Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
ศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts Program
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาอังกฤษ
English
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2566
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS113503
ภาษาไทย
Thai name
การอ่านและการเขียนภาษาอังกฤษธุรกิจ
ภาษาอังกฤษ
English name
Reading and Writing in Business English
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาเลือก (Elective Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
ศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2566)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
  • หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษธุรกิจ (หลักสูตรปรับปรุง 2556)
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
     Course Coordinator and Lecturer
อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
Course Coordinator
  • อาจารย์Emilyn Orlain
  • ผู้ช่วยศาสตราจารย์ดารารัตน์ คำภูแสน
  • อาจารย์เกวลิน ปวบุญสิริวงศ์
อาจารย์ผู้สอน
Lecturers
  • อาจารย์Emilyn Orlain
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
     Course learning outcomes-CLO
ความรู้
Knowledge
  • read and examine various examples of business profiles, reports, surveys, and plans
  • have knowledge of business-specific language used in different business-related documents
  • have knowledge and understanding of different business concepts, both at domestic and international levels
  • possess knowledge and understanding of different writing styles of formal and informal business documents
  • possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
จริยธรรม
Ethics
  • be conscious and aware of academic and/or professional ethics
  • be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • be collaborative and cooperative for the benefit of both the individual and the group
  • show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
ทักษะ
Skills
  • write their own business profiles, reports, surveys, and plans using business-specific language
  • use the English language for communication
  • think, analyze, and problems through application of learned concepts
ลักษณะบุคคล
Character
  • show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
     Description of Subject Course/Module
ภาษาไทย
Thai
หลักการและกลยุทธ์ในการอ่านและการเขียนภาษาอังกฤษในบริบทธุรกิจ
คำศัพท์ สำนวน และไวยากรณ์ที่เกี่ยวข้อง การใช้เทคโนโลยีดิจิตัลในการเขียน
ภาษาอังกฤษ
English
Principles and strategies in reading and writing English in business
contexts, related vocabulary, expressions, grammar, use of digital
technology in writing
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
     Delivery mode and Learning management Method
รูปแบบ
Delivery mode
  • Online learning
รูปแบบการจัดการเรียนรู้
Learning management Method
  • Content and language integrated learning
  • Research-based learning
  • Task-based learning
  • Flipped classroom
7. แผนการจัดการเรียนรู้
     Lesson plan
สัปดาห์ที่
Week
หัวข้อการสอน
Teaching topics
จํานวน
ชั่วโมง
Number of hours
CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
ทฤษฎี ปฏิบัติ
1 Course Introduction
Company Profile
3
  • K1: read and examine various examples of business profiles, reports, surveys, and plans
  • K2: have knowledge of business-specific language used in different business-related documents
  • K3: have knowledge and understanding of different business concepts, both at domestic and international levels
  • K4: possess knowledge and understanding of different writing styles of formal and informal business documents
  • K5: possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
  • S2: use the English language for communication
  • S3: think, analyze, and problems through application of learned concepts
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • E4: show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
Google Classroom
2 Company Profile 3
  • K1: read and examine various examples of business profiles, reports, surveys, and plans
  • K2: have knowledge of business-specific language used in different business-related documents
  • K3: have knowledge and understanding of different business concepts, both at domestic and international levels
  • K4: possess knowledge and understanding of different writing styles of formal and informal business documents
  • K5: possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
  • S2: use the English language for communication
  • S3: think, analyze, and problems through application of learned concepts
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • E3: be collaborative and cooperative for the benefit of both the individual and the group
  • E4: show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
Google Classroom
3-4 Graph Report 6
  • K1: read and examine various examples of business profiles, reports, surveys, and plans
  • K2: have knowledge of business-specific language used in different business-related documents
  • K3: have knowledge and understanding of different business concepts, both at domestic and international levels
  • K4: possess knowledge and understanding of different writing styles of formal and informal business documents
  • K5: possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
  • S2: use the English language for communication
  • S3: think, analyze, and problems through application of learned concepts
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • E3: be collaborative and cooperative for the benefit of both the individual and the group
  • E4: show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
Google Classroom
5-6 Consumer Survey Report
(Questionnaire)
6
  • K1: read and examine various examples of business profiles, reports, surveys, and plans
  • K2: have knowledge of business-specific language used in different business-related documents
  • K3: have knowledge and understanding of different business concepts, both at domestic and international levels
  • K4: possess knowledge and understanding of different writing styles of formal and informal business documents
  • K5: possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
  • S2: use the English language for communication
  • S3: think, analyze, and problems through application of learned concepts
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • E3: be collaborative and cooperative for the benefit of both the individual and the group
  • E4: show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
Google Classroom
7-8 Consumer Survey Report
(Data collection and report writing)
6
  • K2: have knowledge of business-specific language used in different business-related documents
  • K4: possess knowledge and understanding of different writing styles of formal and informal business documents
  • K5: possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
  • S2: use the English language for communication
  • S3: think, analyze, and problems through application of learned concepts
