Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาเยอรมัน
German
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
2 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS723205
ภาษาไทย
Thai name
การเขียนภาษาเยอรมัน 2
ภาษาอังกฤษ
English name
GERMAN WRITING II
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS722201#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาเยอรมัน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    • อาจารย์Jakob Konrath
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์Jakob Konrath
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • Remembering: Students will identify and recall vocabulary and phrases for expressing opinions and supporting arguments on social issues like climate, welfare, and education.
    • Comprehension of texts and acquisition of vocabulary for forming opinions on social issues (climate and environment, welfare state, and education)
    • Applying: Students will use and classify vocabulary and sentence structures to articulate opinions on education, societal change, and digital communication.
    จริยธรรม
    Ethics
    • Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • Analyzing: Students will examine and assess the ethical implications of their actions for both social responsibility and self-accountability.
    • Creating: Students will formulate and demonstrate ethical frameworks that align with professional and societal norms.
    ทักษะ
    Skills
    • Analyzing: Students will break down and assess the functionalities of various technological tools for research and communication in academic contexts.
    • Creating: Students will design and produce innovative writing content that contribute practical recommendations for their career paths.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    • Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    • Evaluating: Students will reflect on and adapt their learning strategies to enhance lifelong learning and personal growth.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    การเขียนภาษาเยอรมันเชิงวิจารณ์ในหัวข้อที่เกี่ยวกับเศรษฐกิจ การเมือง การศึกษา สื่อมวลชน สวัสดิการสังคม และเทคโนโลยีการสื่อสาร
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Critical German writing on the topics of economy, political matters, education, mass media, and social welfares and technologies for communication
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Classroom-based learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Problem-based learning
    • Task-based learning
    • Community based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1-3 แนะนำรายวิชา
    พื้นฐานสำหรับการเขียนความคิดเห็นของคุณเองพร้อมข้อโต้แย้ง
    Basics for writing your own opinion with arguments
    9
    • K1: Remembering: Students will identify and recall vocabulary and phrases for expressing opinions and supporting arguments on social issues like climate, welfare, and education.
    • S2: Creating: Students will design and produce innovative writing content that contribute practical recommendations for their career paths.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    - แนะนำแนวการสอนบรรยาย ซักถาม อภิปราย
    - สืบค้นข้อมูลเกี่ยวกับเรื่องเศรษฐกิจของเยอรมัน
    - ฝึกทักษะการเขียนเชิงวิจารณ์ในหัวข้อเกี่ยวกับเศรษฐกิจ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    4-5 การเขียนเชิงวิจารณ์เกี่ยวกับปัญหาสภาพภูมิอากาศและสิ่งแวดล้อม
    Critical writing on climate and environmental issues
    6
    • K2: Comprehension of texts and acquisition of vocabulary for forming opinions on social issues (climate and environment, welfare state, and education)
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    • C3: Evaluating: Students will reflect on and adapt their learning strategies to enhance lifelong learning and personal growth.
    - บรรยาย ซักถาม อภิปราย
    - สืบค้นข้อมูลเกี่ยวกับเรื่องการเมืองของเยอรมัน
    - ฝึกทักษะการเขียนเชิงวิจารณ์ในหัวข้อเกี่ยวกับการเมือง

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    6-7 การเขียนเชิงวิพากษ์ในวิชาการปกครองสังคม
    Critical writing in social government Subjects
    6
    • K2: Comprehension of texts and acquisition of vocabulary for forming opinions on social issues (climate and environment, welfare state, and education)
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    - บรรยาย ซักถาม อภิปราย
    - สืบค้นข้อมูลเพิ่มเติมเกี่ยวกับการศึกษาของเยอรมัน
    - ฝึกทักษะการเขียนเชิงวิจารณ์ในหัวข้อเกี่ยวกับการศึกษา

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    8-9 การเขียนเชิงวิพากษ์ในวิชาการศึกษา
    Critical writing in Educational Subjects
    6
    • K2: Comprehension of texts and acquisition of vocabulary for forming opinions on social issues (climate and environment, welfare state, and education)
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    - บรรยาย ซักถาม อภิปราย
    - สืบค้นข้อมูลเพิ่มเติมเกี่ยวกับสื่อมวลชนของเยอรมัน
    - ฝึกทักษะการเขียนเชิงวิจารณ์ในหัวข้อเกี่ยวกับสื่อมวลชน

