Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส
French
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS733601
ภาษาไทย
Thai name
ประเทศฝรั่งเศสในปัจจุบัน
ภาษาอังกฤษ
English name
FRANCE TODAY
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS701602#,HS732108#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาเลือก (Elective Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • Mr. Romain Liard
    • อาจารย์กันตพงศ์ จิตต์กล้า
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • Mr. Romain Liard
    • อาจารย์กันตพงศ์ จิตต์กล้า
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • To offer a simple and complete overview of French civilization with an approach based on specific landmarks
    • to link the past and the present, traditions and modernity, the evolution of behavior and the founding values of France.
    จริยธรรม
    Ethics
      ทักษะ
      Skills
      • to deepen and verify the student’s knowledge, according to their needs or their curiosity.
      • to make learners capable of appreciating and interpreting the new French realities and current trends in France.
      ลักษณะบุคคล
      Character
      • to develop interpersonal skills.
      • to check the understanding of intercultural studies and to be a starting point for a dialogue of cultures.
      5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
           Description of Subject Course/Module
      ภาษาไทย
      Thai
      สภาพทางภูมิศาสตร์สังคมและเศรษฐกิจการเมืองและการปกครอง การศึกษา ความก้าวหน้าทางวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีของประเทศฝรั่งเศสในสมัยปัจจุบัน
      ภาษาอังกฤษ
      English
      Geographical, social, economic, political, administrative, educational aspects and scientific and technological progress of France in the contemporary period
      6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
           Delivery mode and Learning management Method
      รูปแบบ
      Delivery mode
      • Online learning
      รูปแบบการจัดการเรียนรู้
      Learning management Method
      • Content and language integrated learning
      • Task-based learning
      • Flipped classroom
      • Case discussion
      7. แผนการจัดการเรียนรู้
           Lesson plan
      สัปดาห์ที่
      Week
      หัวข้อการสอน
      Teaching topics
      จํานวน
      ชั่วโมง
      Number of hours
      CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
      Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
      ทฤษฎี ปฏิบัติ
      1-3 1. Geographical landmarks 9
      • K1: To offer a simple and complete overview of French civilization with an approach based on specific landmarks
      • S1: to deepen and verify the student’s knowledge, according to their needs or their curiosity.
      • C1: to develop interpersonal skills.
      Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom
      The hexagon: The relief, The climate, The landscapes
      The Population: The population, The identity, The French spirit
      The Regions: The Île-de-France, The West, The North, The East, Center, South-West, Grand Sud
      Paris: History Neighborhoods, Functions
      4-5 2. Historical landmarks 6
      • K1: To offer a simple and complete overview of French civilization with an approach based on specific landmarks
      • K2: to link the past and the present, traditions and modernity, the evolution of behavior and the founding values of France.
      • S1: to deepen and verify the student’s knowledge, according to their needs or their curiosity.
      • C2: to check the understanding of intercultural studies and to be a starting point for a dialogue of cultures.
      Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom
      The nation-state: Dates and facts, People, Shared values
      A Country In Revolution: The French Revolution, May 1968.
      Modern France: From one war to another, The colonial empire, The Republic
      6-7 3. Political landmarks 6
      • K1: To offer a simple and complete overview of French civilization with an approach based on specific landmarks
      • K2: to link the past and the present, traditions and modernity, the evolution of behavior and the founding values of France.
      • S1: to deepen and verify the student’s knowledge, according to their needs or their curiosity.
      • C2: to check the understanding of intercultural studies and to be a starting point for a dialogue of cultures.
      Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom
      Political life: The organization of powers, Political parties, Political rituals
      The Role of the State: The administrative organization, Regionalization, The State, what for?
      Law And Order: Law And Justice, The Army And The Police
      France In Europe And In The World: European Construction, The European Future
      International Action
      La Francophonie: A Shared Language, A political and cultural bet, Development aid
      7-8 4. Economic landmarks 6
      • K1: To offer a simple and complete overview of French civilization with an approach based on specific landmarks
      • K2: to link the past and the present, traditions and modernity, the evolution of behavior and the founding values of France.
      • S1: to deepen and verify the student’s knowledge, according to their needs or their curiosity.
      • C1: to develop interpersonal skills.
      Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom
      An Exporting Economy: The economic image, A commercial power
      An Agricultural Power: The second world agricultural power, The agrifood industry and the rural world
      An Industry Innovative: Transport, Energy, Communication
      An Art of Living Industry: The Luxury Industry, Gastronomy, Tourism
      9-10 5. Social landmarks 6
      • K1: To offer a simple and complete overview of French civilization with an approach based on specific landmarks
      • K2: to link the past and the present, traditions and modernity, the evolution of behavior and the founding values of France.
      • S2: to make learners capable of appreciating and interpreting the new French realities and current trends in France.
      • C2: to check the understanding of intercultural studies and to be a starting point for a dialogue of cultures.
      Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom
      Family: Civil Status, Family Portraits, The State and family
      At School, School for all, The organization of studies, A permanent debate
