Theme-Logo
รายละเอียดรายละเอียดของรายวิชา
สถานะ
Status
หลักสูตร
Academic Program
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต
Bachelor of Arts Program
สาขาวิชา
Field
สาขาวิชาเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ศึกษา
วิชาเอก
Major
หลักสูตรปรับปรุง ปี พ.ศ.
2563
ภาค/ปีการศึกษา
Semester/Academic Year
1 / 2566
1. รหัส ชื่อรายวิชา/ชุดวิชา และจำนวนหน่วยกิต
     Course Code and Number(s) of Credits
รหัสวิชา/ชุดวิชา
Course Code
HS114012
ภาษาไทย
Thai name
การอภิปรายด้วยภาษาอังกฤษหัวข้อเกี่ยวกับอาเซียน
ภาษาอังกฤษ
English name
English Discussion on ASEAN Topics
จํานวนหน่วยกิต
Number(s) of Credits
3(3-0-6)
2. ประเภทของรายวิชา/ชุดวิชา และหลักสูตร
     Type of the Subject Course
ประเภท
Type
  • รายวิชาบังคับ (Compulsory Course)
ในหลักสูตร
in the Program of
หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ศึกษา (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2563)
และ เป็นรายวิชา/ชุดวิชาในหลักสูตร
and if also used in other academic programs, please specify the program and the subject type
    3. อาจารย์ผู้รับผิดชอบและอาจารย์ผู้สอน
         Course Coordinator and Lecturer
    อาจารย์ผู้รับผิดชอบ
    Course Coordinator
    • อาจารย์Emilyn Orlain
    • Mr. Karl Griffith
    อาจารย์ผู้สอน
    Lecturers
    • อาจารย์Emilyn Orlain
    • Mr. Karl Griffith
    4. ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/ชุดวิชา
         Course learning outcomes-CLO
    ความรู้
    Knowledge
    • Identify the different Southeast Asian countries.
    • Compare and contrast different countries in Southeast Asia.
    • Have a deeper understanding of the interrelation and interconnection of different countries in Southeast Asia in terms of their political, economical, and social climate.
    จริยธรรม
    Ethics
    • Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • Manifest mutual respect through understanding of different cultural, ethnical, and religious differences.
    ทักษะ
    Skills
    • Express opinions, agreement, and disagreement on issues relating to SEA.
    • Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • Synthesize information from different sources and use it as support for arguments or presentations.
    ลักษณะบุคคล
    Character
    • Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    5. คําอธิบายรายวิชา / ชุดวิชา
         Description of Subject Course/Module
    ภาษาไทย
    Thai
    ทักษะการฟังและพูดภาษาอังกฤษเพื่อการอภิปรายให้และสนับสนุน ความคิดเห็น การโต้แย้ง จดบันทึกและนําเสนอ ในหัวข้อที่เกี่ยวกับอาเซียน และคําศัพท์สํานวน และโครงสร้างที่สําคัญ
    ภาษาอังกฤษ
    English
    English listening and speaking skills for participating in discussions, giving and supporting opinions, making and defending arguments, notetaking, giving presentations on topics related to ASEAN, key vocabulary, expressions, and grammatical structures
    6. รูปแบบและรูปแบบการจัดการเรียนรู้
         Delivery mode and Learning management Method
    รูปแบบ
    Delivery mode
    • Blended learning
    รูปแบบการจัดการเรียนรู้
    Learning management Method
    • Content and language integrated learning
    • Task-based learning
    • Project-based learning
    • Flipped classroom
    7. แผนการจัดการเรียนรู้
         Lesson plan
    สัปดาห์ที่
    Week
    หัวข้อการสอน
    Teaching topics
    จํานวน
    ชั่วโมง
    Number of hours
    CLO กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อ/ เอกสารและช่องทางการสอน
    Teaching and Learning Activities, Instructional Media/ Materials, and Teaching Channels
    ทฤษฎี ปฏิบัติ
    1 Introduction to the Course


    3
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    Onsite
    *Meet students and give orientation to the course: syllabus, course description, focal points, topics, requirements, grading plan, mode of delivery, online platforms to utilize, online class rules and guidelines.
    *Have an open discussion on course expectations.
    *Walk students through the basic components of KKU e-learning (which is the main platform to be used).
    *Discuss class reporting guidelines and assign weekly reporters.