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    10-11 การเขียนเชิงวิพากษ์ในรูปแบบการศึกษา
    Critical writing in educational forms
    6
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    - บรรยาย ซักถาม อภิปราย
    - ทำกิจกรรมกลุ่มเพื่อศึกษารูปแบบของสวัสดิการสังคมที่สำคัญของเยอรมันและนำเสนอ
    - ฝึกทักษะการเขียนเชิงวิจารณ์ในหัวข้อเกี่ยวกับสวัสดิการสังคม
    - ประชุมกลุ่มย่อยและนำเสนอ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    12-13 การเขียนวิจารณ์เกี่ยวกับเทคโนโลยีเพื่อการสื่อสาร
    Critical writing about technologies for communication
    6
    • S2: Creating: Students will design and produce innovative writing content that contribute practical recommendations for their career paths.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    - บรรยาย ซักถาม อภิปราย
    - ทำกิจกรรมกลุ่มเพื่อศึกษารูปแบบของสวัสดิการสังคมที่สำคัญของเยอรมันและนำเสนอ
    - ฝึกทักษะการเขียนเชิงวิจารณ์ในหัวข้อเกี่ยวกับสวัสดิการสังคม
    - ประชุมกลุ่มย่อยและนำเสนอ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    14-15 การเขียนเชิงวิพากษ์เกี่ยวกับสื่อมวลชน
    Critical writing about mass media
    6
    • K3: Applying: Students will use and classify vocabulary and sentence structures to articulate opinions on education, societal change, and digital communication.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    - บรรยาย ซักถาม อภิปราย
    - ทำกิจกรรมกลุ่มเพื่อศึกษารูปแบบของสวัสดิการสังคมที่สำคัญของเยอรมันและนำเสนอ
    - ฝึกทักษะการเขียนเชิงวิจารณ์ในหัวข้อเกี่ยวกับสวัสดิการสังคม
    - ประชุมกลุ่มย่อยและนำเสนอ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน
    ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    การเข้าชั้นเรียน และการมีส่วนร่วมในการเรียน
    Attending class and participation in learning
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    10
    การมอบหมายงาน (การเขียนบทความสำคัญในหัวข้อที่ได้รับมอบหมายพร้อมข้อมูลงาน)
    Assignment (Writing critical articles on assigned topics with Task information)
    • K2: Comprehension of texts and acquisition of vocabulary for forming opinions on social issues (climate and environment, welfare state, and education)
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    15
    การมอบหมายงาน (การเขียนบทความสำคัญในหัวข้อที่ได้รับมอบหมายพร้อมข้อมูลงาน)
    Assignment (Writing critical articles on assigned topics with Task information)
    • K2: Comprehension of texts and acquisition of vocabulary for forming opinions on social issues (climate and environment, welfare state, and education)
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    15
    สอบกลางภาค
    Midterm exam
    • K2: Comprehension of texts and acquisition of vocabulary for forming opinions on social issues (climate and environment, welfare state, and education)
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    30
    สอบปลายภาค
    Final exam
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    30
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    เอกสารประกอบการสอน Nseibeh.W (2023) German Writing II. Faculty of Humanities and Social Sciences. Khon Kaen University. อาจารย์ภายในคณะ
    หนังสือ หรือ ตำรา Anne Bach, Ursula Tilsner; Globales Lernen im Deutschunterricht 8-10: Erkennen, bewerten, handeln - Arbeitsblätter zu zentralen Themen der nachhaltigen Entwicklung (8. bis 10. Klasse); Auer Verlag 2021
    หนังสือ หรือ ตำรา Katharina Schlamp; Individuell fördern Deutsch 8 Lesen Sach- und Gebrauchstexte: Kopiervorlagen in drei Differenzierungsstufen mit Tests (8. Klasse); Auer Verlag 2011
    หนังสือ หรือ ตำรา Peter Diepold; Aufsätze schreiben Schritt für Schritt: Erörterung: Aufsätze schreiben - Schritt für Schritt (9. und 10. Klasse); Auer Verlag 2021
    หนังสือ หรือ ตำรา Martin Tuschl; Armut und Arbeitslosigkeit: Arbeitsblätter zur politischen Meinungsbildung (Klasse 5-10); Auer Verlag 2011
    หนังสือ หรือ ตำรา Friedel Schardt, Ulrike Stolz; Pro/Contra - Die Erörterung: 8 Unterrichtseinheiten mit fix & fertigen Stundenbildern für die Sekundarstufe; Kohl Verlag 2011
    หนังสือ หรือ ตำรา Sandra Kroll-Gabriel; Mündliches & Schriftliches Argumentieren: Kopiervorlagen für ein altersgerechtes Argumenta tionstraining im Deutschunterricht der Grundschule (2. bis 4. Klasse); Auer Verlag 2018
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

    2. ด้านความรู้ ดังนี้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
    2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

    3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

    4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

    5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