Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาภาษาตะวันตก
Western Language
วิชาเอก
Major
วิชาเอกภาษาเยอรมัน
German
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2565
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2567
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS724404
ภาษาไทย
Thai name
ภาษาเยอรมันและการทดสอบ
ภาษาอังกฤษ
English name
German Language and Testing
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
รายวิชาที่ต้องเรียนมาก่อน
Pre-requisite
HS722109#,HS722110#
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาเลือก (Elective Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันตก วิชาเอกภาษาเยอรมัน (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2565)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • ผู้ช่วยศาสตราจารย์วัสมิลล์ วัชระกวีศิลป
    • อาจารย์อชุญาภ์ ลากูล
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์Jakob Konrath
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • Authentic preparation for the Test DaF exam in listening comprehension in different categories and levels of difficulty
    • Authentic preparation for the Test DaF exam in reading comprehension in different categories and levels of difficulty
    • Authentic preparation for the Test DaF exam in speaking in different categories and levels of difficulty
    • Authentic preparation for the Test DaF exam in writing in different categories and levels of difficulty
    จริยธรรม
    Ethics
    • Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • Students are expected to have academic and occupational ethics.
    ทักษะ
    Skills
    • Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    • Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    การประยุกต์ใช้ทักษะการฟัง พูด อ่าน เขียน ในการทดสอบความรู้ภาษาเยอรมันเพื่อศึกษาต่อระดับบัณฑิตศึกษาและระดับที่สูงขึ้น
    ภาษาอังกฤษ
    English
    Applications of listening, speaking, reading, and writing German language testing for Graduate Studies and Higher Education
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Classroom-based learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Task-based learning
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1-4 แนะนำรายวิชา
    แอพพลิเคชั่นทดสอบการฟังภาษาเยอรมัน
    Applications of listening German language testing
    12
    • K1: Authentic preparation for the Test DaF exam in listening comprehension in different categories and levels of difficulty
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    • C2: Students are expected to be aware of their continuing and life-long learning, self-improvement ti be engaged in the multicultural context.
    แนะนำแนวการสอน เปิดโอกาสให้ นศ. ซักถามข้อสงสัย
    บรรยาย แลกเปลี่ยนความคิดเห็น ถามตอบเกี่ยวกับการทดสอบภาษาเยอรมันในฐานะภาษาต่างประเทศ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    แผนการสอน

    ในห้องเรียน/ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    5-7 การประยุกต์ใช้การทดสอบการเขียนภาษาเยอรมัน
    Applications of writing German language testing
    9
    • K4: Authentic preparation for the Test DaF exam in writing in different categories and levels of difficulty
    • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    บรรยาย
    อภิปรายกลุ่ม/แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    ถามตอบเกี่ยวกับเนื้อหา
    ทำแบบทดสอบ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน/ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom

    8-11 แอพพลิเคชั่นทดสอบการพูดภาษาเยอรมัน
    Applications of speaking German language testing
    12
    • K3: Authentic preparation for the Test DaF exam in speaking in different categories and levels of difficulty
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    บรรยาย
    อภิปรายกลุ่ม/แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    ถามตอบเกี่ยวกับเนื้อหา
    ทำแบบทดสอบ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน/ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    12-15 แอพพลิเคชั่นการอ่านทดสอบภาษาเยอรมัน
    Applications of reading German language testing
    12
    • K2: Authentic preparation for the Test DaF exam in reading comprehension in different categories and levels of difficulty
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    • C1: Students are expected to have/possess proper human relations skills and leadership skills for team work, problem solution, and academic arguments.
    บรรยาย
    อภิปรายกลุ่ม/แลกเปลี่ยนความคิดเห็น
    ถามตอบเกี่ยวกับเนื้อหา
    ทำแบบทดสอบ

    หนังสือ หรือ ตำรา
    ชุดสไลด์จากโปรแกรม Powerpoint หรือ โปรแกรมผลิตสไลด์ประกอบการสอน
    แอพพลิเคชั่น/เว็บไซต์

