Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
ศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts Program
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาอังกฤษ
English
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2566
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS113501
ภาษาไทย
Thai name
วัฒนธรรมนานาชาติด้านธุรกิจ
ภาษาอังกฤษ
English name
INTERNATIONAL CULTURE IN BUSINESS
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาเลือก (Elective Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
ศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2566)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
  • หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง 2556)
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
     Course Coordinator and Lecturer
อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
Course Coordinator
  • Mr. Karl Griffith
  • ผู้ช่วยศาสตราจารย์สุขุม วสุนธราโศภิต
อาจารย์ผู้สอน
Lecturers
  • Mr. Karl Griffith
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
     Course learning outcomes-CLO
ความรู้
Knowledge
  • To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
จริยธรรม
Ethics
    ทักษะ
    Skills
    • To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    หลักการการสื่อสารธุรกิจในบริบทนานาชาติ ความแตกต่างทางวัฒนธรรมและมารยาทในการติดต่อทางธุรกิจกับนานาประเทศ การพัฒนาคำศัพท์ สำนวน และไวยากรณ์ที่เกี่ยวข้อง
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Principles in international business communication, differences in cultures and etiquettes in intercultural business communication, developing related words, expressions, and grammar
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Blended learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Task-based learning
    • Project-based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1 Course Introduction, Defining Business Culture in International Environments 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Meet students to describe details of course and requirements.
    -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 1A.
    -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 1-4.
    Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts and complete language exercises.
    2 Developing Intercultural Skills 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 1B.
    -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 6.
    Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts and complete language exercises.
    3 Managing First Meetings, Mastering Small Talk; Cultural Time Capsule 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 2A & 2B.
    -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 12.
    Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, complete language exercises, perform a role play, and write about a time capsule.
    4 Communicating positive and critical feedback, good and bad news, styles of expressing opinions across cultures; Mid-term Project Guidelines 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 3A & 3B.
    -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, complete language exercises.
    -Introduce Mid-term Project Guidelines for describing the business culture of a randomly selected country.
    5 Managing International Meetings; Dealing with difficult personalities or cultures. 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 4A & 4B.
    -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 13-16.
    -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, and complete language exercises.
    6 Listening strategies and asking the right questions for clarification; ex-pressions and questions to maintain a business con-versation 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 5A & 5B.
    -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 17-19.
    Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, and complete language exercises.
    7 Presenting Across Cultures 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 6A & 6B.
    -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, and complete language exercises.
    -Students brainstorm topics and practice Mid-term Project presentations
    8 Mid-term Project Presentations; Mid-term Exam Guidelines 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    - Students present their country topics according to the Mid-term project guidelines in pairs. Review and prepare for Mid-term Exam.
    9 Negotiating Across Cultures 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 8A & 8B.
    -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 20-22, 82-84
    -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, complete language exercises, and perform a role play.
    10 Managing Conflict Across International Cultures 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 9A & 9B.
    -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, complete language exercises, and perform a role play.
    11 Working on an International Team 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 10A & 10B.
    -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, and complete language exercises.
    -Introduce Final Project guidelines to interview foreign country representatives.
    12 Managing Diversity & Creativity 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 11A & 11B.
    -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, complete language exercises, and perform a role play
    13 External Interviews of Foreign country representatives 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Students work in groups to set up interviews for international residents, visitors and entrepreneurs in Thailand
    14 External Interviews of Foreign country representatives 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Students conduct interviews and edit videos to be submitted via Google Classroom
    15 Review Final Exam guidelines 3
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • C1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • C2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    -Review Final Exam Guidelines
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    Class attendance on KKU e-Learning platforms
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    15
    Oral Presentations: Short role plays, presentations and discussions conducted in class
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • A2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    15 Performed as shown in the teaching plan above
    Mid-term Project: 10-minute presentations on individual countries
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    • A2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
    15 Week of submission - 8
    Mid-term Exam
    • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
    • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
    • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
    • A1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
    20 Week of Exam - 9
    Final Project: Video interview of three representatives from foreign countries
      15 Submitted Week 15
      Final Exam
      • K1: To acquire knowledge and understanding of a wide range of international business ethics, strategies for communication and conflict resolution.
      • S1: To practice the use of vocabulary and expressions used in international business environments.
      • S2: To develop listening and presentation skills for description, negotiation, and interview.
      • A1: To be disciplined, honest, and responsible in both independent study and groupwork.
      • A2: To be knowledgeable and aware of international culture in business.
      20 Week of Exam – 16-17
      สัดส่วนคะแนนรวม 100
      9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
           Textbook and instructional materials
      ประเภทตำรา
      Type
      รายละเอียด
      Description
      ประเภทผู้แต่ง
      Author
      ไฟล์
      File
      e-Learning KKU e-Learning: HS113501 International Culture in Business
      ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือโปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน Communicating Across Cultures by Bob Dignen
      ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือโปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน International Culture in Business by Angkana Tongpoon
      10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
           Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
      การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
      Evaluation of course effectiveness and validation
      • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
      • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
      • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
      • The students evaluate by completing the questionnaire of the subject course.
      การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
      Improving Course instruction and effectiveness
      • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
      • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
      ผลการเรียนรู้
      Curriculum mapping
      1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 2.1 2.2 2.3 2.4 3.1 3.2 3.3 3.4 4.1 4.2 4.3 4.4

