Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
ศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts Program
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาอังกฤษ
English
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2566
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2568
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS113203
ภาษาไทย
Thai name
งานร้อยแก้วภาษาอังกฤษ
ภาษาอังกฤษ
English name
ENGLISH PROSE
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
ศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2566)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • Mr. Karl Griffith
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์สุขุม วสุนธราโศภิต
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • Mr. Karl Griffith
    • อาจารย์Robert Lloyd Brown
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • ฺBe able to explain the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • Be able to use computer and technology in searching more English prose.
    จริยธรรม
    Ethics
    • To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    ทักษะ
    Skills
    • To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • To develop analytical and interpretive reading skills
    • To create a prose.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • Be able to realize class expectations and accountability of assignments.
    • Be able to express knowledge and awareness of international culture in literature.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    การอ่านเรียงความ เรื่องสั้น และนวนิยายภาษาอังกฤษ และการวิเคราะห์
    วรรณกรรมร้อยแก้วที่เป็นภาษาอังกฤษในประเด็นเกี่ยวกับ ประวัติศาสตร์ สังคม
    และวัฒนธรรมตะวันตก
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Reading English essays, short stories and novels, analyses of
    English prose about western history, society, and culture
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Classroom-based learning
    • Online learning
    • Blended learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Task-based learning
    • Project-based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1 Course Introduction, basic components of a short story, pre test, assignment of first novel and short story.

    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Meet students to describe details of course and requirements
    - Introduce and discuss short story components
    - Administer a pre-test to determine level of reading comprehension and literary awareness.
    - Announce first novel and short story available via Google Classroom
    2 Brief history of English literature, Discussion of English short story 1, basic components of a short story, quiz 1 on short story 1.

    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Students demonstrate understanding of setting, theme, character motivation, and plot.
    - Students demonstrate understanding of prose forms, e.g. essay, memoir, fable, parable
    - Class discussion on short story 1.
    - Administer quiz 1
    3 Discussion of English Novel 1, Introduction of Essay 1, Quiz 2 on Novel 1; Assign Video Project 1

    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Students demonstrate understanding of protagonist/ antagonist, historical context, & genre.
    - Class discussion on short Novel 1.
    - Students prepare a role play based on Novel 1.
    - Administer quiz 2
    - Discuss Essay 1
    4 Discussion of short story 2
    Quiz 3 on Essay 1
    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Class discussion of short story 2 via KKU E-learning discussion forum.
    - Students demonstrate understanding of mood, atmosphere, and literary devices, e.g. personification, metaphor.
    - Quiz 3 on Essay 1
    5 Discussion of English Novel 1
    Introduction of short story 2
    Quiz 4 on Novel 1
    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Class discussion of novel 1
    - Students demonstrate understanding of conflict, imagery and suspense
    - Quiz 4 on novel 1
    - Short story 2
    6 Discussion of English Novel 1 and Short Story 2
    Book Report 1 Assignment
    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - students demonstrate understanding of literary devices, e.g. symbolism, foreshadowing, and simile
    - Discussion questions on novel 1 and short story 2
    - Book Report 1 guidelines via Google Classroom
    7 Presentation of
    Book Report
    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Students give group presentations
    - Participants ask questions and provide comments
    - Teacher provides feedback
    8 Introduction of English novel 2 and short story 3 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Students demonstrate understanding of world building and the fantasy genre
    - Lecture/Discussion on background of novel 2 and short story 3
    9 Discussion of short story 3
    Quiz 5 on short story 3
    Assign Role Play Project 2
    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Students demonstrate understanding of stream of consciousness
    - Discussion of short story 3
    - Administer Quiz 5
    10 Discussion of English novel 2
    Introduction of Essay 2
    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Students demonstrate understanding of character vernacular and the twist ending
    - Discussion of English novel 2 and Essay 2
    - Students prepare role play based on Novel 2
    11 Discussion of English novel 2
    Quiz 6 on Essay 2 and English novel 2
    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Discussion questions for novel 2 and Essay 2
    - Administer Quiz 6 on Essay 2 and novel 2
    12 Discussion of English novel 2 and short story 4
    Quiz 7 on short story 4 and English novel 2
    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Discussion questions for novel 2 and short story 4
    - Administer Quiz 7 on short story 4 and novel 2
    13 Discussion of English novel 2 and short story 5; Quiz 8 on short story 5 and English novel 2
    Book Report 2 Assignment

    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Students demonstrate understanding of nature and magic in English Fantasy Prose
    - Discussion questions for novel 2 and short story 5
    - Review guidelines of Book Report 2
    - Administer Quiz 8 on short story 5

    14 Discussion of English novel 2
    Book Report 2 Presentation
    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Students give group presentations
    - Participants ask questions and provide comments
    - Teacher provides feedback
    15 Review of short stories, essays and novels for final exam

    3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    - Lecture
    - Discussion/Q & A
    - Final Exam Guidelines
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Class attendance in KKU e-Learning and participation in discussion forum
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    15
    Quizzes: Short answer tests on the works read for the class.
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • A2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    25 Administered as shown in the teaching plan above
    Two Video Projects
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • A2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    10 Week of submission 8, 14
    Book Reports: 1000 words on each of the selected novels according to provided guidelines.
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • A2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    20 Week of submission 7, 13
    Presentations: Short talks in pairs on book report topic.
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    • A2: To be knowledgeable and aware of international culture in literature.
    10 Given during weeks 8 and 14
    Final Examination
    • K1: To acquire knowledge and understanding of the principles of English Prose, literary themes and devices, character and plot development.
    • S1: To foster a deeper appreciation and understanding of literature.
    • S2: To develop analytical and interpretive reading skills
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and group work
    20 Open book in class exam administered during week 15
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    หนังสือ หรือ ตำรา Zoo by Edward D. Hoch (1958)
    The Boy who Drew Cats translated by Lafcadio Hearn
    หนังสือ หรือ ตำรา Encounter at Dawn by A.C. Clarke (1953)
    หนังสือ หรือ ตำรา Japanese Folk Tales by Hasegawa Takejiro (1898)
    หนังสือ หรือ ตำรา Demon Lover by Elizabeth Bowen (1945)
    หนังสือ หรือ ตำรา Eveline by James Joyce (1904)

    หนังสือ หรือ ตำรา The Open Window by Saki (1911)
    หนังสือ หรือ ตำรา The Snow Child by Angela Carter (1979)
    หนังสือ หรือ ตำรา The Lord of the Flies by William Golding (1954)
    หนังสือ หรือ ตำรา The Magician’s Nephew by C.S. Lewis (1955)
    หนังสือ หรือ ตำรา The Secret Garden by Frances Hodgson Burnett (1911)
    หนังสือ หรือ ตำรา A Wizard of Earthsea by Ursula LeGuin (1968)
    หนังสือ หรือ ตำรา “The Death of the Moth” by Virginia Woolf
    หนังสือ หรือ ตำรา “Mother Tongue” by Amy Tan
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
    • The students evaluate by completing the questionnaire of the subject course.
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 2.1 2.2 2.3 2.4 3.1 3.2 3.3 3.4 4.1 4.2 4.3 4.4

    รายละเอียดมาตรฐานผลการเรียนรู้ในแต่ละด้านของหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2566)

    1. ผลการเรียนรู้ด้านความรู้ (Knowledge)
    1.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาอังกฤษ
    1.2 มีความรู้ความเข้าใจในกระบวนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย รวมถึงการทำวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    1.3 มีความรู้ความเข้าใจและความสามารถในการใช้คอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีเพื่อ การสื่อสาร แสวงหาความรู้ และค้นคว้าวิจัย
    1.4 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาอังกฤษที่ใช้ในบริบทสังคมโลก
    1.5 มีความรอบรู้เท่าทันต่อเหตุการณ์ปัจจุบันของประเทศและของโลก

    2. ผลการเรียนรู้ด้านทักษะ (Skills)
    2.1 มีทักษะการใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารทั้งการฟัง พูด อ่านและเขียน ในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่าง ๆ ได้
    2.2 สามารถวางแผนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย ทำโครงงาน หรือทำวิจัย ได้อย่างมีประสิทธิภาพและสร้างสรรค์ด้วยกระบวนการทางวิทยาศาสตร์และคณิตศาสตร์
    2.3 สามารถคิดวิเคราะห์ปัญหาในการเรียน การทำงาน และแก้ปัญหาต่าง ๆ โดยประยุกต์ใช้สารสนเทศ ความรู้และประสบการณ์ของตนอย่างสร้างสรรค์
    2.4 สามารถสร้างสรรค์ผลงานจากความรู้ที่เรียน

    3. ผลการเรียนรู้ด้านจริยธรรม (Ethics)
    3.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    3.2 มีวินัย ซื่อสัตย์ รับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    3.3 มีจิตสาธารณะ ร่วมมือร่วมใจเพื่อประโยชน์ของส่วนรวม
    3.4 มีความประพฤติดี มีมารยาทสังคม รับฟังผู้อื่นและสามารถปฏิบัติงานร่วมกับผู้อื่นได้

    4. ผลการเรียนรู้ด้านลักษณะบุคคล
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความเชื่อมั่นในตนเอง มีความรอบคอบละเอียดถี่ถ้วน
    4.2 เป็นผู้ที่ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม มีการสื่อสารที่ดี มีตรรกะ และทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 มีความตระหนักถึงผู้ประกอบการ มีความรับผิดชอบต่อหน้าที่และสามารถปฏิบัติงานที่ได้รับมอบหมายและบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 ใฝ่รู้และแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง โดยใช้เทคโนโลยีดิจิทัลและสารสนเทศเพื่อประโยชน์ในการศึกษา/วิชาชีพ