      At Work: Professional life, The organization of work, New forms of work
      11-12 6. Cultural landmarks 6
      • K1: To offer a simple and complete overview of French civilization with an approach based on specific landmarks
      • S2: to make learners capable of appreciating and interpreting the new French realities and current trends in France.
      • C1: to develop interpersonal skills.
      • C2: to check the understanding of intercultural studies and to be a starting point for a dialogue of cultures.
      Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom
      The Great Artistic Currents: The Renaissance , Classicism, Romanticism, Surrealism, Existentialism, the New Novel
      Living Culture: Music, Song, Cinema, French on the Move, Media
      Cultural Practices: Sports, Leisure, Holidays, Activities artistic
      13-15 7. Daily landmarks 6
      • K2: to link the past and the present, traditions and modernity, the evolution of behavior and the founding values of France.
      • S1: to deepen and verify the student’s knowledge, according to their needs or their curiosity.
      • C1: to develop interpersonal skills.
      • C2: to check the understanding of intercultural studies and to be a starting point for a dialogue of cultures.
      Shared materials on KKU E-learning. 4x 1h30 online sessions using ZOOM & Google Classroom
      Day-to-Day: The calendar, Everyone has their own time, An ordinary day
      At Home: Collective or individual, The space of the house,equipment
      Table: Habits, Trends, Conflicts
      Consume: Money , Spend, Places of consumption
      Chez Le Médecin: Treat yourself at all costs, Treat yourself differently
      Believe: The religions of the "Book", Sects / Fears and superstitions
      รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
      8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
           Course assessment
      วิธีการประเมิน
      Assessment Method
      CLO สัดส่วนคะแนน
      Score breakdown
      หมายเหตุ
      Note
      Summative evaluation : standard DELF test evaluation.
      • K1: To offer a simple and complete overview of French civilization with an approach based on specific landmarks
      • K2: to link the past and the present, traditions and modernity, the evolution of behavior and the founding values of France.
      • S1: to deepen and verify the student’s knowledge, according to their needs or their curiosity.
      • S2: to make learners capable of appreciating and interpreting the new French realities and current trends in France.
      50 Evaluation to prepare for DELF and DELF-type activities.
      Formative evaluation to assess oral comprehension, written comprehension as well as oral and written productions.
      • K1: To offer a simple and complete overview of French civilization with an approach based on specific landmarks
      • S1: to deepen and verify the student’s knowledge, according to their needs or their curiosity.
      • S2: to make learners capable of appreciating and interpreting the new French realities and current trends in France.
      • A2: to check the understanding of intercultural studies and to be a starting point for a dialogue of cultures.
      20 For the learner: opportunity to be active and review his learning mechanisms and his achievements.
      For the teacher: identifying the points which are not sufficiently mastered and which it is necessary to return to.
      Self-assessment with portfolio and online exercises.
      • S1: to deepen and verify the student’s knowledge, according to their needs or their curiosity.
      • S2: to make learners capable of appreciating and interpreting the new French realities and current trends in France.
      • A1: to develop interpersonal skills.
      • A2: to check the understanding of intercultural studies and to be a starting point for a dialogue of cultures.
      30 empower the learner and increase his motivation.
      สัดส่วนคะแนนรวม 100
      9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
           Textbook and instructional materials
      ประเภทตำรา
      Type
      รายละเอียด
      Description
      ประเภทผู้แต่ง
      Author
      ไฟล์
      File
      หนังสือ หรือ ตำรา Civilisation progressive du français - Niveau intermédiaire (A2/B1) - 2ème édition, 2017, Ross Steele, ISBN : 978-2-09-038125-2
      10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
           Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
      การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
      Evaluation of course effectiveness and validation
      • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
      • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
      • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
      การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
      Improving Course instruction and effectiveness
      • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
      • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
      ผลการเรียนรู้
      Curriculum mapping
      1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

      1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
      1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
      1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
      1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
      1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

      2. ด้านความรู้ ดังนี้
      2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
      2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
      2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
      2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
      2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

      3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
      3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
      3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

      4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
      4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
      4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
      4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
      4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

      5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
      5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
      5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
      5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