รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts Program
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ศึกษา
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2563
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
Course Code and Number(s) of Credits
Course Code and Number(s) of Credits
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
Type of the Subject Course
Type of the Subject Course
3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
Course Coordinator and Lecturer
Course Coordinator and Lecturer
4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
Course learning outcomes-CLO
Course learning outcomes-CLO
5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
Description of Subject Course/Module
Description of Subject Course/Module
6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
Delivery mode and Learning management Method
Delivery mode and Learning management Method
7. แผนการจัดการเรียนรู้
Lesson plan
Lesson plan
สัปดาห์ที่ Week |
หัวข้อการสอน Teaching topics |
จํานวน ชั่วโมง Number of hours |
CLO |
กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels |
|
---|---|---|---|---|---|
ทฤษฎี | ปฏิบัติ | ||||
1 |
Introduction to the Course |
3 |
|
Onsite *Meet students and give orientation to the course: syllabus, course description, focal points, topics, requirements, grading plan, mode of delivery, online platforms to utilize, online class rules and guidelines. *Have an open discussion on course expectations. *Walk students through the basic components of KKU e-learning (which is the main platform to be used). *Discuss class reporting guidelines and assign weekly reporters. Online Asynchronous *Discussion Forum: Task students to share their scores on metacognition activities and give feedbacks to their classmate’s scores while sharing ideas on how to improve their skills. |
|
2 |
Module 1: Conversation - Starting a Conversation |
3 |
|
Onsite *Reporting 1 *Lecture on Elements of Conversation *Speaking Drills Online Asynchronous *Assign Video 1: History of ASEAN *Discussion Forum: Post answers to the discussion questions for video 1. *Assign self-study activities: SEA countries fast facts |
|
3 |
Module 1: Conversation - Making a Claim Inviting Response |
3 |
|
Onsite *Reporting 2 *Lecture on Making a Claim and Inviting Response *Speaking Drills Online Asynchronous *Assign self-study activities. *Discussion forum: in groups, ask students to make a video of their conversation and post it on the discussion forum. Other students are tasked to give feedbacks on the conversation. |
|
4 |
Module 1: Conversation – Elaboration |
3 |
|
Onsite *Reporting 3 *Lecture on Elaboration *Speaking drills Online Asynchronous *Assign self-study activities: SEA Tourism Climate. *Give Role-play guidelines. |
|
5 |
Module 1: Student Output: Role Play (Conversation) |
3 |
|
Online Asynchronous *Students submit their Videos for grading. |
|
6 |
Module 2: Exchanging Opinions - Expressing Agreement and Disagreement |
3 |
|
Onsite *Reporting 4 *Lecture on Expressing Agreement and Disagreement *Introduce Socio-drama Activity: Assign groups and topics *Speaking drills Online Asynchronous *Assign Video 2: Geography and Culture 1 *Discussion Forum: Post answers to the discussion questions for video 2. *Assign self-study activities: SEA Response to the Pandemic *Discussion Forum: How did each country respond to the pandemic? |
|
7 |
Module 2: Exchanging Opinions - Presenting an Argument |
3 |
|
Onsite *Reporting 5 *Lecture on Presenting an Argument *Speaking drills Asynchronous Assign self-study activities: The New Normal Discussion forum: Ask students to describe how people should act under the “new normal” policy. Other students should give comments to one another’s answer. |
|
8 |
Module 2: Exchanging Opinions - Student Output – Sociodrama |
3 |
|