    Online Asynchronous
    *Discussion Forum: Task students to share their scores on metacognition activities and give feedbacks to their classmate’s scores while sharing ideas on how to improve their skills.
    2 Module 1:
    Conversation -
    Starting a Conversation

    3
    • K1: Identify the different Southeast Asian countries.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • E1: Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Onsite
    *Reporting 1
    *Lecture on Elements of Conversation
    *Speaking Drills

    Online Asynchronous
    *Assign Video 1: History of ASEAN
    *Discussion Forum: Post answers to the discussion questions for video 1.
    *Assign self-study activities: SEA countries fast facts

    3 Module 1:
    Conversation -
    Making a Claim
    Inviting Response
    3
    • K1: Identify the different Southeast Asian countries.
    • K2: Compare and contrast different countries in Southeast Asia.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Onsite
    *Reporting 2
    *Lecture on Making a Claim and Inviting Response
    *Speaking Drills

    Online Asynchronous
    *Assign self-study activities.
    *Discussion forum: in groups, ask students to make a video of their conversation and post it on the discussion forum. Other students are tasked to give feedbacks on the conversation.

    4 Module 1:
    Conversation –
    Elaboration

    3
    • K1: Identify the different Southeast Asian countries.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • E1: Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Onsite
    *Reporting 3
    *Lecture on Elaboration
    *Speaking drills

    Online Asynchronous
    *Assign self-study activities: SEA Tourism Climate.
    *Give Role-play guidelines.

    5 Module 1:
    Student Output: Role Play (Conversation)

    3
    • S1: Express opinions, agreement, and disagreement on issues relating to SEA.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • E1: Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Online Asynchronous
    *Students submit their Videos for grading.

    6 Module 2:
    Exchanging Opinions -
    Expressing Agreement and Disagreement

    3
    • K2: Compare and contrast different countries in Southeast Asia.
    • S1: Express opinions, agreement, and disagreement on issues relating to SEA.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • E1: Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Onsite
    *Reporting 4
    *Lecture on Expressing Agreement and Disagreement
    *Introduce Socio-drama Activity: Assign groups and topics
    *Speaking drills

    Online Asynchronous
    *Assign Video 2: Geography and Culture 1
    *Discussion Forum: Post answers to the discussion questions for video 2.
    *Assign self-study activities: SEA Response to the Pandemic
    *Discussion Forum: How did each country respond to the pandemic?

    7 Module 2:
    Exchanging Opinions -
    Presenting an Argument
    3
    • K2: Compare and contrast different countries in Southeast Asia.
    • S1: Express opinions, agreement, and disagreement on issues relating to SEA.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • E1: Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Onsite
    *Reporting 5
    *Lecture on Presenting an Argument
    *Speaking drills
    Asynchronous
    Assign self-study activities: The New Normal
    Discussion forum: Ask students to describe how people should act under the “new normal” policy. Other students should give comments to one another’s answer.

    8 Module 2:
    Exchanging Opinions -
    Student Output – Sociodrama

    3
    • K2: Compare and contrast different countries in Southeast Asia.
    • S1: Express opinions, agreement, and disagreement on issues relating to SEA.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Asynchronous
    Each group is met by the teacher via zoom.

    9-10 Module 3:
    Presentation –
    Introduction
    3
    • K3: Have a deeper understanding of the interrelation and interconnection of different countries in Southeast Asia in terms of their political, economical, and social climate.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • S3: Synthesize information from different sources and use it as support for arguments or presentations.
    • E1: Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • E2: Manifest mutual respect through understanding of different cultural, ethnical, and religious differences.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Onsite
    *Reporting 6
    *Introduce Presentation and Newscast guidelines
    *Lecture on Making a Presentation
    *Speaking drills

    Online Asynchronous
    *Assign Video 3: Geography and Culture 2
    *Discussion Forum: Post answers to the discussion questions for video 3.

