Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาเยอรมัน
German
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS722201
ภาษาไทย
Thai name
การเขียนภาษาเยอรมัน 1
ภาษาอังกฤษ
English name
GERMAN WRITING I
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS721104#,HS721102#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาเยอรมัน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • อาจารย์Wasim Nseibeh
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    • อาจารย์อชุญาภ์ ลากูล
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์Wasim Nseibeh
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • Basic knowledge in the sentence formation of simple texts
    • Understand personal ads and write and answer simple ads in your own presentation
    • Descriptions of places taking into account the newly learned vocabulary
    • Creation of simple texts related to postcards
    • Basic knowledge in the creation of informal and formal letters
    • Writing greeting cards and letters
    • Create formal communications in the workplace
    • Basic knowledge in the expression of opinion
    • Basic knowledge in the written expression of opinion with the associated argumentation
    จริยธรรม
    Ethics
    • Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • Students are expected to have academic and occupational ethics.
    ทักษะ
    Skills
    • Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    • Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    การเขียนภาษาเยอรมันในระดับพื้นฐาน การบรรยายตัวบุคคล การบรรยายการท่องเที่ยวเพื่อพักผ่อน การเขียนจดหมายส่วนตัวและทางการ การแสดงความเห็นในสถานการณ์ต่าง ๆ
    ภาษาอังกฤษ
    English
    German writing at the basic level on the topics of describing persons, narrating holiday experiences, writing personal and official letters, giving opinions in various situations
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Classroom-based learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Task-based learning
    • Project-based learning
    • Community based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1-3 แนะนำรายวิชา
    การเขียนบรรยายตัวบุคคล
    Personal description and to write contact ad
    9
    • K1: Basic knowledge in the sentence formation of simple texts
    • K2: Understand personal ads and write and answer simple ads in your own presentation
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    แนะนำแนวการเรียนการสอน
    บรรยาย
    อภิปรายกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    ถามตอบเกี่ยวกับเนื้อหา
    ทำแบบทดสอบ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    YouTube
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน / ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet / Google Classroom
    4-7 คำบรรยายจากสถานที่ท่องเที่ยวและการเขียนโปสการ์ด
    Description from Travel places and writing Postcards
    12
    • K3: Descriptions of places taking into account the newly learned vocabulary
    • K4: Creation of simple texts related to postcards
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    บรรยาย
    ถามตอบเกี่ยวกับเนื้อหา
    อภิปรายกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    ดูคลิป หรือยูทูป แล้วอภิปรายร่วมกัน
    ทำแบบฝึกหัด

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    YouTube
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน / ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet / Google Classroom
    8-12 ในการเขียนจดหมายส่วนตัวและเป็นทางการ
    To write Private and formal letters
    15
    • K5: Basic knowledge in the creation of informal and formal letters
    • K6: Writing greeting cards and letters
    • K7: Create formal communications in the workplace
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    บรรยาย
    ถามตอบเกี่ยวกับเนื้อหา
    อภิปรายกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    ดูคลิป หรือยูทูป แล้วอภิปรายร่วมกัน
    ทำแบบฝึกหัด

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    YouTube
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน / ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet / Google Classroom
    13-15 ให้ความเห็น
    Giving opinions
    9
    • K8: Basic knowledge in the expression of opinion
    • K9: Basic knowledge in the written expression of opinion with the associated argumentation
    • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    บรรยาย
    ถามตอบเกี่ยวกับเนื้อหา
    อภิปรายกลุ่ม/ แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    ดูคลิป หรือยูทูป แล้วอภิปรายร่วมกัน
    ทำแบบฝึกหัด

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    YouTube
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน / ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet / Google Classroom
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    การเข้าชั้นเรียน และการมีส่วนร่วมในการเรียน
    Attending class and participation in learning
    • K1: Basic knowledge in the sentence formation of simple texts
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • A1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    10
    การบ้าน (เขียนโปสการ์ดและตอบประกาศติดต่อ)
    Homeworks (Writing a Postcard and answer to a Contact announcement)
    • K2: Understand personal ads and write and answer simple ads in your own presentation
    • K4: Creation of simple texts related to postcards
    • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • A2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    10
    งานและการนำเสนอ (การนำเสนอสถานที่ในเมือง)
    Assignments and presentations (Presentation a Location from the Town)
    • K3: Descriptions of places taking into account the newly learned vocabulary
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • A1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    20
    สอบกลางภาค
    Midterm exam
    • K2: Understand personal ads and write and answer simple ads in your own presentation
    • K3: Descriptions of places taking into account the newly learned vocabulary
    • K4: Creation of simple texts related to postcards
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • A1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    30
    สอบปลายภาค
    Final exam
    • K5: Basic knowledge in the creation of informal and formal letters
    • K6: Writing greeting cards and letters
    • K7: Create formal communications in the workplace
    • K8: Basic knowledge in the expression of opinion
    • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • A2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    30
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    เอกสารประกอบการสอน Nseibeh.W (2023) German Writing I. Faculty of Humanities and Social Sciences. Khon Kaen University. อาจารย์ภายในคณะ
    หนังสือ หรือ ตำรา Billina, Anneli; Deutsch Lesen & Schreiben A2; Verlag Hueber 2021
    หนังสือ หรือ ตำรา Billina, Anneli; Deutsch Lesen & Schreiben B1; Verlag Hueber 2019
    หนังสือ หรือ ตำรา Susanne Geiger, Sabine Dinsel; Deutsch Übungsbuch Grammatik A2-B2; Verlag Hueber 2018
    หนังสือ หรือ ตำรา Ernst Klett; Einfach schreiben! A2-B1; Verlag Klett 2011
    หนังสือ หรือ ตำรา Sandra Kroll-Gabriel; Textsorte Brief für die Grundschule: Einladung, Postkarte, E-Mail & Co.; Verlag Auer 2019
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

    2. ด้านความรู้ ดังนี้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
    2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

    3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

    4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

    5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