Asynchronous Each group is met by the teacher via zoom. |
|
9-10 |
Module 3: Presentation – Introduction |
3 |
|
Onsite *Reporting 6 *Introduce Presentation and Newscast guidelines *Lecture on Making a Presentation *Speaking drills Online Asynchronous *Assign Video 3: Geography and Culture 2 *Discussion Forum: Post answers to the discussion questions for video 3. |
|
11 |
Module 3: Presentation – Synthesizing and Wrapping up |
3 |
|
Onsite *Reporting 7 *Entertain questions on Presentation and Newscast *Lecture on Synthesizing and Wrapping up *Speaking drills Online Asynchronous *Assign self-study activities: Current state of SEA nations, current SEA issues. *Discussion forum: Assign a country to each student and ask them to talk about the current state of that country. |
|
12 |
Module 3: Presentation – Student Output 1 State of the Nation Address |
3 |
|
Onsite *Students present their State of the Nation Address (SONA); other students take down notes of the SONA of the country assigned to them. Online Asynchronous *Students work in groups to create a newscast about the SONA assigned to them. |
|
13 |
Module 3: Presentation – Student Output 2 State of the Nation Newscast |
3 |
|
Online Asynchronous *Students submit the video of their newscast. |
|
14-15 |
Mock ASEAN Summit |
6 |
|
Onsite Q&A forum on the guidelines; teachers entertain questions, make clarifications, ask for progress report from groups. Online Asynchronous Students prepare for the Mock ASEAN Summit; consult teachers. |
|
16 |
Mock ASEAN Summit |
3 |
|
Online Asynchronous Students prepare for the Mock ASEAN Summit; consult teachers. |
|
รวมจำนวนชั่วโมง | 45 | 0 |
8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
Course assessment
Course assessment
วิธีการประเมิน Assessment Method |
CLO |
สัดส่วนคะแนน Score breakdown |
หมายเหตุ Note |
---|---|---|---|
การมีส่วนร่วมในชั้นเรียน อภิปราย ตอบคำถาม และร่วมกิจกรรม |
|
15 | |
งานกลุ่ม การมีส่วนร่วมในชั้นเรียน อภิปราย ตอบคำถาม และร่วมกิจกรรม |
|
10 | |
งานเดี่ยว: Module 1-3 งานกลุ่ม |
|
40 | |
งานเดี่ยว: Report |
|
10 | |
งานกลุ่ม: Mock ASEAN Summit |
|
25 | |
สัดส่วนคะแนนรวม | 100 |
9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
Textbook and instructional materials
Textbook and instructional materials
ประเภทตำรา Type |
รายละเอียด Description |
ประเภทผู้แต่ง Author |
ไฟล์ File |
---|---|---|---|
เอกสารประกอบการสอน |
ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. (2019). "The Future of East Asian Co-operation" Speech by Prime Minister Lee Hsien Loong - ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. [online] Available at: https://asean.org/?static_post=the-future-of-east-asian-co-operation-speech-by-prime-minister-lee-hsien-loong [Accessed 28 Apr. 2019]. ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. (2019). Leaders Views - ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. [online] Available at: https://asean.org/resource/speeches-statements/leaders-views/ [Accessed 28 Apr. 2019]. ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. (2019). 33rd ASEAN Summits and Related Meetings - ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. [online] Available at: https://asean.org/?flickr=33rd-asean-summits-related-meetings [Accessed 28 Apr. 2019]. Associated Press. (2019). 34th ASEAN Summit. [online] Available at: https://www.ap.org/live-and-location-services/events/34th-asean-summit [Accessed 28 Apr. 2019]. CNA. (2019). CNA. [online] Available at: https://www.channelnewsasia.com/news/international [Accessed 28 Apr. 2019]. Dumb Little Man. (2019). 