    11 Module 3:
    Presentation – Synthesizing and Wrapping up

    3
    • K3: Have a deeper understanding of the interrelation and interconnection of different countries in Southeast Asia in terms of their political, economical, and social climate.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • S3: Synthesize information from different sources and use it as support for arguments or presentations.
    • E1: Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • E2: Manifest mutual respect through understanding of different cultural, ethnical, and religious differences.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Onsite
    *Reporting 7
    *Entertain questions on Presentation and Newscast
    *Lecture on Synthesizing and Wrapping up
    *Speaking drills

    Online Asynchronous
    *Assign self-study activities: Current state of SEA nations, current SEA issues.
    *Discussion forum: Assign a country to each student and ask them to talk about the current state of that country.

    12 Module 3:
    Presentation –
    Student Output 1
    State of the Nation Address

    3
    • K3: Have a deeper understanding of the interrelation and interconnection of different countries in Southeast Asia in terms of their political, economical, and social climate.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • S3: Synthesize information from different sources and use it as support for arguments or presentations.
    • E1: Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • E2: Manifest mutual respect through understanding of different cultural, ethnical, and religious differences.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Onsite
    *Students present their State of the Nation Address (SONA); other students take down notes of the SONA of the country assigned to them.

    Online Asynchronous
    *Students work in groups to create a newscast about the SONA assigned to them.
    13 Module 3:
    Presentation –
    Student Output 2
    State of the Nation Newscast

    3
    • K3: Have a deeper understanding of the interrelation and interconnection of different countries in Southeast Asia in terms of their political, economical, and social climate.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • S3: Synthesize information from different sources and use it as support for arguments or presentations.
    • E1: Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • E2: Manifest mutual respect through understanding of different cultural, ethnical, and religious differences.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Online Asynchronous
    *Students submit the video of their newscast.

    14-15 Mock ASEAN Summit

    6
    • K3: Have a deeper understanding of the interrelation and interconnection of different countries in Southeast Asia in terms of their political, economical, and social climate.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • S3: Synthesize information from different sources and use it as support for arguments or presentations.
    • E1: Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • E2: Manifest mutual respect through understanding of different cultural, ethnical, and religious differences.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Onsite
    Q&A forum on the guidelines; teachers entertain questions, make clarifications, ask for progress report from groups.

    Online Asynchronous
    Students prepare for the Mock ASEAN Summit; consult teachers.
    16 Mock ASEAN Summit

    3
    • K3: Have a deeper understanding of the interrelation and interconnection of different countries in Southeast Asia in terms of their political, economical, and social climate.
    • S2: Make a presentation on current events or issues related to Southeast Asian countries.
    • S3: Synthesize information from different sources and use it as support for arguments or presentations.
    • E1: Realize the value of teamwork: respecting each other’s ideas and opinions and resolving conflicts among the members of the group/class.
    • E2: Manifest mutual respect through understanding of different cultural, ethnical, and religious differences.
    • C1: Show discipline by being consistent in attendance, discussion forums, and completing tasks within the given deadline.
    • C2: Work independently and be responsible of his/her own learning by adhering to proper time management.
    Online Asynchronous
    Students prepare for the Mock ASEAN Summit; consult teachers.

    รวมจำนวนชั่วโมง 45 0
    8. แผนการประเมินผลการเรียนรู้
         Course assessment
    วิธีการประเมิน
    Assessment Method
    CLO สัดส่วนคะแนน
    Score breakdown
    หมายเหตุ
    Note
    การมีส่วนร่วมในชั้นเรียน อภิปราย ตอบคำถาม และร่วมกิจกรรม
      15
      งานกลุ่ม
      การมีส่วนร่วมในชั้นเรียน อภิปราย ตอบคำถาม และร่วมกิจกรรม
        10
        งานเดี่ยว: Module 1-3
        งานกลุ่ม
          40
          งานเดี่ยว: Report
            10
            งานกลุ่ม: Mock ASEAN Summit

              25
              สัดส่วนคะแนนรวม 100
              9. ตําราและเอกสารประกอบการสอน
                   Textbook and instructional materials
              ประเภทตำรา
              Type
              รายละเอียด
              Description
              ประเภทผู้แต่ง
              Author
              ไฟล์
              File
              เอกสารประกอบการสอน
              ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. (2019). "The Future of East Asian Co-operation" Speech by Prime Minister Lee Hsien Loong - ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. [online] Available at: https://asean.org/?static_post=the-future-of-east-asian-co-operation-speech-by-prime-minister-lee-hsien-loong [Accessed 28 Apr. 2019].

              ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. (2019). Leaders Views - ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. [online] Available at: https://asean.org/resource/speeches-statements/leaders-views/ [Accessed 28 Apr. 2019].

              ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. (2019). 33rd ASEAN Summits and Related Meetings - ASEAN | ONE VISION ONE IDENTITY ONE COMMUNITY. [online] Available at: https://asean.org/?flickr=33rd-asean-summits-related-meetings [Accessed 28 Apr. 2019].

              Associated Press. (2019). 34th ASEAN Summit. [online] Available at: https://www.ap.org/live-and-location-services/events/34th-asean-summit [Accessed 28 Apr. 2019].

              CNA. (2019). CNA. [online] Available at: https://www.channelnewsasia.com/news/international [Accessed 28 Apr. 2019].

              Dumb Little Man. (2019). 9 Techniques to Delivering a Speech with Confidence. [online] Available at: https://www.dumblittleman.com/9-techniques-to-delivering-speech-with/ [Accessed 28 Apr. 2019].

              Dummies. (2019). How to Deliver an Effective Presentation or Speech - dummies. [online] Available at: https://www.dummies.com/careers/business-communication/public-speaking/how-to-deliver-an-effective-presentation-or-speech/ [Accessed 28 Apr. 2019].

              Inquirer.net. (2019). INQUIRER.net. [online] Available at: https://www.inquirer.net/ [Accessed 28 Apr. 2019].

              It's Our Future. (2019). Speech: Connecting with Asia - It's Our Future. [online] Available at: https://itsourfuture.org.nz/speech-connecting-with-asia/ [Accessed 28 Apr. 2019].

              Limited, B. (2019). Bangkok Post. [online] Bangkokpost.com. Available at: https://www.bangkokpost.com/ [Accessed 28 Apr. 2019].

              Rappler.com. (2019). News | Multimedia | Citizen Journalism | Social Media - RAPPLER. [online] Available at: https://www.rappler.com/ [Accessed 28 Apr. 2019].

              Post, T. (2019). The Jakarta Post - Always Bold. Always Independent. [online] The Jakarta Post. Available at: https://www.thejakartapost.com/ [Accessed 28 Apr. 2019].

              Speechtips.com. (2019). How to deliver a speech - public speaking. [online] Available at: http://www.speechtips.com/how-to-deliver-a-speech.html [Accessed 28 Apr. 2019].

              The Nation. (2019). The Nation - Thailand's News in English. [online] Available at: http://www.nationmultimedia.com/ [Accessed 28 Apr. 2019].

              Textbooks:

              Herrick, J. A. (2015). Argumentation: Understanding and shaping arguments. State College, PA: Strata Pub.

              Osborne, M. E. (2018). Southeast Asia: An introductory history. Sydney: Allen & Unwin.

              Osborn, M., Osborn, S., & Osborn, R. (2012). Public speaking. Boston: Allyn & Bacon.
              อาจารย์ภายนอกมหาวิทยาลัย
              10. การประเมินและปรับปรุงการดําเนินการของรายวิชา
                   Course evaluation and Plan for Teaching Improvement
              การประเมินประสิทธิผลรายวิชาและการทวนสอบ
              Evaluation of course effectiveness and validation
              • ประเมินโดยนักศึกษาผ่านระบบประเมินออนไลน์ของมหาวิทยาลัย (The Course is evaluated online by students via the university's course evaluation system)
              • ประเมินโดยการทวนสอบผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้โดยคณะกรรมการบริหารหลักสูตร (The Course learning outcomes are validated by the program committee.)
              • ประเมินโดยสะท้อนผลการจัดการเรียนการสอนในช่วงของการเรียนแต่ละรายวิชา (Effectiveness of teaching and learning is evaluated periodically throughout the semester.)
              การปรับปรุงการเรียนการสอนและประสิทธิผลของรายวิชา
              Improving Course instruction and effectiveness
              • นําผลการประเมินโดยนักศึกษา มาปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอน (Improve and develop course instruction and assessment according to students' feedback.)
              ผลการเรียนรู้
              Curriculum mapping
              1.1 1.2 1.3 2.1 2.2 2.3 3.1 3.2 4.1 4.2 4.3 5.1 5.2 5.3