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • E3: be collaborative and cooperative for the benefit of both the individual and the group
  • E4: show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
Google Classroom
Zoom
9 Presentation 3
  • K5: possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
  • S2: use the English language for communication
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • E3: be collaborative and cooperative for the benefit of both the individual and the group
  • E4: show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
Google Classroom
Zoom
10-11 Comparison and Contrast Essay 6
  • K1: read and examine various examples of business profiles, reports, surveys, and plans
  • K2: have knowledge of business-specific language used in different business-related documents
  • K4: possess knowledge and understanding of different writing styles of formal and informal business documents
  • K5: possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
  • S2: use the English language for communication
  • S3: think, analyze, and problems through application of learned concepts
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • E3: be collaborative and cooperative for the benefit of both the individual and the group
  • E4: show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
Google Classroom
12 Business Plan
(Introduction)
3
  • K1: read and examine various examples of business profiles, reports, surveys, and plans
  • K2: have knowledge of business-specific language used in different business-related documents
  • K3: have knowledge and understanding of different business concepts, both at domestic and international levels
  • K4: possess knowledge and understanding of different writing styles of formal and informal business documents
  • K5: possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
  • S2: use the English language for communication
  • S3: think, analyze, and problems through application of learned concepts
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • E3: be collaborative and cooperative for the benefit of both the individual and the group
  • E4: show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
Google Classroom
13 Business Plan
(Storyboard)
3
  • K1: read and examine various examples of business profiles, reports, surveys, and plans
  • K2: have knowledge of business-specific language used in different business-related documents
  • K3: have knowledge and understanding of different business concepts, both at domestic and international levels
  • K4: possess knowledge and understanding of different writing styles of formal and informal business documents
  • K5: possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
  • S2: use the English language for communication
  • S3: think, analyze, and problems through application of learned concepts
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • E3: be collaborative and cooperative for the benefit of both the individual and the group
  • E4: show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
Google Classroom
14 Business Plan 3
  • K1: read and examine various examples of business profiles, reports, surveys, and plans
  • K2: have knowledge of business-specific language used in different business-related documents
  • K3: have knowledge and understanding of different business concepts, both at domestic and international levels
  • K4: possess knowledge and understanding of different writing styles of formal and informal business documents
  • K5: possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
  • S2: use the English language for communication
  • S3: think, analyze, and problems through application of learned concepts
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • E3: be collaborative and cooperative for the benefit of both the individual and the group
  • E4: show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
Google Classroom
16 Business Plan
(Presentation)
3
  • K3: have knowledge and understanding of different business concepts, both at domestic and international levels
  • K5: possess knowledge in using digital technology as an aid to their studies
  • S2: use the English language for communication
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
  • E3: be collaborative and cooperative for the benefit of both the individual and the group
  • E4: show good behavior, have social manners, and listen to others to ensure good working relationship in the class
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
Google Classroom
รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
     Course assessment
วิธีการประเมิน
Assessment Method
CLO สัดส่วนคะแนน
Score breakdown
หมายเหตุ
Note
Class Attendance / Participation
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
10
Individual and Group Writing Homework
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
20
Consumer Survey Report
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
25
Business Plan
  • C1: show respect to the lecturer by paying attention to the lecture and actively participating in class discussions
  • C2: be able to work independently and be responsible of his/her own learning
  • C3: complete tasks (projects, presentations, assignment) within the given deadline
25
Final Exam
  • E2: be disciplined, honest, responsible for oneself and society
20
สัดส่วนคะแนนรวม 100
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
     Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา
Type
รายละเอียด
Description
ประเภทผู้แต่ง
Author
ไฟล์
File
หนังสือ หรือ ตำรา New Insights into Business, Longman University Press
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ How to Use a Logo Slogan (and When to Avoid it) - Tailor Brands
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ 9 Creative Company Profile Examples to Inspire You [Templates] (hubspot.com)
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ Writing about Graphs: Overview – Writefix.com
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ What is a questionnaire - Definition, samples and examples | QuestionPro
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ Questionnaire: : Definition, Examples, Design and Types | Simply Psychology
แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์ What is a Storyboard? | Storyboard Template | Storyboard Maker (storyboardthat.com)
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
     Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
Evaluation of course effectiveness and validation
  • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
  • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
  • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
Improving Course instruction and effectiveness
  • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
  • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 2.1 2.2 2.3 2.4 3.1 3.2 3.3 3.4 4.1 4.2 4.3 4.4