9 Techniques to Delivering a Speech with Confidence. [online] Available at: https://www.dumblittleman.com/9-techniques-to-delivering-speech-with/ [Accessed 28 Apr. 2019]. Dummies. (2019). How to Deliver an Effective Presentation or Speech - dummies. [online] Available at: https://www.dummies.com/careers/business-communication/public-speaking/how-to-deliver-an-effective-presentation-or-speech/ [Accessed 28 Apr. 2019]. Inquirer.net. (2019). INQUIRER.net. [online] Available at: https://www.inquirer.net/ [Accessed 28 Apr. 2019]. It's Our Future. (2019). Speech: Connecting with Asia - It's Our Future. [online] Available at: https://itsourfuture.org.nz/speech-connecting-with-asia/ [Accessed 28 Apr. 2019]. Limited, B. (2019). Bangkok Post. [online] Bangkokpost.com. Available at: https://www.bangkokpost.com/ [Accessed 28 Apr. 2019]. Rappler.com. (2019). News | Multimedia | Citizen Journalism | Social Media - RAPPLER. [online] Available at: https://www.rappler.com/ [Accessed 28 Apr. 2019]. Post, T. (2019). The Jakarta Post - Always Bold. Always Independent. [online] The Jakarta Post. Available at: https://www.thejakartapost.com/ [Accessed 28 Apr. 2019]. Speechtips.com. (2019). How to deliver a speech - public speaking. [online] Available at: http://www.speechtips.com/how-to-deliver-a-speech.html [Accessed 28 Apr. 2019]. The Nation. (2019). The Nation - Thailand's News in English. [online] Available at: http://www.nationmultimedia.com/ [Accessed 28 Apr. 2019]. Textbooks: Herrick, J. A. (2015). Argumentation: Understanding and shaping arguments. State College, PA: Strata Pub. Osborne, M. E. (2018). Southeast Asia: An introductory history. Sydney: Allen & Unwin. Osborn, M., Osborn, S., & Osborn, R. (2012). Public speaking. Boston: Allyn & Bacon. |
อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย |
10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
ผลการเรียนรู้
Curriculum mapping
Curriculum mapping
1.1 | 1.2 | 1.3 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 3.1 | 3.2 | 4.1 | 4.2 | 4.3 | 5.1 | 5.2 | 5.3 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
รายละเอียดมาตรฐานผลการเรียนรู้ของแผนที่แสดงการกระจายความรับผิดชอบมาตรฐานผลการเรียนรู้จากหลักสูตรสู่รายวิชา (Curriculum Mapping)
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ศึกษา (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2563)
1. คุณธรรมและจริยธรรม
1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและหรือวิชาชีพ
1.2 มีวินัย ซื่อสัตย์ เสียสละ เข้าใจในความแตกต่างทางสังคมและวัฒนธรรม ตรงต่อเวลา และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น และยอมรับความหลากหลายทางวัฒนธรรมของประเทศในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้
2. ความรู้
2.1 มีความรู้ความเข้าใจอย่างลึกซึ้งด้านเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ศึกษา ในมิติประวัติศาสตร์ ภาษา สังคม วัฒนธรรม และการพัฒนา ด้านประวัติศาสตร์เพื่อการท่องเที่ยว และสารคดี
2.2 มีทักษะความสามารถในการบูรณาการความรู้และประยุกต์ใช้ความรู้เพื่อปฏิบัติงานทางด้านเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ศึกษา ด้านการท่องเที่ยวและสารคดี สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการและวิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆได้
2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา
3. ทักษะทางปัญญา
3.1 มีทักษะการคิดวิเคราะห์ การวิจัย ค้นหา รวบรวม ตีความ จัดระบบ ประเมินสื่อสารสารสนเทศ และการแก้ไขปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
3.2 สามารถค้นคว้าด้วยตนเอง การคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ การสัมมนา การทำรายงาน การทำวิจัย การฝึกปฏิบัติ หรือการทำโครงงาน โดยใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้
4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
4.2 มีความสามารถการเรียนรู้การทำงานข้ามวัฒนธรรม มีความพร้อมด้านสังคมที่จำเป็นต่อการทำงาน และสามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ
4.3 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง
5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
5.1 มีความสามารถในการสื่อสารภาษาอังกฤษและภาษาในกลุ่มประเทศเอเชียตะวันออกเฉียงใต้เพื่อวิชาชีพได้เป็นอย่างดี
5.2 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
5.3 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้