              รายละเอียดมาตรฐานผลการเรียนรู้ของแผนที่แสดงการกระจายความรับผิดชอบมาตรฐานผลการเรียนรู้จากหลักสูตรสู่รายวิชา (Curriculum Mapping)
              หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ศึกษา (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2563)

              1. คุณธรรมและจริยธรรม
              1.1 มีจิตสำนึกและตระหนักในการปฏิบัติตามจรรยาบรรณทางวิชาการและหรือวิชาชีพ
              1.2 มีวินัย ซื่อสัตย์ เสียสละ เข้าใจในความแตกต่างทางสังคมและวัฒนธรรม ตรงต่อเวลา และรับผิดชอบต่อตนเองและสังคม
              1.3 มีจิตสาธารณะ รักและภาคภูมิใจในท้องถิ่น และยอมรับความหลากหลายทางวัฒนธรรมของประเทศในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้

              2. ความรู้
              2.1 มีความรู้ความเข้าใจอย่างลึกซึ้งด้านเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ศึกษา ในมิติประวัติศาสตร์ ภาษา สังคม วัฒนธรรม และการพัฒนา ด้านประวัติศาสตร์เพื่อการท่องเที่ยว และสารคดี
              2.2 มีทักษะความสามารถในการบูรณาการความรู้และประยุกต์ใช้ความรู้เพื่อปฏิบัติงานทางด้านเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ศึกษา ด้านการท่องเที่ยวและสารคดี สามารถปฏิบัติงานในสาขาวิชาการและวิชาชีพในสถานการณ์ต่างๆได้
              2.3 มีความรู้ความเข้าใจในพัฒนาการใหม่ๆ ในสาขาวิชา รวมถึงงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการแก้ไขปัญหาและการต่อยอดองค์ความรู้ในสาขาวิชา

              3. ทักษะทางปัญญา
              3.1 มีทักษะการคิดวิเคราะห์ การวิจัย ค้นหา รวบรวม ตีความ จัดระบบ ประเมินสื่อสารสารสนเทศ และการแก้ไขปัญหาทางวิชาการได้อย่างสร้างสรรค์
              3.2 สามารถค้นคว้าด้วยตนเอง การคิดวิเคราะห์และริเริ่มสร้างสรรค์ การสัมมนา การทำรายงาน การทำวิจัย การฝึกปฏิบัติ หรือการทำโครงงาน โดยใช้ความรู้และประสบการณ์ของตนในการแก้ปัญหาการทำงานได้

              4. ทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ
              4.1 มีภาวะผู้นำ มีความคิดริเริ่มในการวิเคราะห์ปัญหาได้อย่างเหมาะสมบนพื้นฐานของตนเองและของกลุ่ม
              4.2 มีความสามารถการเรียนรู้การทำงานข้ามวัฒนธรรม มีความพร้อมด้านสังคมที่จำเป็นต่อการทำงาน และสามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ
              4.3 มีความรับผิดชอบในการเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนเองและสาขาวิชาการ/วิชาชีพอย่างต่อเนื่อง

              5. ทักษะในการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและเทคโนโลยีสารสนเทศ
              5.1 มีความสามารถในการสื่อสารภาษาอังกฤษและภาษาในกลุ่มประเทศเอเชียตะวันออกเฉียงใต้เพื่อวิชาชีพได้เป็นอย่างดี
              5.2 มีความสามารถในการใช้กระบวนการทางวิทยาศาสตร์หรือคณิตศาสตร์หรือกระบวนการวิจัยในการคิดวิเคราะห์หรือแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันและในการปฏิบัติงานในสาขาวิชาชีพได้
              5.3 มีความสามารถในการใช้เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และสารสนเทศในการสื่อสาร การแสวงหาความรู้ด้วยตนเอง เพื่อประโยชน์ในการศึกษาในสาขาวิชาการ/วิชาชีพได้