Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส
French
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS734402
ภาษาไทย
Thai name
ภาษาฝรั่งเศสในฐานะภาษาต่างประเทศ
ภาษาอังกฤษ
English name
French as a Foreign Language
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS732108#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาเลือก (Elective Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาฝรั่งเศส (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์เฉลิมเกียรติ มินา
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์เฉลิมเกียรติ มินา
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • The students to obtain knowledge for the French as a foreign language learning and teaching.
    จริยธรรม
    Ethics
      ทักษะ
      Skills
      • The students to get skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • The students to perform the knowledge and skills of learning and teaching French as a foreign language.
      ลักษณะบุคคล
      Character
      • The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • The students to be knowledgeable and able to communicate with French language and to perform their learning-teaching skills.
      5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
           Description of Subject Course/Module
      ภาษาไทย
      Thai
      แนวคิดและทฤษฎีการสอนภาษาฝรั่งเศสในฐานะภาษาต่างประเทศ การออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้ การประยุกต์ใช้สื่อออนไลน์ในเรียนรู้ภาษาฝรั่งเศส
      ภาษาอังกฤษ
      English
      Concepts and theories in the teaching of French as a foreign language, designs of learning activities and online media use in French language acquisition
      6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
           Delivery mode and Learning management Method
      รูปแบบ
      Delivery mode
      • Online learning
      • Blended learning
      รูปแบบการจัดการเรียนรู้
      Learning management Method
      • Task-based learning
      • Project-based learning
      7. แผนการจัดการเรียนรู้
           Lesson plan
      สัปดาห์ที่
      Week
      หัวข้อการสอน
      Teaching topics
      จํานวน
      ชั่วโมง
      Number of hours
      CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
      Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
      ทฤษฎี ปฏิบัติ
      1-4 The history of teaching French as a foreign language and its role in Thailand 12
      • K1: The students to obtain knowledge for the French as a foreign language learning and teaching.
      • S1: The students to get skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      To be knowledgeable to and able to tell the origin and the history of teaching including the methodologies used in many countries and in Thailand. The students are to study from the course supplementary aids provided both in the classroom and on-line platforms i.e. KKU e-learning and on-line meetings.
      At the end of Chapter, the students perform their understanding and knowledge management skills about the unit. They get and submit the assignment for the units via KKU e-learning.
      5-8 The components in the teaching situations 12
      • K1: The students to obtain knowledge for the French as a foreign language learning and teaching.
      • S1: The students to get skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • S2: The students to perform the knowledge and skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: The students to be knowledgeable and able to communicate with French language and to perform their learning-teaching skills.
      To be knowledgeable to and able to explain the components in the teaching situations: teachers, learners, learning settings, motivations and supplementary The students are to study from the course supplementary aids provided both in the classroom and on-line platforms i.e. KKU e-learning and on-line meetings.
      At the end of Chapter, the students perform their understanding and knowledge management skills about the unit. They get and submit the assignment for the units via KKU e-learning.
      9-12 The activities in the classroom 12
      • K1: The students to obtain knowledge for the French as a foreign language learning and teaching.
      • S1: The students to get skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • S2: The students to perform the knowledge and skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: The students to be knowledgeable and able to communicate with French language and to perform their learning-teaching skills.
      To be knowledgeable to and able to tell and perform the before – during - after activities in the classroom. The students are to study from the course supplementary aids provided both in the classroom and on-line platforms i.e. KKU e-learning and on-line meetings.
      At the end of Chapter, the students perform their understanding and knowledge management skills about the unit. They get and submit the assignment for the units via KKU e-learning.
      13-15 The evaluations and the problem-solving strategies 9
      • K1: The students to obtain knowledge for the French as a foreign language learning and teaching.
      • S1: The students to get skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • S2: The students to perform the knowledge and skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • C1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • C2: The students to be knowledgeable and able to communicate with French language and to perform their learning-teaching skills.
      To be knowledgeable to and able to tell the evaluations and the problem-solving strategies. The students are to study from the course supplementary aids provided both in the classroom and on-line platforms i.e. KKU e-learning and on-line meetings.
      At the end of Chapter, the students perform their understanding and knowledge management skills about the unit. They get and submit the assignment for the units via KKU e-learning.
      รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
      8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
           Course assessment
      วิธีการประเมิน
      Assessment Method
      CLO สัดส่วนคะแนน
      Score breakdown
      หมายเหตุ
      Note
      Tests for listing in different levels
      • K1: The students to obtain knowledge for the French as a foreign language learning and teaching.
      • S2: The students to perform the knowledge and skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • A1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • A2: The students to be knowledgeable and able to communicate with French language and to perform their learning-teaching skills.
      10 Submisssion on week 4 via KKU e-learning
      Grading tests in different levels
      • K1: The students to obtain knowledge for the French as a foreign language learning and teaching.
      • S1: The students to get skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • S2: The students to perform the knowledge and skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • A1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • A2: The students to be knowledgeable and able to communicate with French language and to perform their learning-teaching skills.
      20 Submission on week 7 via KKU e-learning
      Exercises (individual) at the end of the chapter (homework)
      • K1: The students to obtain knowledge for the French as a foreign language learning and teaching.
      • S1: The students to get skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • S2: The students to perform the knowledge and skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • A1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      • A2: The students to be knowledgeable and able to communicate with French language and to perform their learning-teaching skills.
      10 Submission on week 13 via KKU e-learning
      Midterm Examination
      • K1: The students to obtain knowledge for the French as a foreign language learning and teaching.
      • S1: The students to get skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • S2: The students to perform the knowledge and skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • A1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      30 According to KKU Academic calendar Online Take home via KKU e-learning
      Final Examination
      • K1: The students to obtain knowledge for the French as a foreign language learning and teaching.
      • S1: The students to get skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • S2: The students to perform the knowledge and skills of learning and teaching French as a foreign language.
      • A1: The students to be disciplined, honest, equipped with interpersonal skill, and responsible for themselves and their groups.
      30 According to KKU Academic calendar Online Take home via KKU e-learning
      สัดส่วนคะแนนรวม 100
      9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
           Textbook and instructional materials
      ประเภทตำรา
      Type
      รายละเอียด
      Description
      ประเภทผู้แต่ง
      Author
      ไฟล์
      File
      หนังสือ หรือ ตำรา Cuq, Jean-Pierre. (2002). Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble.
      หนังสือ หรือ ตำรา Moirand, Sophie. (1990). Enseigner à communiquer en langue étrangère. Paris: Hachette.
      หนังสือ หรือ ตำรา Porcher, Louis. (1987). Enseigner/diffuser le français : une profession. Paris: Hachette.
      หนังสือ หรือ ตำรา Puren, Christian. (1988). Histoire des méthodologies de l’enseignement des langues. Paris: Nathan-
      CLE International.
      บทวิจัย หรือบทความวิชาการ Vigner, Gérard. (1984). L’Exercice en classe de français. Paris: Hachette. Resources and online study
      e-Learning KKU e-learning HS734402: Teaching French as a Foreign Language
      10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
           Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
      การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
      Evaluation of course effectiveness and validation
      • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
      • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
      • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
      • students will be asked to evaluate the instructional activities of the courses by completing a questionnaire at the end of the semester.
      การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
      Improving Course instruction and effectiveness
      • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
      • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
      ผลการเรียนรู้
      Curriculum mapping
      1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

      1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
      1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
      1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
      1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
      1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

      2. ด้านความรู้ ดังนี้
      2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
      2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
      2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
      2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
      2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

      3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
      3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
      3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

      4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
      4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
      4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
      4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
      4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

      5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
      5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
      5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
      5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