Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส
French
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS732206
ภาษาไทย
Thai name
การเขียนภาษาฝรั่งเศส 2
ภาษาอังกฤษ
English name
FRENCH WRITING II
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS732108#,HS732203#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
  • ชุดวิชาโทภาษาฝรั่งเศส (หลักสูตรปรับปรุง 2561)
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
     Course Coordinator and Lecturer
อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
Course Coordinator
  • อาจารย์กันตพงศ์ จิตต์กล้า
  • Mr. Romain Liard
อาจารย์ผู้สอน
Lecturers
  • Mr. Romain Liard
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
     Course learning outcomes-CLO
ความรู้
Knowledge
  • Students are familiar with the principles of paragraph writing, summary and essay writing.
  • Students know the different tenses of verbs and their use.
  • Students know how to switch from direct to indirect speech.
จริยธรรม
Ethics
  • Honesty, not copying the ideas and/or the expression of others during the exercices
  • Writing texts that promote values such as generosity or encourage the sharing of ressources and the protection of the environnement
  • Helping each others in class to understand a grammar point
ทักษะ
Skills
  • Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing.
  • Students can identify the main ideas and organize their ideas logically.
  • Students can learn on their own and can communicate using technology
ลักษณะบุคคล
Character
  • Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
  • The students are honest (if requested, personal production, no use of google translation, no external assistance, etc.)
  • Students are able to communicate in foreign languages (French)
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
     Description of Subject Course/Module
ภาษาไทย
Thai
หลักการโครงสร้างองค์ประกอบและลักษณะของการเขียนย่อหน้า การย่อความและการเขียนเรียงความขนาดสั้น การจัดลำดับความคิดและเรียบเรียงเป็นภาษาเขียนที่ถูกต้อง
ภาษาอังกฤษ
English
Principles, rhetorical structures of paragraphs, summaries and short compositions; organizing ideas for accurate writing
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
     Delivery mode and Learning management Method
รูปแบบ
Delivery mode
  • Blended learning
รูปแบบการจัดการเรียนรู้
Learning management Method
  • Content and language integrated learning
7. แผนการจัดการเรียนรู้
     Lesson plan
สัปดาห์ที่
Week
หัวข้อการสอน
Teaching topics
จํานวน
ชั่วโมง
Number of hours
CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
ทฤษฎี ปฏิบัติ
1-2 Course overview, presentation of the teaching method and explanation of the learner evaluation procedure.
How to use a dictionary, a conjugation or grammar book and their online equivalents.
Why not use Google translation from Thai into English or French.
6
  • S3: Students can learn on their own and can communicate using technology
  • E1: Honesty, not copying the ideas and/or the expression of others during the exercices
  • C1: Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
Zoom Conference to explain the course and answer questions.
Zoom lecture to explain how to make effective use of the resources available (books, online) and how to progress in French
Exercises on KKU e-learning to be submitted via Google classroom/email (as specified).
3 1. Characteristics and importance of paragraph writing.
2. The main idea of a paragraph.
3
  • K1: Students are familiar with the principles of paragraph writing, summary and essay writing.
  • S2: Students can identify the main ideas and organize their ideas logically.
  • E1: Honesty, not copying the ideas and/or the expression of others during the exercices
  • C1: Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
Zoom lecture to explain the theory.
Exercises on KKU e-learning to find the main idea of a paragraph.
4-7 3. Writing stories about real events in the past with structure and paragraphs.
With explanations about::
- correct use of verb tenses in French
- use of indirect speech
12
  • K2: Students know the different tenses of verbs and their use.
  • K3: Students know how to switch from direct to indirect speech.
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing.
  • S3: Students can learn on their own and can communicate using technology
  • E2: Writing texts that promote values such as generosity or encourage the sharing of ressources and the protection of the environnement
  • E3: Helping each others in class to understand a grammar point
  • C1: Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
  • C2: The students are honest (if requested, personal production, no use of google translation, no external assistance, etc.)
  • C3: Students are able to communicate in foreign languages (French)
Zoom lecture to explain some aspect of writing stories, for example, the chronology, the alternation of narrative and direct discourse.
Theory and exercises on KKU e-learning: passé composé/imparfait/plus-que-parfait.
Theory and exercises on KKU e-learning: indirect speech.
Writing stories (imposed subjects) alone or in pairs.
The texts are corrected (avoidable mistakes underlined with a code) and returned to the students for rewriting.
