Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาเยอรมัน
German
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS724815
ภาษาไทย
Thai name
ภาษาในหนังสือพิมพ์เยอรมัน
ภาษาอังกฤษ
English name
LANGUAGE IN GERMAN NEWSPAPERS
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS722109#,HS722110#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาเลือก (Elective Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาเยอรมัน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
  • ชุดวิชาโทภาษาเยอรมัน (หลักสูตรปรับปรุง 2561)
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
     Course Coordinator and Lecturer
อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
Course Coordinator
  • อาจารย์Wasim Nseibeh
  • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
  • อาจารย์อชุญาภ์ ลากูล
อาจารย์ผู้สอน
Lecturers
  • อาจารย์Wasim Nseibeh
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
     Course learning outcomes-CLO
ความรู้
Knowledge
  • Get to know and differentiate between sophisticated and commercial newspapers in Germany
  • Get to know different newspaper topics
  • Understand headlines and map them to areas
  • Recognize differences of text forms and reflect
  • Creation of News texts according to a systematic structure
  • Comprehension of various newspaper articles
จริยธรรม
Ethics
  • Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
  • Students are expected to have academic and occupational ethics.
ทักษะ
Skills
  • Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
  • Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
ลักษณะบุคคล
Character
  • Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
  • Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
     Description of Subject Course/Module
ภาษาไทย
Thai
ภาษาเยอรมันที่ใช้ในหนังสือพิมพ์เยอรมัน การพาดหัวข่าวและหัวข้อข่าว ข่าวสั้นประจำวัน ข่าวทันโลก ข่าววิพากษ์ และบทความ
ภาษาอังกฤษ
English
German used in German newspapers, headlines and news topics, daily short news; global news, commentaries and features
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
     Delivery mode and Learning management Method
รูปแบบ
Delivery mode
  • Classroom-based learning
รูปแบบการจัดการเรียนรู้
Learning management Method
  • Content and language integrated learning
  • Task-based learning
  • Project-based learning
  • Community based learning
7. แผนการจัดการเรียนรู้
     Lesson plan
สัปดาห์ที่
Week
หัวข้อการสอน
Teaching topics
จํานวน
ชั่วโมง
Number of hours
CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
ทฤษฎี ปฏิบัติ
1-2 แนะนำรายวิชา
ความหมายและความรู้เกี่ยวกับหนังสือพิมพ์ประเภทต่างๆ
Definition and knowledge of different Newspaper types
6
  • K1: Get to know and differentiate between sophisticated and commercial newspapers in Germany
  • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
  • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
  • C1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
บรรยาย
แลกเปลี่ยนความคิดเห็น

หนังสือ หรือ ตำรา
ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน

ในห้องเรียน
ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
Google Classroom
3-6 หัวข้อข่าวในหนังสือพิมพ์เยอรมัน
โครงสร้างและพาดหัวข่าวของหนังสือพิมพ์
Newspaper structure and Headlines
12
  • K2: Get to know different newspaper topics
  • K3: Understand headlines and map them to areas
  • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
  • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
  • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
บรรยาย ซักถาม อภิปราย
กิจกรรมกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
ฝึกปฏิบัติ

หนังสือ หรือ ตำรา
ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
เอกสารประกอบการสอนที่อาจารย์ผู้สอนจัดทำขึ้น
ใบความรู้
สื่อมัลติมีเดีย

ในห้องเรียน
ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
Google Classroom
7-12 ข่าวรายวัน
รูปแบบการเขียนและรูปแบบการนำเสนอแบบต่างๆ
Different writing forms and Presentation types
18
  • K4: Recognize differences of text forms and reflect
  • K5: Creation of News texts according to a systematic structure
  • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
  • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
  • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
บรรยาย ซักถาม อภิปราย
กิจกรรมกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
ฝึกปฏิบัติ

หนังสือ หรือ ตำรา
ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
เอกสารประกอบการสอนที่อาจารย์ผู้สอนจัดทำขึ้น
ใบความรู้
สื่อมัลติมีเดีย

ในห้องเรียน
ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
Google Classroom
13-15 ประเด็นข่าวที่น่าสนใจ
เพื่อทำความเข้าใจข่าวจากหนังสือพิมพ์
To understanding News from the Newspaper
9
  • K6: Comprehension of various newspaper articles
  • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
  • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
  • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
บรรยาย ซักถาม อภิปราย
กิจกรรมกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
ฝึกปฏิบัติ

หนังสือ หรือ ตำรา
ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
เอกสารประกอบการสอนที่อาจารย์ผู้สอนจัดทำขึ้น
ใบความรู้
สื่อมัลติมีเดีย

ในห้องเรียน
ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
Google Classroom
รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
     Course assessment
วิธีการประเมิน
Assessment Method
CLO สัดส่วนคะแนน
Score breakdown
หมายเหตุ
Note
การเข้าชั้นเรียน และการมีส่วนร่วมในการเรียน
Attending class and participation in learning
  • K1: Get to know and differentiate between sophisticated and commercial newspapers in Germany
  • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
  • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
  • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
10
การบ้าน (การเขียนข้อความในหนังสือพิมพ์)
Homeworks (Writing a Newspaper Text)

  • K5: Creation of News texts according to a systematic structure
  • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
  • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
  • C1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
10
การมอบหมายงานและการนำเสนอ (สัมภาษณ์พร้อมสคริปต์)
Assignments and presentations (Interview with script)
  • K4: Recognize differences of text forms and reflect
  • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
  • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
  • C1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
20
สอบกลางภาค
Midterm exam
  • K1: Get to know and differentiate between sophisticated and commercial newspapers in Germany
  • K2: Get to know different newspaper topics
  • K3: Understand headlines and map them to areas
  • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
  • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
  • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
30
สอบปลายภาค
Final exam
  • K4: Recognize differences of text forms and reflect
  • K5: Creation of News texts according to a systematic structure
  • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
  • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
  • C1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
30
สัดส่วนคะแนนรวม 100
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
     Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา
Type
รายละเอียด
Description
ประเภทผู้แต่ง
Author
ไฟล์
File
เอกสารประกอบการสอน Nseibeh, W. (2023). Language in German Newspapers. Faculty of Humanities and Social Sciences. Khon Kaen University.
หนังสือ หรือ ตำรา Gross-Ernst, Birgit; Lernwerkstatt Zeitung; Verlag BVK 2005
หนังสือ หรือ ตำรา Vatter-Wittl, Christiane; Zeitungstexte richtig lesen und verstehen; Verlag Kohl 2009
หนังสือ หรือ ตำรา Schinke, Jan; Zeitung machen; Verlag Uni-Edition 2004
หนังสือ หรือ ตำรา Oberhauser, Sturm; Zeitungen verstehen | Konjunktiv; Verlag Klippert 2016
หนังสือ หรือ ตำรา Geneviève, Susemihl; Zeitung in der Schule: Die Welt der Presse; Verlag An der Ruhr 2016
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
     Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
Evaluation of course effectiveness and validation
  • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
  • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
Improving Course instruction and effectiveness
  • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
  • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

2. ด้านความรู้ ดังนี้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