รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
ศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts Program
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาอังกฤษ
English
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2566
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1 | Course Introduction, Defining Business Culture in International Environments | 3 |
|
-Meet students to describe details of course and requirements. -Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 1A. -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 1-4. Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts and complete language exercises. |
|
2 | Developing Intercultural Skills | 3 |
|
-Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 1B. -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 6. Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts and complete language exercises. |
|
3 | Managing First Meetings, Mastering Small Talk; Cultural Time Capsule | 3 |
|
-Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 2A & 2B. -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 12. Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, complete language exercises, perform a role play, and write about a time capsule. |
|
4 | Communicating positive and critical feedback, good and bad news, styles of expressing opinions across cultures; Mid-term Project Guidelines | 3 |
|
-Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 3A & 3B. -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, complete language exercises. -Introduce Mid-term Project Guidelines for describing the business culture of a randomly selected country. |
|
5 | Managing International Meetings; Dealing with difficult personalities or cultures. | 3 |
|
-Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 4A & 4B. -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 13-16. -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, and complete language exercises. |
|
6 | Listening strategies and asking the right questions for clarification; ex-pressions and questions to maintain a business con-versation | 3 |
|
-Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 5A & 5B. -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 17-19. Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, and complete language exercises. |
|
7 | Presenting Across Cultures | 3 |
|
-Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 6A & 6B. -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, and complete language exercises. -Students brainstorm topics and practice Mid-term Project presentations |
|
8 | Mid-term Project Presentations; Mid-term Exam Guidelines | 3 |
|
- Students present their country topics according to the Mid-term project guidelines in pairs. Review and prepare for Mid-term Exam. | |
9 | Negotiating Across Cultures | 3 |
|
-Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 8A & 8B. -Read and complete activities from International Culture in Business, p. 20-22, 82-84 -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, complete language exercises, and perform a role play. |
|
10 | Managing Conflict Across International Cultures | 3 |
|
-Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 9A & 9B. -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, complete language exercises, and perform a role play. |
|
11 | Working on an International Team | 3 |
|
-Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 10A & 10B. -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, and complete language exercises. -Introduce Final Project guidelines to interview foreign country representatives. |
|
12 | Managing Diversity & Creativity | 3 |
|
-Read and complete activities from Communicating Across Cultures, chapter 11A & 11B. -Students demonstrate ability to describe and discuss issues, listen to extracts, complete language exercises, and perform a role play |
|
13 | External Interviews of Foreign country representatives | 3 |
|
-Students work in groups to set up interviews for international residents, visitors and entrepreneurs in Thailand | |
14 | External Interviews of Foreign country representatives | 3 |
|
-Students conduct interviews and edit videos to be submitted via Google Classroom | |
15 | Review Final Exam guidelines | 3 |
|
-Review Final Exam Guidelines | |
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
Class attendance on KKU e-Learning platforms |
|
15 | |
Oral Presentations: Short role plays, presentations and discussions conducted in class |
|
15 | Performed as shown in the teaching plan above |
Mid-term Project: 10-minute presentations on individual countries |
|
15 | Week of submission - 8 |
Mid-term Exam |
|
20 | Week of Exam - 9 |
Final Project: Video interview of three representatives from foreign countries |
|
15 | Submitted Week 15 |
Final Exam |
|
20 | Week of Exam – 16-17 |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
e-Learning | KKU e-Learning: HS113501 International Culture in Business | ||
ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือโปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน | Communicating Across Cultures by Bob Dignen | ||
ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือโปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน | International Culture in Business by Angkana Tongpoon |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 1.4 | 1.5 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.4 | 3.1 | 3.2 | 3.3 | 3.4 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 4.4 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
รายละเอียดมาตรฐานผลการเรียนรู้ในแต่ละด้านของหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2566)
1. ผลการเรียนรู้ด้านความรู้ (Knowledge)
1.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาอังกฤษ
1.2 มีความรู้ความเข้าใจในกระบวนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย รวมถึงการทำวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
1.3 มีความรู้ความเข้าใจและความสามารถในการใช้คอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีเพื่อ การสื่อสาร แสวงหาความรู้ และค้นคว้าวิจัย
1.4 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาอังกฤษที่ใช้ในบริบทสังคมโลก
1.5 มีความรอบรู้เท่าทันต่อเหตุการณ์ปัจจุบันของประเทศและของโลก
2. ผลการเรียนรู้ด้านทักษะ (Skills)
2.1 มีทักษะการใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารทั้งการฟัง พูด อ่านและเขียน ในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่าง ๆ ได้
2.2 สามารถวางแผนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย ทำโครงงาน หรือทำวิจัย ได้อย่างมีประสิทธิภาพและสร้างสรรค์ด้วยกระบวนการทางวิทยาศาสตร์และคณิตศาสตร์
2.3 สามารถคิดวิเคราะห์ปัญหาในการเรียน การทำงาน และแก้ปัญหาต่าง ๆ โดยประยุกต์ใช้สารสนเทศ ความรู้และประสบการณ์ของตนอย่างสร้างสรรค์
2.4 สามารถสร้างสรรค์ผลงานจากความรู้ที่เรียน
3. ผลการเรียนรู้ด้านจริยธรรม (Ethics)
3.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
3.2 มีวินัย ซื่อสัตย์ รับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
3.3 มีจิตสาธารณะ ร่วมมือร่วมใจเพื่อประโยชน์ของส่วนรวม
3.4 มีความประพฤติดี มีมารยาทสังคม รับฟังผู้อื่นและสามารถปฏิบัติงานร่วมกับผู้อื่นได้
4. ผลการเรียนรู้ด้านลักษณะบุคคล
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความเชื่อมั่นในตนเอง มีความรอบคอบละเอียดถี่ถ้วน
4.2 เป็นผู้ที่ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม มีการสื่อสารที่ดี มีตรรกะ และทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 มีความตระหนักถึงผู้ประกอบการ มีความรับผิดชอบต่อหน้าที่และสามารถปฏิบัติงานที่ได้รับมอบหมายและบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 ใฝ่รู้และแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง โดยใช้เทคโนโลยีดิจิทัลและสารสนเทศเพื่อประโยชน์ในการศึกษา/วิชาชีพ