8-9 4. General principles of summary writing 6
  • K1: Students are familiar with the principles of paragraph writing, summary and essay writing.
  • S2: Students can identify the main ideas and organize their ideas logically.
  • E1: Honesty, not copying the ideas and/or the expression of others during the exercices
Zoom lecture to explain the theory.
Exercises on KKU e-learning website: produce summaries of various texts.
10-12 5. Writing short essays by separating arguments into paragraphs. Introduction and conclusion. 9
  • K1: Students are familiar with the principles of paragraph writing, summary and essay writing.
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing.
  • S2: Students can identify the main ideas and organize their ideas logically.
  • E2: Writing texts that promote values such as generosity or encourage the sharing of ressources and the protection of the environnement
  • C1: Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
  • C3: Students are able to communicate in foreign languages (French)
Zoom lecture to explain the theory.
Exercise: identify the different parts of some essays. Identify the main ideas.
Exercises (in groups):
Students write lists of arguments for and against (topic imposed).
Then create an essay with introduction and conclusion.
13-14 6. Creating imaginary stories. 6
  • K2: Students know the different tenses of verbs and their use.
  • K3: Students know how to switch from direct to indirect speech.
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing.
  • E2: Writing texts that promote values such as generosity or encourage the sharing of ressources and the protection of the environnement
  • C1: Students are responsible and disciplined (log on on time, return complete assignments on time, etc.).
  • C2: The students are honest (if requested, personal production, no use of google translation, no external assistance, etc.)
  • C3: Students are able to communicate in foreign languages (French)
Create a story with 15 imposed words.
Create a story: first paragraph written by the teacher.
In pairs : create a dialogue (imposed topic)
The texts are corrected (avoidable mistakes underlined with a code) and returned to the students for rewriting.
15 Review, summarize, discuss teaching and learning content 3
  • K1: Students are familiar with the principles of paragraph writing, summary and essay writing.
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing.
  • C3: Students are able to communicate in foreign languages (French)
Zoom Conference.
รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
     Course assessment
วิธีการประเมิน
Assessment Method
CLO สัดส่วนคะแนน
Score breakdown
หมายเหตุ
Note
Deliver exercises produced individually (if required) and in a timely manner.
  • K1: Students are familiar with the principles of paragraph writing, summary and essay writing.
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing.
  • E1: Honesty, not copying the ideas and/or the expression of others during the exercices
  • E2: Writing texts that promote values such as generosity or encourage the sharing of ressources and the protection of the environnement
  • C3: Students are able to communicate in foreign languages (French)
40 Submission every week (week 2 to week 14)
Active participation in Zoom sessions
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing.
  • E1: Honesty, not copying the ideas and/or the expression of others during the exercices
  • E3: Helping each others in class to understand a grammar point
  • C3: Students are able to communicate in foreign languages (French)
10
Final examination
  • K1: Students are familiar with the principles of paragraph writing, summary and essay writing.
  • K2: Students know the different tenses of verbs and their use.
  • K3: Students know how to switch from direct to indirect speech.
  • S1: Students develop their 4 skills to communicate in French, especially writing.
50 At KKU.
สัดส่วนคะแนนรวม 100
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
     Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา
Type
รายละเอียด
Description
ประเภทผู้แต่ง
Author
ไฟล์
File
หนังสือ หรือ ตำรา DUPLEIX Dorothée, Production écrite. Didier 2007. ISBN 978-2-278-05826-6
หนังสือ หรือ ตำรา PEYROUTET C., La pratique de l’expression écrite. Nathan 1991. ISBN 2-09-182422-4
หนังสือ หรือ ตำรา CHOVOLON Bernadette, Le résumé - le compte rendu - la synthèse. PUG 2003. ISBN 2-7061-1004-X
หนังสือ หรือ ตำรา ABENSOUR Corinne, Pratique de la communication écrite. Nathan 1998. ISBN 2-09-181103-3
หนังสือ หรือ ตำรา GRANDPIERRE D., Je saurais bien rédiger. RETZ 1998. ISBN 2-7256-1916-5
หนังสือ หรือ ตำรา LAMBLIN Christian, 15 textes à lire et 150 exercices pour écrire. RETZ 1994. ISBN 2-7256-1676-X
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
     Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
Evaluation of course effectiveness and validation
  • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
Improving Course instruction and effectiveness
  • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

2. ด้านความรู้ ดังนี้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