รายละเอียดมาตรฐานผลการเรียนรู้ในแต่ละด้านของหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2566)

1. ผลการเรียนรู้ด้านความรู้ (Knowledge)
1.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาอังกฤษ
1.2 มีความรู้ความเข้าใจในกระบวนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย รวมถึงการทำวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการเรียนรู้ภาษาอังกฤษเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
1.3 มีความรู้ความเข้าใจและความสามารถในการใช้คอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีเพื่อ การสื่อสาร แสวงหาความรู้ และค้นคว้าวิจัย
1.4 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาอังกฤษที่ใช้ในบริบทสังคมโลก
1.5 มีความรอบรู้เท่าทันต่อเหตุการณ์ปัจจุบันของประเทศและของโลก

2. ผลการเรียนรู้ด้านทักษะ (Skills)
2.1 มีทักษะการใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารทั้งการฟัง พูด อ่านและเขียน ในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่าง ๆ ได้
2.2 สามารถวางแผนการแสวงหาความรู้ ค้นคว้าวิจัย ทำโครงงาน หรือทำวิจัย ได้อย่างมีประสิทธิภาพและสร้างสรรค์ด้วยกระบวนการทางวิทยาศาสตร์และคณิตศาสตร์
2.3 สามารถคิดวิเคราะห์ปัญหาในการเรียน การทำงาน และแก้ปัญหาต่าง ๆ โดยประยุกต์ใช้สารสนเทศ ความรู้และประสบการณ์ของตนอย่างสร้างสรรค์
2.4 สามารถสร้างสรรค์ผลงานจากความรู้ที่เรียน

3. ผลการเรียนรู้ด้านจริยธรรม (Ethics)
3.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
3.2 มีวินัย ซื่อสัตย์ รับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
3.3 มีจิตสาธารณะ ร่วมมือร่วมใจเพื่อประโยชน์ของส่วนรวม
3.4 มีความประพฤติดี มีมารยาทสังคม รับฟังผู้อื่นและสามารถปฏิบัติงานร่วมกับผู้อื่นได้

4. ผลการเรียนรู้ด้านลักษณะบุคคล
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความเชื่อมั่นในตนเอง มีความรอบคอบละเอียดถี่ถ้วน
4.2 เป็นผู้ที่ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม มีการสื่อสารที่ดี มีตรรกะ และทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 มีความตระหนักถึงผู้ประกอบการ มีความรับผิดชอบต่อหน้าที่และสามารถปฏิบัติงานที่ได้รับมอบหมายและบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 ใฝ่รู้และแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง โดยใช้เทคโนโลยีดิจิทัลและสารสนเทศเพื่อประโยชน์ในการศึกษา/วิชาชีพ