    ในห้องเรียน/ออนไลน์ผ่านโปรแกรม Zoom หรือ Meet
    Google Classroom
    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    การเข้าชั้นเรียน และการมีส่วนร่วมในการเรียน
    Attending class and participation in learning
    • K1: Authentic preparation for the Test DaF exam in listening comprehension in different categories and levels of difficulty
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    10
    มอบหมายให้เขียนข้อความพร้อมข้อมูลงาน
    assignment to writing a Text with Task information
    • K2: Authentic preparation for the Test DaF exam in reading comprehension in different categories and levels of difficulty
    • K3: Authentic preparation for the Test DaF exam in speaking in different categories and levels of difficulty
    • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    10
    มอบหมายให้เขียนข้อความพร้อมข้อมูลงาน
    assignment to writing a Text with Task information
    • K2: Authentic preparation for the Test DaF exam in reading comprehension in different categories and levels of difficulty
    • K4: Authentic preparation for the Test DaF exam in writing in different categories and levels of difficulty
    • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    10
    โครงการเพื่อสร้างกล่องโต้ตอบพร้อมข้อมูลงาน
    Projekt to produce a dialog with Task information
    • K2: Authentic preparation for the Test DaF exam in reading comprehension in different categories and levels of difficulty
    • K4: Authentic preparation for the Test DaF exam in writing in different categories and levels of difficulty
    • S2: Students should be able apply the knowledge based on their inquiry skills and critical thinking to conduct a research study to expand the knowledge and to provide practical recommendations in the career path.
    • E2: Students are expected to have academic and occupational ethics.
    10
    สอบกลางภาค
    Midterm exam
    • K2: Authentic preparation for the Test DaF exam in reading comprehension in different categories and levels of difficulty
    • K3: Authentic preparation for the Test DaF exam in speaking in different categories and levels of difficulty
    • K4: Authentic preparation for the Test DaF exam in writing in different categories and levels of difficulty
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    30
    สอบปลายภาค
    Final exam
    • K2: Authentic preparation for the Test DaF exam in reading comprehension in different categories and levels of difficulty
    • K3: Authentic preparation for the Test DaF exam in speaking in different categories and levels of difficulty
    • K4: Authentic preparation for the Test DaF exam in writing in different categories and levels of difficulty
    • S1: Students should be able to appropriately use various technological devices as useful resources for studies and for communication, leading to producing various kinds of new academic work(s) for further studies.
    • E1: Students are expected to have self-disciplines and honesty for social responsibility as well as self-responsibility.
    30
    สัดส่วนคะแนนรวม 100
    9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
         Textbook and instructional materials
    ประเภทตำรา
    Type
    รายละเอียด
    Description
    ประเภทผู้แต่ง
    Author
    ไฟล์
    File
    เอกสารประกอบการสอน Nseibeh, W. (2023). German as a Foreign Language and Testing. Faculty of Humanities and Social Sciences. Khon Kaen University.
    หนังสือ หรือ ตำรา Rex Grund; Mit Erfolg zum Goethe-Zertifikat A2; Verlag Klett 2016 อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
    หนังสือ หรือ ตำรา Dieter Maenner; Prüfungstraining DaF: A2 - Goethe-Zertifikat A2; Verlag Cornelson 2016
    หนังสือ หรือ ตำรา Hans-Jürgen Hantschel; Mit Erfolg zum Goethe-/ÖSD-Zertifikat B1; Verlag Klett 2013
    หนังสือ หรือ ตำรา Roland Dittrich; Prüfungstraining DaF: B1 - Goethe-/ÖSD-Zertifikat B1; Verlag Cornelson 2014
    หนังสือ หรือ ตำรา Brigitte Schaefer, Frauke van der Werff; Fit fürs Goethe-Zertifikat A2: Deutschprüfung für Erwachsene.Deutsch als Fremdsprache; Verlag Hueber 2016
    หนังสือ หรือ ตำรา Johannes Gerbes, Frauke van der Werff; Fit fürs Zertifikat B1, Deutschprüfung für Erwachsene: Deutsch als Fremdsprache; Verlag Hueber 2013
    10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
         Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
    การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
    Evaluation of course effectiveness and validation
    • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
    • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
    การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
    Improving Course instruction and effectiveness
    • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
    • นําผลการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนการสอนเพื่อมาปรับปรุงการเรียนการสอนในรายวิชา (Improve and develop course instruction and assessment according to the course validation result.)
    ผลการเรียนรู้
    Curriculum mapping
    1.1 1.2 1.3 1.4 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 4.4 5.1 5.2 5.3

    1. ด้านคุณธรรมและจริยธรรม ดังนี้
    1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและ/หรือวิชาชีพ
    1.2 มีวินัย ตรงต่อเวลา ซื่อสัตย์ และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
    1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น สถาบัน และประเทศชาติ
    1.4 มีทัศนคติที่ดีต่ออาชีพและแสดงออกซึ่งคุณธรรมและจริยธรรมในการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนต่อผู้อื่นอย่างสม่ำเสมอ

    2. ด้านความรู้ ดังนี้
    2.1 มีความรู้ความเข้าใจในหลักการและทฤษฎีสำคัญในสาขาวิชาภาษาเยอรมัน ภาษาฝรั่งเศส ภาษาสเปน
    2.2 มีทักษะและประสบการณ์การเรียนรู้ในสาขาวิชาภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการ/วิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆ ได้
    2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องเพื่อการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
    2.4 มีความรู้ความเข้าใจและตระหนักถึงคุณค่าความสำคัญของอารยธรรมเยอรมัน ฝรั่งเศส สเปน
    2.5 มีความรู้ความเข้าใจในภาษาสเปน หรือภาษาเยอรมัน หรือภาษาฝรั่งเศส ที่เกี่ยวข้องกับภูมิภาคลุ่มน้ำโขง

    3. ด้านทักษะทางปัญญา ดังนี้
    3.1 สามารถค้นหา ตีความ และประเมินสารสนเทศ เพื่อใช้ในการพัฒนาความรู้และการแก้ปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
    3.2 สามารถคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ โดยใช้ความรู้และประสบกา รณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

    4. ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ดังนี้
    4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
    4.2 ตระหนักในความแตกต่างหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรม สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ดี
    4.3 สามารถปฏิบัติและรับผิดชอบงานที่ได้รับมอบหมายตามหน้าที่และบทบาทของตนในกลุ่มงานได้เหมาะสม
    4.4 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

    5. ด้านทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ดังนี้
    5.1 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
    5.2 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง การจัดเก็บและประมวลผลข้อมูลและการนำเสนอข้อมูลสารสนเทศ เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้
    5.3 มีความรู้และความสามารถในการใช้ภาษาทั้งการฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และสามารถสื่อสารกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