manner.
  • K1: Students know vocabulary, idioms, and grammar structure for communication in daily life
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially listening and speaking.
  • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology
  • A1: Students are honest, responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
35 Submission every week (week 2 to week 14)
Active participation in Zoom sessions
  • S2: Students can learn on their own and can communicate using technology
  • A1: Students are honest, responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
20
Final examination
  • K1: Students know vocabulary, idioms, and grammar structure for communication in daily life
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially listening and speaking.
45 At KKU.
สัดส่วนคะแนนรวม 100
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
     Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา
Type
รายละเอียด
Description
ประเภทผู้แต่ง
Author
ไฟล์
File
หนังสือ หรือ ตำรา Bérard, Évelyne., Canier, Yves. et Lavenne, Christian. (1996). Tempo 1 Méthode de français. Paris: Didier / Hatier
หนังสือ หรือ ตำรา Chamberlain, Steele. (1998). Guide pratique de la communication. Paris: Didier
หนังสือ หรือ ตำรา Collectif Eurocentre. (2001). Exercices d’oral en contexte. Paris: Hachette
หนังสือ หรือ ตำรา Divisions des Politiques Linguistiques, Strasbourg. (2005). Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues (European Framework). Paris : Didier
หนังสือ หรือ ตำรา POISSON-Quinton, SALA. (2002). Initial 1. Paris : CLE International
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
     Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
Evaluation of course effectiveness and validation
  • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
Improving Course instruction and effectiveness
  • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

2. ด้านความรู้ ดังนี้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