      รายละเอียดมาตรฐานผลการเรียนรู้ในแต่ละด้านของหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2566)

      1. ผลการเรียนรู้ด้านความรู้ (Knowledge)
      1.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาอังกฤษ
      1.2 มีความรู้ความเข้าใจในกระบวนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย รวมถึงการทำวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
      1.3 มีความรู้ความเข้าใจและความสามารถในการใช้คอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีเพื่อ การสื่อสาร แสวงหาความรู้ และค้นคว้าวิจัย
      1.4 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาอังกฤษที่ใช้ในบริบทสังคมโลก
      1.5 มีความรอบรู้เท่าทันต่อเหตุการณ์ปัจจุบันของประเทศและของโลก

      2. ผลการเรียนรู้ด้านทักษะ (Skills)
      2.1 มีทักษะการใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารทั้งการฟัง พูด อ่านและเขียน ในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่าง ๆ ได้
      2.2 สามารถวางแผนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย ทำโครงงาน หรือทำวิจัย ได้อย่างมีประสิทธิภาพและสร้างสรรค์ด้วยกระบวนการทางวิทยาศาสตร์และคณิตศาสตร์
      2.3 สามารถคิดวิเคราะห์ปัญหาในการเรียน การทำงาน และแก้ปัญหาต่าง ๆ โดยประยุกต์ใช้สารสนเทศ ความรู้และประสบการณ์ของตนอย่างสร้างสรรค์
      2.4 สามารถสร้างสรรค์ผลงานจากความรู้ที่เรียน

      3. ผลการเรียนรู้ด้านจริยธรรม (Ethics)
      3.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
      3.2 มีวินัย ซื่อสัตย์ รับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
      3.3 มีจิตสาธารณะ ร่วมมือร่วมใจเพื่อประโยชน์ของส่วนรวม
      3.4 มีความประพฤติดี มีมารยาทสังคม รับฟังผู้อื่นและสามารถปฏิบัติงานร่วมกับผู้อื่นได้

      4. ผลการเรียนรู้ด้านลักษณะบุคคล
      4.1 มีภาวะผู้นำ มีความเชื่อมั่นในตนเอง มีความรอบคอบละเอียดถี่ถ้วน
      4.2 เป็นผู้ที่ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม มีการสื่อสารที่ดี มีตรรกะ และทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
      4.3 มีความตระหนักถึงผู้ประกอบการ มีความรับผิดชอบต่อหน้าที่และสามารถปฏิบัติงานที่ได้รับมอบหมายและบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
      4.4 ใฝ่รู้และแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง โดยใช้เทคโนโลยีดิจิทัลและสารสนเทศเพื่อประโยชน์ในการศึกษา/วิชาชีพ